Senioren in problemen door toenemende digitale dienstverlening

door Marco Derksen op 1 maart 2016

mobile-woman-istanbulBijna driekwart van de senioren die nu online is verwacht de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie Unie KBO waaraan 1.350 Nederlandse senioren deelnamen. Volgens de KBO denkt het overheidsbeleid daar te makkelijk over. Een vangnet blijft nodig.

Uit het onderzoek blijkt dat zelfs ouderen met internet grote problemen verwachten. Bijna driekwart (72%) van de digivaardige senioren verwacht moeite om de internet-ontwikkelingen bij te benen of heeft dat nu al. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden komt 47% van de digivaardige senioren ook nog eens echt in serieuze problemen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren uit eerder onderzoek van de KBO. Overigens is het nog wel de vraag wat we verstaan onder digitale vaardigheid, want hoe digitaal vaardig zijn we eigenlijk?

De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. “Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit”, zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. “Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.”

Bij veel gemeenten kan je alleen nog een afspraak maken via internet. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Slechts 28% van de online senioren verwacht in de toekomst hier probleemloos mee om te kunnen gaan.

Bron:

Zie ook:

2 reacties

Digitale vaardigheid en de behoefte om zaken te regelen d.m.v. menselijk contact zijn twee aparte items. Je kunt ook digitaal vaardig zijn maar toch liever iemand bellen.
In veel onderzoeken wordt dit verward.

Beantwoord

Eerder deze maand op de site van Unie KBO:

Bij het Meldpunt ‘Dag blauwe envelop’ zijn al ruim 3500 meldingen binnengekomen. Aanleiding was de mededeling van de Belastingdienst dat alle post digitaal verstuurd wordt. Sindsdien is de staatssecretaris ons tegemoet gekomen, maar we blijven strijden voor een vangnet en een volwaardig alternatief.

Het grote aantal meldingen is een duidelijk signaal van senioren dat niet te negeren valt. Zij zijn overdonderd en maken zich zorgen over de snelheid van de digitalisering. De melders verwachten problemen als het contact met de overheid alleen nog maar via internet en e-mail verloopt. Zij voelen zich buitenspel gezet of afhankelijk gemaakt van anderen (die digitaal handig zijn).

De samenwerkende seniorenorganisaties KBO, PCOB en ANBO benadrukken niet tegen digitalisering te zijn. Zij hameren wél op goede alternatieven, zodat er een vangnet is voor alle mensen die (nog) niet of verminderd digitaal vaardig zijn.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (966)
Contact