Institute For The Future: 85% banen in 2030 nu nog niet uitgevonden


Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, robots, virtual reality, augmented reality en cloud computing, zullen onze manier van werken het komende decennium behoorlijk veranderen. Onderzoek van Dell Technologies, geleid door het Institute For The Future (IFTF), waarschuwt dat bedrijven nu al moeten kijken of hun infrastructuur op die toekomst is voorbereid. Het rapport (pdf) voorspelt dat zo’n 85 procent van de banen in 2030 op dit moment nog niet is uitgevonden. De verandering zal zo snel gaan dat mensen op het moment dat het zich aandient, moeten leren omgaan met nieuwe technologieën. De mogelijkheid tot het opdoen van nieuwe kennis, is belangrijker dan de kennis zelf!
Lees verder

Nigel Moulton: The 6 Rules of Disruption

Afgelopen maand organiseerde Dell EMC zijn Digital Transformation Conference 2017 in De Fabrique te Utrecht. Op basis van de video-impressie concludeer ik dat er vooral veel mannen in pak rondliepen en Japke-d Bouwma er moeiteloos in één dag een nieuw boek had kunnen schrijven.

Eén van de hoogtepunten van de dag was volgens Dutch IT-Channel de keynote verzorgd door Nigel Moulton, CTO bij Dell EMC. Hij formuleerde daarin zes ‘rules of disruption’ die volgens hem een cruciale rol spelen bij het doorvoeren van een succesvolle digitale transformatie.

Volgens Moulton gaat het bij digitale transformatie om de volgende 6 regels die bepalen hoe technologie de manier verandert waarop bedrijven hun business runnen en in contact treden met hun klant:
Lees verder

Organisatieprioriteiten in kader van digitale transformatie

Eerder dit jaar stelden het Britse Business in the Community en Accenture Strategy dat het van groot belang is voor organisaties om medewerkers te trainen in digitale vaardigheden en te stimuleren tot leven lang leren om hen te helpen ‘overleven’ in de snel veranderende digitale samenleving.

Het is slechts één van de aanbevelingen uit A Brave New World? Why business must ensure an inclusive Digital Revolution, richtlijnen die BITC en Accenture Strategy samen hebben opgesteld voor organisaties om er voor te zorgen dat de digitale transformatie een positieve impact heeft op people, planet en profit (waar kennen we die ook al weer van).

De richtlijnen benoemen uiteindelijk de volgende 4 prioriteiten voor organisaties:
Lees verder

Hoe ver zijn de grootste Nederlandse bedrijven in hun digitale transformatie?

Het Financieele Dagblad en Vlerick Business School publiceerden dit weekend de FD Transformers 200, een nieuwe jaarlijkse ranglijst met als doel het inzichtelijk maken van hoe ver de grootste Nederlandse ondernemingen zijn in hun digitale transformatie.
Lees verder

(Digitale) transformatie op NIMA Marketing Day

Vandaag was ik op uitnodiging van Luuk Ros van NIMA aanwezig op de eerste editie van de NIMA Marketing Day in de Fabrique in Utrecht. Alhoewel ik niet de hele dag aanwezig kon zijn, heb ik toch voldoende meegekregen om te concluderen dat dit naar meer smaakt. Toplokatie, goede sprekers en goede vibe. Complimenten aan de organisatie!
Lees verder

Helft Europese bedrijven loopt achter met digitale transformatie


Er is de laatste jaren steeds meer aandacht voor digitale transformatie van organisaties. De vraag is of digitale transformatie een hype of trend is. Feit is wel dat veel Europese bedrijven er nog (te) weinig aandacht voor heeft. Dat blijkt opnieuw uit een recent Fujitsu-onderzoek onder 500 Europese bedrijven (via: telecompaper).

Slechts 17% van de ondervraagden vindt dat digitale transformatie van levensbelang is voor het eigen bedrijf. En vier op de tien ondervraagden geven aan dat het onderwerp wel op de agenda staat, maar dat economische veranderingen prioriteit hebben. Korte termijn denken of realisme? De grootste uitdaging bij digitale transformatie is legacy (verouderde technologie en infrastructuur) en bedrijfscultuur.

Dat bedrijfscultuur misschien wel de belangrijkste succesfactor is bij digitale transformaties, blijkt uit steeds meer studies. Zo schrijft Forbes deze week nog dat digitale transformatie keihard werken is en niet gaat over technologie. IT is te vaak leidend bij digitale transformatie is steeds vaker de eindconclusie!

World Economic Forum 2017


Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst in Davos, Zwitserland van de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, internationale politici, intellectuelen en journalisten. Dit jaar vond de bijeenkomst plaats van 17 t/m 20 januari met als thema Responsive and Responsible Leadership.

