Marco Derksen

Adviseur digitale transformatie, oprichter/partner Upstream

Marco Derksen (1964) is oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitale technologie, innovatie en media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de digitale netwerksamenleving.

Na zijn studie scheikunde is Marco in 1991 gestart als wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en later bij Organon (toen nog onderdeel van Akzo Nobel). Eind jaren negentig heeft hij de overstap gemaakt naar marketing-communicatie. Na zes jaar te hebben gewerkt voor adviesbureaus als VODW en Share of Mind, is hij in 2005 gestart als zelfstandig ondernemer.

Op dat moment heeft Marco de basis gelegd voor het huidige Upstream, een strategisch adviesbureau dat op basis van actuele marktkennis zich richt op het inspireren van organisaties, het geven van strategisch advies en het ondersteunen bij de implementatie van de digitale strategie. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties als Sanoma, ING, Rabobank, T-Mobile, UMC St Radboud, CITO, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Wageningen University, Kennisnet, Verus, Bidfood (Deli XL), Telegraaf Media Groep en TUI Nederland.

Marco is naast initiatiefnemer van en drijvende kracht achter Marketingfacts (één van de meest toonaangevende marketingblogs van Nederland) ook (mede) oprichter van platformen als FoodlogTravelNext, SportNext, Arnhem Direct en Dagstage.nl. Verder is hij vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie, en ruim acht jaar lid van de Raad van Toezicht VPRO. Tegenwoordig is Marco lid van bestuur poppodium Luxor Live, lid van de DDMA Privacy Auroriteit en lid van Raad van Commissarissen Woningcorporatie De Woonmensen.

Snds 2013 is hij kerndocent van diverse post-hbo en post-academische opleidingen op het gebied van leiderschap bij digitale transformatie (oa. HAN en AOG School of Management).

Marco is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.

Marco woont in Arnhem samen met zijn vrouw en twee tienerdochters. Zijn passies zijn lekker eten, muziek en fotografie.

Laatste blogs van Marco

Bekijk alle blogs (690)
Contact