Mathieu Weggeman over het belang van vakmanschap

Vanmorgen gevraagd voor een inspiratiesessie over leiderschap in een snel veranderende samenleving. We kwamen in het gesprek al snel op het werk van Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Volgens Weggeman hebben planning & control hun beste tijd gehad en moeten we organisaties veel meer sturen op collectieve ambitie en vakdeskundigheid. Organisaties moeten het vakmanschap (weer) centraal stellen en werken op basis van vertrouwen.

Het was al weer een tijd terug dat ik Weggeman heb horen spreken dus ik bekeek een recente presentatie van hem op YouTube en raakte opnieuw geinspireerd. Niet alleen door zijn betoog over leiderschap, maar vooral ook door zijn visie op het belang van vakmanschap en de steeds kortere halfwaardetijd van kennis waardoor we op steeds jongere leeftijd minder goed in ons vak worden als we ons niet blijven ontwikkelen.
Lees verder

Een leven lang leren

Een studie kiezen die je klaarstoomt voor een carrière voor de rest van je leven is verleden tijd. De arbeidsmarkt verandert razendsnel door technologische ontwikkelingen, waardoor banen verdwijnen of veranderen. Inmiddels raakt de technologische ontwikkeling niet alleen maar banen van laagopgeleide werknemers, maar ook die van middelbaar- en hogeropgeleiden. Wie de veranderingen wil bijbenen, moet zich zijn hele werkzame leven bij- en omscholen, zeggen wetenschappers en de overheid. Deze week Nieuwsuur over een leven lang leren. Kijken!
Lees verder

Scholing is noodzaak

Werkenden realiseren zich veel te laat wat de gevolgen zijn van automatisering en robotisering. Eerder schreef ik in dit kader dat we steeds ouder worden en in de toekomst langer zullen moeten doorwerken. Afgelopen week in DFT (via @aaltjevincent) zegt voorzitter Piet Fortuin van CNV Vakmensen hierover het volgende: “Banen verdwijnen of worden vervangen. Als je als werknemer niets doet, sta je buitenspel. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever”.

De vakbond, met ruim 150.000 leden de grootste CNV-bond en betrokken bij ongeveer 450 cao’s, lanceert daarom komend jaar een grote campagne om mensen bewust te maken van de noodzaak van scholing en ontwikkeling. Volgens Fortuin is dit van groot belang gezien de ontwikkelingen in verschillende sectoren. Zo verdwenen er dit jaar meer dan tienduizenden banen in de detailhandel en ook in de financiële sector volgt de ene na de andere reorganisatie. “Banken zeggen niet voor niets dat ze een ict-bedrijf worden. En dan is het nog maar de vraag wat er de komende jaren gaat gebeuren in de supermarkten, distributiecentra en bijvoorbeeld de accountancy waar steeds meer mogelijk wordt via algoritmen.” CNV Vakmensen zal bedrijven bezoeken en de werkvloer opgaan om mensen hiervan bewust te maken. “En de feedback zullen we gebruiken tijdens cao-onderhandelingen waar we steeds vaker inzetten op het belang van persoonlijke budgetten.”

Met welke vaardigheden blijf je robots (voorlopig) de baas?

Future of Jobs
Digitalisering in de bancaire sector, mechanisatie in distributiecentra. Steeds meer ‘mensenwerk’ wordt gedaan door robots. Geen fijne gedachte wanneer je nét de arbeidsmarkt op moet aldus Anne Corré in het NRC.

Zeker 30 procent van de studenten en starters is dan ook bang om zijn of haar baan in de toekomst kwijt te raken aan een robot of computer, bleek deze week uit onderzoek van YoungCapital. Het uitzendbureau deed onderzoek onder 900 jongeren tussen de 17 en de 30 jaar oud en stelde vast dat ruim 40 procent van de mbo’ers bang is vervangen te worden door een robot, tegenover ongeveer een kwart van de universitair opgeleide studenten en starters. Maar met welke vaardigheden blijf je robots (voorlopig) de baas? Werk aan je sociale vaardigheden, pleit robotprofessor en hoogleraar human media interaction Vanessa Evers in de Telegraaf. Marcia Goddard, neurowetenschapper bij YoungCapital, is vorig jaar gepromoveerd op sociale vaardigheden. Goddard komt met een top 5 sociale vaardigheden waarmee je robots (voorlopig) de baas blijft:
Lees verder

HBO-studenten ervaren een tekort aan algemene vaardigheden

Wikken en wegen in het hoger onderwijs
HBO-studenten ervaren een tekort aan algemene vaardigheden. Dat staat in het rapport ‘Wikken en wegen in het hoger onderwijs‘, vandaag gepresenteerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

In de studie beschrijven SCP-onderzoekers Lex Herweijer en Monique Turkenburg diverse ontwikkelingen in de studieloopbanen van studenten in het hbo en wetenschappelijk onderwijs en het instellingsbeleid van hogescholen en universiteiten ten aanzien van de studiekeuze en studiebegeleiding van hun studenten. Zo zien we bijvoorbeeld dat in het hbo het studiesucces is teruggelopen en er getwijfeld wordt over het effect van de studiekeuzecheck.

Als we naar kennis en vaardigheden kijken van HBO-studenten, dan bestaat er een verschil tussen de mate waarin beginnende HBO-studenten deze beheersen en het niveau dat ze zeggen nodig te hebben in de vervolgopleiding. Vaardigheden op het terrein van samenwerken, initiatief nemen, informatie verzamelen en verwerken, communicatie en vooral studieplanning blijven volgens studenten gemiddeld achter bij het vereiste niveau in het HBO. Hun beheersing van ‘theoretische’ vakken als wiskunde en Engels is volgens studenten gemiddeld juist beter dan vereist.

