Jarenlang heb ik op Marketingfacts iedere zomer een lijst gepubliceerd met leestips voor de vakantie. Tot en met 2014 waren het vooral boeken die ik meenam in de koffer. Steeds meer zijn de boeken vervangen door ebooks, podcasts, documentaires en zelfs complete series en films die ik meenam op mijn iPad. Toch gaan dit jaar ook weer een paar echte boeken mee uit de stapel die ik nog heb liggen. Welke boeken neem jij mee op vakantie? En wie heeft nog tips voor boeken die ik absoluut moet lezen?
De volgende boeken zijn wat mij betreft absolute aanraders voor jou om deze zomer mee te nemen in ‘de koffer’:
- Floris Alkemade, De toekomst van Nederland: De kunst van richting te veranderen (2020)
- Kees Tillema, Ontgroeven (2021)
- Peter Bennemeer, De Ingreep (2020)
- Menno Lanting, Uit het transformatiemoeras (2021)
- Dan Heath, Upstream: Problemen voorkomen voordat ze zich voordoen (2021)
- Steven van Belleghem, The offer you can’t refuse: Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service? (2020)
Een korte toelichting:
Na de uitzending van Zomergasten met Floris Alkemade heb ik meteen de essay ‘De toekomst van Nederland: De kunst van richting te veranderen‘ (2020) besteld en inmiddels gelezen. Een kritisch maar optimistische blik naar de toekomst en wat mij betreft nog krachtiger dan de uitzending van Zomergasten. Een absolute aanrader dus!
Nassim Taleb is al jaren één van mijn helden als het gaat om anders denken over de samenleving. Taleb heeft mij met zijn boeken De zwarte zwaan, Antifragiel en Skin in the game weten te inspireren. Helaas is het geen makkelijke schrijver waardoor zijn boeken maar moeilijk toegankelijk zijn. Al vaker heb ik gedacht dat er eigenlijk een boek zou moeten komen waarin het werk van Taleb toegankelijker wordt gemaakt voor een groter publiek. Dat heeft Kees Tillema gedaan met zijn boek ‘Ontgroeven‘ (2021). Een boek vol met gedachte-experimenten om antifragieler te organiseren. Een lezenswaardig en inspirerend boek voor alle leiders van vandaag en morgen.
Kreeg een tijd terug op Twitter het advies van Ronald van den Hoff om het boek ‘De Ingreep‘ (2020) van Peter Bennemeer te lezen. Bennemeer was van 2011 tot en met 2017 als bestuurder van Bernhoven verantwoordelijk voor de transformatie van het algemeen regionale ziekenhuis in Uden. Hij beschrijft hoe hij te werk is gegaan, als buitenstaander, afkomstig uit het bedrijfsleven. Het boek leest als een roman en geeft een prachtig inzicht hoe de wereld van ziekenhuiszorg werkt en hoe complex het is om dat te transformeren.
Menno Lanting schrijft al jaren over de impact van digitale technologie op organisaties en management. Hij weet vaak op het juiste moment met de juiste thema’s te komen die op dat moment spelen in het bedrijfsleven. Ook dit jaar heeft hij met ‘Uit het transformatiemoeras‘ (2021) weer een meer dan lezenswaardig boek geschreven over de kanteling die is waar te nemen in de kijk op digitale transformatie.
De grote verrassing van het afgelopen jaar was voor mij het boek ‘Upstream: Problemen voorkomen voordat ze zich voordoen‘ (2021) van Dan Heath. Even los van de geweldige titel van het boek, werd ik meteen gegrepen door de kern van het boek, ie problemen voorkomen voordat ze zich voordoen. En dat is niet eenvoudig zal blijken uit de voorbeelden die Dan Heath schetst uit oa zorg, onderwijs en veiligheid. Het was voor mij eind jaren negentig de reden dat ik mij onder de bedrijfsnaam Upstream inschreef bij de Kamer van Koophandel. Tegen de stroom in, het anders doen dan we altijd deden en het zoeken naar nieuwe inzichten om maatschappelijke problemen te voorkomen waren enkele achterliggende gedachten in die tijd.
Zoals je ziet zijn het steeds minder echte marketingboeken die ik lees en dat heeft vooral te maken met het feit dat ik zelf steeds meer werk voor maatschappelijk relevante organisaties en dat zijn vooral publieke organisaties als onderwijs, overheid, veiligheid, waterschappen, woningcorporaties en zorg. Dat wil overigens niet zeggen dat private organisaties niet maatschappelijk relevant kunnen zijn. Sterker nog, gelukkig zijn dat er steeds meer en als ik dan toch een marketingboek mag aanraden om mee te nemen deze zomer, laat het dan het boek The offer you can’t refuse: Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service? (2020) zijn van Steven van Belleghem. Een absolute aanrader waarin Steven wellicht onbedoeld de Maslow piramide schetst voor bedrijven. Van een goed product/dienst naar digitaal gemak, partner in life en uiteindelijk change your world.