Belangrijkste boodschap is dat huidige technologische en sociale ontwikkelingen wel degelijk een grote impact gaan hebben op de toekomst van werk. Daar moet veel meer aandacht voor komen aldus de deskundigen in Davos. Sessies die de moeite waard zijn om terug te kijken:

To be continued

Video: Digital Transformation Initiative (report)

De toekomst van financiële dienstverlening (concept)

Technologische innovatie (van cloud computing tot blockchain, big data en internet of things) wordt gezien als één van de belangrijkste krachten die de financiële sector in de komende jaren zal beïnvloeden. Innovaties in betalingsverkeer, vermogensbeheer, kredietverlening en verzekeren vormen een uitdaging voor bedrijfsmodellen en strategieën van financiële instellingen, maar bieden ook kansen voor zowel de gevestigde partijen als nieuwkomers. Begin dit jaar publiceerde DNB een onderzoeksrapport onder de titel ‘Technologische innovatie: kansen en risico’s voor de financiële sector‘ waarin het uitgebreid in gaat op de uitdagingen en kansen voor de financiële sector.

Technologische ontwikkeling is overigens geen nieuw thema voor de financiële sector. In de afgelopen decennia werden veel bedrijfs- en klantprocessen gedigitaliseerd en naar het internet gebracht. Alhoewel deze ontwikkelingen een grote invloed hebben gehad op de kosten, infrastructuur en type/aantal medewerkers, heeft het nauwelijks invloed gehad op de businessmodellen en organisatiestructuur van financiële dienstverleners. De digitale transformatie van de financiële sector staat volgens deskundigen dan ook nog maar aan het begin. De verwachting is dat de huidige technologische ontwikkelingen de businessmodellen en organisatiestructuren in de financiële sector radicaal gaan veranderen. De vraag is door wie en hoe!
Lees verder

Hoe zit het eigenlijk met Werk.nl van UWV?

Werk.nl is de website van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) voor het zoeken naar vacatures, het solliciteren en het aanvragen van een uitkering. Het doel van Werk.nl is dat het klantcontact via de face-to-face dienstverlening van het UWV steeds meer vervangen wordt door e-diensten. De digitale transformatie van het UWV.

Werk.nl begon in 2001 als een projekt van het toenmalige Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en was binnen enkele jaren na de lancering in 2002 de meest gebruikte vacaturesite onder de Nederlandse beroepsbevolking (gevolgd door NationaleVacaturebank.nl en monsterboard.nl). De bereikbaarheid en performance van de website nam al snel af zodat in 2008 werd besloten om de website vanaf de basis opnieuw te bouwen. Vanaf 2009 zou de website het primaire kanaal voor klantcontact moeten worden van UWV.

Ondanks verandering van leveranciers, een compleet nieuwe website en een miljoeneninvestering, kreeg het UWV het niet voor elkaar om te voldoen aan de wensen en eisen van de gebruikers. Sterker nog, in 2013 scoorde de website een zware onvoldoende volgens een onderzoek van vakbond FNV onder 6.000 werkzoekenden. Dit onderzoek was het begin van kamervragen en toenemende media-aandacht voor Werk.nl (zie video).

Werk.nl was overigens niet het enige falende ICT-projekt van de overheid. Reden voor de overheid om een onderzoekscommissie de opdracht te geven om hier eens naar te kijken. De tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid constateerde in 2014 dat de rijksoverheid de besturing en beheersing van een groot aantal ICT-projecten niet op orde had. Dat blijkt uit het eindrapport (pdf) van de commissie, dat eind 2015 aan Kamervoorzitter Van Miltenburg werd aangeboden.
Lees verder

De impact van digitale transformatie op de procesinrichting

Eind vorig jaar gaf Pascal Ravesteijn, lector Procesinnovatie en Informatiesystemen aan Hogeschool Utrecht, een interessant college over de impact van digitale transformatie op de procesinrichting. Met het zicht op de steeds sneller opeenvolgende ontwikkelingen binnen de technologie wordt het steeds belangrijker een methodische aanpak te hebben om IT-innovatie, procesoptimalisatie en informatieplanning op elkaar af te stemmen, zodat IT-managers en businessmanagers in organisaties niet langer langs elkaar heen praten en deze ontwikkelingen vele malen sneller en effectiever kunnen omarmen.

Bovenstaande video is het tweede deel van zijn college waarin hij specifiek in gaat op business process management (BPM). Het eerste deel van zijn college is vooral een inleiding op de digitale trends van dit moment (en voor de meeste lezers van dit blog inmiddels wel bekend):
Lees verder