Blog:

De toekomst van leermaterialen in het onderwijs

door Marco Derksen op 11 januari 2013

toekomst-leermiddelen-mbo
Het speelveld rond leermaterialen in het onderwijs is flink in beweging (zie bijvoorbeeld de discussie over MOOC’s). Er zijn voortdurend technologische en marktontwikkelingen die vragen om andere leermaterialen. Marktpartijen (uitgevers, distributeurs, software leveranciers) reageren op verschillende manieren op de genoemde ontwikkelingen. Willem Karssenberg verwijst op het saMBO-ICT-blog naar een LiMBO-verkenning naar technologische en marktontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor de leermaterialenketen (pdf).

In de verkenning geven Thomas Bachet (TNO) en Nico Verbeij (VKA) een antwoord op de vraag welke technologietrends en welke marktontwikkelingen een andere inrichting van de leermaterialenketen mogelijk maken en hoe die nieuwe leermaterialenketen er uit zou kunnen zien. Daarbij gaan ze uit van 4 scenario’s:

  1. De student aan zet
    De verantwoordelijkheid voor de aanschaf van het leermateriaal ligt volledig bij de student. Hij zorgt als kritische consument zelf dat hij de (digitale en niet-digitale) leermaterialen bij de start van de opleiding tot zijn beschikking heeft.

  2. De instelling regelt alles
    Het inschrijven bij een opleiding en het betalen van zijn inschrijfgeld is voor de student voldoende. De opleiding zorgt ervoor dat de aan student alle (digitale en niet-digitale) leermaterialen bij de start van de opleiding aan hem zijn geleverd.

  3. Alle leermateriaal is digitaal
    De student en docent kan altijd en overal bij zijn digitale leermateriaal via een eigen apparaat (tablet, laptop, smartphone en/of PC).

  4. Onbeperkt digitaal leermateriaal
    De student en de docent neemt een totaalabonnement op het leermateriaal. Alle betaalde leermaterialen vallen onder dit ene abonnement.

Alhoewel de verkenning primair is gericht op het MBO, geeft het ook een mogelijke richting voor andere vormen van onderwijs. Aanrader!

3 reacties

Binnen het groen onderwijs is op basis van het ‘all you can eat’ model digitaal lesmateriaal beschikbaar voor alle beroepsgerichte vakken. Onderwijsinstellingen (aoc’s) met een abonnement op de Educatieve Contentcatalogus (ECC) hebben onbeperkt toegang tot dit lesmateriaal: video’s, toetsen en opdrachten maar ook praktijkkaarten en volledige leereenheden. Het lesmateriaal is samen met het groen onderwijs ontwikkeld. Via het onderwijsportaal Groen Kennisnet is dit online beschikbaar. Het groen onderwijs wordt dan ook vaak als voorbeeld genoemd als het gaat over de toekomst van educatieve content.

Beantwoord

Vandaag het bericht dat ThiemeMeulenhoff abonnementsmodel lanceert voor lesmethoden Primair Onderwijs:

Veel scholen in het Primair Onderwijs worstelen met de overstap van schoolboeken naar digitaal lesmateriaal. Voor die scholen die zich niet willen committeren aan één aanbiedingsvorm bieden ThiemeMeulenhoff en KG & Rolf vanaf schooljaar 2013-2014 het Abonnementsmodel aan. Al het beschikbare papieren en digitale lesmateriaal van de educatieve uitgever wordt voor een vaste prijs per lesmethode per leerling per jaar aangeboden. Dankzij dit Abonnementsmodel kan de docent altijd switchen tussen boek, tablet en computer en zelf het tempo bepalen van de overstap naar meer digitale leermiddelen in zijn les.

Beantwoord

Zie dat ThiemeMeulenhoff (Schooltas) en Lopexs (PulseOn) de krachten bundelen:

Educatieve mediaspecialist ThiemeMeulenhoff en ICT dienstverlener Lopexs gaan een samenwerking aan om Nederlandse scholen te ondersteunen digitaal en gepersonaliseerd leren in te voeren. Door Schooltas van ThiemeMeulenhoff onder te brengen bij Lopexs, leverancier van het adaptieve leerplatform PulseOn, spelen de initiatiefnemers in op de wens van scholen om hun onderwijs beter aan te laten sluiten bij de individuele behoeften en mogelijkheden van leerlingen.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (813)

Geplaatst op 2 jun. 2022

Deepfake for good

De Rotterdamse politie hoopt door middel van een deepfake-video waarin het dertienjarige slachtoffer direct tot de dader en getuigen spreekt […]

Lees Bericht: Deepfake for good
Contact