Boeken die nog op mijn stapel liggen om te lezen:
- Wouter Hoge, Betere zorg met minder doekoe! (2021)
- Jeroen Bertrams, Start-up: van idee tot exit (2021)
- Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout, De strategie van de kreeft (2020)
- Bas van Lieshout, Hendrik-Jan van der Waal, Astrid Karsten, Rini van Solingen, Agile transformeren (2020)
- Hans Bakker, Dirk-Jan de Bruijn, Michiel Jak, Ladders tegen wolken Excelleren in het 5e innovatietijdperk (2020)
En enkele boeken die ik deze zomer nog graag wil lezen:
- Brad Stone, Amazon ontketend Jeff Bezos en de uitvinding van een wereldrijk (2021)
- Richard Osinga, Arc (2021)
- Steven van Belleghem, Eternal: In de jacht op eeuwig leven is niets wat het lijkt (2020)
Voor wie de tips van de afgelopen jaren nog eens wil teruglezen verwijs ik graag naar 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020.
Welke boeken die zijn uitgekomen na de zomer van 2020 mag ik absoluut niet vergeten? Suggesties graag in de reacties hieronder, alvast dank!
9 reacties
Ik ben erg onder de indruk van de Zomeravond met Roxane van Iperen. Toen zij het had over de grote veranderingen onder invloed van technologie, zei ze “lees je in”. Dat doe ik sinds een jaar of tien en informatie over de boeken die ik lees, verwerk ik in de blogserie: De Netwerkmaatschappij: https://www.mediawijzer.net/?s=de+netwerkmaatschappij&post_type=agenda%2Cx-partner%2Cpost%2Cpage%2Ckennisbank
Deze zomer ga ik “Het leven en de geest” van Hanna Arendt lezen en onlangs las ik “After the Apocalypse” van Srecko Horvat. Voor wie dat een gekke titel vindt: de leterlijke betekenis van Apocalyps is “openbaring”.
Geen vrolijke titels, de uitzending met van Iperen was dat ook niet, maar als we iets als vrolijkheid aan onze kinderen willen nalaten, zullen we door de zure appel moeten heen bijten.
Dank voor de aanvulling Roeland!
Wat vond je overigens van de wat meer positievere blik op de toekomst van Floris Alkemade vorige week?
Floris Alkemade richtte zich vooral op Nederland; bij ons is de situatie redelijk overzichtelijk. Van Iperen had een breder perspectief, je kunt het somber noemen, voor de jeugd van nu is het perspectief ook behoorlijk somber.
Dat zij teruggrijpt naar de Holocaust vind ik passend want het menselijk perspectief is iets dat nu ook in het gedrang lijkt te komen.
Nu lijk ik een sombermans, maar tijdens het lezen van een boek als “After the Apocalyps” ben ik steeds op zoek naar een lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Dat lichtpuntje ben ik verplicht te noemen, vind ik, want ik schrijf voor Mediawijzer.net en dat richt zich vooral op jongeren.
Het werk heeft het kantoor verlaten, Jitske Kramer
Dank voor de tip Hermannus! Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan uit het boek?
Slechts een minimale selectie dit jaar. En dan vooral oudere boeken om te ontdekken waar de grote technologische en netwerkbewegingen van nu hun oorsprong hebben. En mogelijk weer naar toe bewegen.
William Gibson – Neuromancer en Count Zero. Deel 1 en 2 in de Sprawl trilogie. Ik lees ze in de Nederlandse vertaling. Dat was helaas niet zo’n goed idee. Met name Count Zero zit bomvol spelfouten, interpunctie-missers en vreemde keuzes in het afbreken van woorden. Maar Neuromancer is een fantastische achtbaan door cyberspace 😉
Fred Turner – from Counterculture to Cyberculture. Een erg academisch en nauwgezette historie van de opkomst van het internet vanuit het militair-industriële complex. De focus gaat hoe de technologie communities heeft gevormd, gegroeid en samengebracht. Het is vooral geschreven vanuit het leven van Stewart Brand. Bekend als oprichter van The WELL en betrokken bij bv Wired. Maar wist je dat hij ook cameraman was bij The Mother of All Demos van Doug Engelbart. Een fascinerende geschiedenis waar je continu verrassende links leest tussen bekende namen uit de internethistorie.
Kevin Roose – Futureproof. Nog niet aan begonnen, erg benieuwd wat het brengt.
Stewart Brand is bij vooral bekend als de man van The Whole Earth Catalogue. Heb ik verspreid begin zeventiger jaren.
Mooi! En inderdaad, het begon met The Whole Earth Catalog. Inmiddels is hij bezig met The Long Now Foundation, met o.a. The 10.000 year clock. Prachtige man.
En dan is de zomervakantie al weer bijna voorbij. En in tegenstelling tot voorgaande jaren heb ik weinig boeken van mijn geplande vakantielijst gelezen.
Floris Alkemade, de eerste zomergast van dit jaar heeft mij weten over te halen om een andere richting op te gaan en mij te verdiepen in een positief toekomstverhaal. Een verhaal waar wij als Westerse samenleving duidelijk behoefte aan hebben. Niet dat ik daar al een concreet antwoord op heb, maar het werd wel het begin van mijn zoektocht naar het nieuwe Westen.