Hoe blijven we ook geestelijk fit als we straks allemaal 100 jaar worden?

Hoe blijven we ook geestelijk fit als we straks allemaal 100 jaar worden?

Nog geen idee hoe ik het precies ga vormgeven, maar begin dit jaar heb ik de keuze genomen om me de komende jaren steeds meer te gaan richten op het onderwijs. En dan met name het post-HBO en post-academische onderwijs dat zich richt op leven lang leren van professionals. Het aandachtsgebied blijft de impact van digitalisering op mens en maatschappij. Een onderwerp dat me mateloos fascineert en waar ik met name buiten mijn eigen vakgebied steeds meer uitdagingen zie. Hoe houden we de technologische ontwikkelingen bij? Hoe maken we keuzes wat wel en niet van belang is voor ons werk en leven? Hoe blijf ik uberhaupt aan het werk in een wereld waarin vaste zekerheden verdwijnen en waarin we straks allemaal 100 jaar worden en er geen pensioenleeftijd meer bestaat? De boeken van Nassim Taleb en Lynda Gratton geven mij daarin richting. Met de uitwerking daarvan ga ik de komende jaren aan de slag.

Gisteren een aardig artikel in de Volkskrant van Jolan Douwes over hoe we langer energiek en betrokken blijven. In het artikel wordt oa verwezen naar het werk van Lynda Gratton. Ik was één van de geinterviewden voor dit artikel.

En je doet natuurlijk pas echt mee als de dag er na een ingezonden brief volgt van iemand die het er helemaal niet mee eens is:
Lees verder

De lessen van Nassim Taleb voor het onderwijs

Nassim Nicholas Taleb (1960) is een Libanees-Amerikaanse auteur, wetenschapper en voormalig derivatenhandelaar. Zijn boeken The Black Swan en Antifragile hebben een filosofische inslag en draaien om de invloed van geluk en toeval in het algemeen en in de derivatenhandel in het bijzonder. Moet eerlijk bekennen dat ik inmiddels een aantal pogingen heb gedaan om zijn boeken te lezen. Met The Black Swan is dat gelukt, met Antifragile ben ik nog aan het worstelen. Taleb schrijft zoals hij denkt, het schiet alle kanten op en zijn verhaallijn is daardoor moeilijk te volgen. Maar zijn kernboodschap over zwarte zwanen en antifragiliteit is helder en een must voor iedereen om er over na te denken.

In oktober 2013 hield Taleb op uitnodiging van het Tilburgse Nexus-Instituut een lezing over zijn laatste boek ‘Antifragiel, Dingen die baat hebben bij wanorde’. Jos de Putter van De Correspondent deed daarvan kort videoverslag: De lessen van Nassim Taleb.

Aan de hand van hetgeen ik heb gelezen en het videoverslag, kom ik tot een aantal lessen van Nassim Taleb voor het onderwijs:
Lees verder

Nederlandse universiteiten lanceren programma De Digitale Samenleving

voorpagina-trouw
Vandaag lanceren de Nederlandse universiteiten ‘De Digitale Samenleving’, een breed programma voor onderzoek naar de gevolgen van digitalisering voor mens en maatschappij. Denk daarbij aan de inzet van informatietechnologie voor de overgang naar een circulaire economie, naar efficiënter transport, watermanagement, slimmere maakindustrie, gezondheidszorg, onderwijs, maar ook veiligheid en rechtsstaat. Dit lezen we in het artikel Nederland wil digitaal gidsland zijn op de voorpagina van Trouw vandaag. In dezelfde krant vandaag ook een interview hierover met Karl Dittrich, voorzitter van de universiteitenvereniging VSNU (Blendle) (via: Saskia van Dongen).

De toekomst is nu en connected

Create Out Loud

Afgelopen week was ik op uitnodiging van de VPRO te gast bij de Dutch Design Week. De Dutch Design Week (of DDW) is een grootschalig en internationaal jaarlijks negendaags evenement in Eindhoven waarbij design in allerlei facetten centraal staat. We hebben onder andere de Dutch Intervertuals, Graduation Show van de Design Academy Eindhoven, In No Particular Order, Playing Life exhibition, Dutch Design Awards Exhibition, Now Future Talkshow en uiteraard het VPRO Medialab (over de omroep van de toekomst) en de VPRO Peepshow bezocht. Een indrukwekkend programma waarbij designers uit binnen- en buitenland ons hebben meegenomen in hun denkwereld.

In de trein terug naar huis bleven twee dingen in mijn hoofd rondgaan.
Lees verder

Blijf leren! (video)

In A New Culture of Learning: Cultivating the Imagination for a World of Constant Change, een boek van Douglas Thomas en John Seely Brown uit 2011, schrijven de auteurs over de benodigde kennis en vaardigheden in een wereld die snelt verandert. Brown stelt later in zijn presentaties (o.a. in zijn keynote voor het Educational Computing Organization of Ontario Summit in 2012) dat de halfwaardetijd van een aangeleerde vaardigheid die ooit ongeveer dertig jaar was, nu nog maar vijf jaar is. Met andere woorden, hoe verander je de cultuur van leren waarbij kennis en vaardigheden snel verouderd zijn? Volgens Brown moet je mensen leren om nieuwsgierig te blijven. Altijd blijven leren dus.

Deze maand kwam LOI met een prachtige commercial met als titel ‘Groei door.’ Leren is fantastisch, dus waarom zou je er dan ooit mee stoppen aldus LOI. Wat mij betreft spot on!