Marco Derksen

Adviseur digitale transformatie, oprichter/partner Upstream

Marco Derksen is oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitale technologie, innovatie en media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de digitale netwerksamenleving.

Na zijn studie scheikunde (met als afstudeeronderwerp kunstmatige intelligentie) is Marco in 1991 gestart als wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en later bij Organon (toen nog onderdeel van Akzo Nobel). Eind jaren negentig heeft hij de overstap gemaakt naar marketing-communicatie. Na zes jaar te hebben gewerkt voor adviesbureaus als VODW en Share of Mind, is hij in 2005 gestart als zelfstandig ondernemer.

Op dat moment heeft Marco de basis gelegd voor het huidige Upstream, een strategisch adviesbureau dat zich richt op de digitalisering en digitale transformatie van organisaties. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel publieke als private organisaties als Bidfood (DeliXL), Dirkzwager, ING, Rabobank, TUI, Cito, T-Mobile, Radboudumc, HAN,WUR, Provincie Gelderland, Provincie Zuid Holland, Waterschappen, Rijkswaterstaat en de Nationale Politie.

Vanuit Upstream heeft Marco diverse initiatieven gelanceerd zoals Marketingfacts, Arnhem Direct, Foodlog, SportNext, TravelNext, Dagstage.nl en meest recentelijk Iris Academy.

Op bestuurlijk vlak is Marco voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie, lid van de Raad van Toezicht VPRO, Raad van Toezicht van poppodium Luxor Live en DDMA Privacy Auroriteit. Op dit moment is hij nog lid van de Raad van Toezicht Hoogte 80 en lid van Raad van Commissarissen Woningcorporatie De Woonmensen.

Sinds 2013 is hij als kerndocent betrokken bij diverse post-hbo en post-academische opleidingen op het gebied van leiderschap bij digitale transformatie (o.a HAN, Politieacademie).

Marco is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.

Marco woont in Arnhem samen met zijn vrouw en twee dochters (die inmiddels zijn uitgevlogen naar Amsterdam en Groningen). Zijn passies zijn lekker eten, muziek en fotografie.

Laatste blogs van Marco

Bekijk alle blogs (967)
Contact