Marco Derksen is oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitale technologie, innovatie en media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de digitale netwerksamenleving.
Na zijn studie scheikunde is Marco in 1991 gestart als wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en later bij Organon (toen nog onderdeel van Akzo Nobel). Eind jaren negentig heeft hij de overstap gemaakt naar marketing-communicatie. Na zes jaar te hebben gewerkt voor adviesbureaus als VODW en Share of Mind, is hij in 2005 gestart als zelfstandig ondernemer.
Op dat moment heeft Marco de basis gelegd voor het huidige Upstream, een strategisch adviesbureau dat zich richt op de digitalisering en digitale transformatie van organisaties. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel publieke als private organisaties als Bidfood, Dirkzwager, ING, Rabobank, TUI, Cito, T-Mobile, Radboud UMC, HAN,WUR, Provincie Gelderland, Waterschappen, Rijkswaterstaat en Nationale Politie.
Vanuit Upstream heeft Marco de afgelopen jaren diverse initiatieven gelanceerd. Naast platformen als Marketingfacts, Arnhem Direct, Foodlog, SportNext en TravelNext is hij recentelijk gestart met Dagstage.nl.
Op bestuurlijk vlak is Marco vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie, ruim acht jaar lid van de Raad van Toezicht VPRO en ruim tien jaar lid van de Raad van Toezicht van poppodium Luxor Live. Op dit moment is hij nog lid van de Raad van Toezicht Hoogte 80, lid van de DDMA Privacy Auroriteit en lid van Raad van Commissarissen Woningcorporatie De Woonmensen.
Sinds 2013 is hij als kerndocent betrokken bij diverse post-hbo en post-academische opleidingen op het gebied van leiderschap bij digitale transformatie (oa. HAN en AOG School of Management).
Marco is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.
Marco woont in Arnhem samen met zijn vrouw en twee dochters (die inmiddels zijn uitgevlogen naar Amsterdam en Groningen). Zijn passies zijn lekker eten, muziek en fotografie.
