Digitale transformatie te weinig op klant gericht?

In de afgelopen drie jaar heeft in Nederland 83 procent van de bedrijven geïnvesteerd in digitalisering, terwijl slechts 23 procent daarmee een omzetverbetering heeft gerealiseerd. Te vaak is de focus gericht op interne procesoptimalisatie en te weinig op klantgericht denken. Dat blijkt uit de afgelopen week gepubliceerde Global Pricing & Sales Study 2017 (pdf) van het strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder had gehoord van zowel het onderzoek als het bureau, maar de centrale onderzoeksvraag triggerde me wel: richten organisatie zich wel op de juiste initiatieven bij digitale transformatie?

Het onderzoek naar digitale transformatie is uitgevoerd onder 1.925 respondenten afkomstig uit diverse industrieen in 40 landen in de periode juli-augustus 2017. De onderzoekers hebben het overigens niet over digitale transformatie, maar over digitalization waarmee ze de verandering bedoelen van business modellen en processen ten gevolge van digitale technologieen. Interessant resultaat is dus dat de meeste organisatie waarbij de digitale transformatie is mislukt, vooral hebben geinvesteerd in de verkeerde initiatieven. De meeste impact volgens de onderzoekers, hebben initiatieven die zich richten op gebruik van (big) data om prijsstelling te optimaliseren en het monetizen van digitale producten. Oftewel, de klantgerichte initiatieven!

Carlota Perez over digitale transformatie

Het is al weer een paar jaar geleden dat Carlota Perez een presentatie (slides) gaf in Utrecht op het Connecting the Dots-congres. Perez kennen we van haar werk waarin ze de technologische ontwikkelingen in historische context plaatst en waarbij ze stelt dat iedere technologische revolutie bestaat uit een installatie en een deployment periode. Oftewel een periode waarin de technologie zich ontwikkelt en de benodigde infrastructuur wordt aangelegd en een periode waarin de technologie ook daadwerkelijk wordt ingezet. Het omslagpunt tussen deze perioden kenmerkt zich vaak door een recessie.
Lees verder

Rik Maes over digitale transformatie

Rik Maes (oa 9-vlaksmodel) is emeritus hoogleraar informatie- en communicatie-management aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam en sinds vorig jaar bijzonder hoogleraar “Management van informatie in organisaties” aan de faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit. Eind september sprak Maes op het Outsourcing Kenniscongres 2017 over digitale transformatie (zie video).
Lees verder

Institute For The Future: 85% banen in 2030 nu nog niet uitgevonden


Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, robots, virtual reality, augmented reality en cloud computing, zullen onze manier van werken het komende decennium behoorlijk veranderen. Onderzoek van Dell Technologies, geleid door het Institute For The Future (IFTF), waarschuwt dat bedrijven nu al moeten kijken of hun infrastructuur op die toekomst is voorbereid. Het rapport (pdf) voorspelt dat zo’n 85 procent van de banen in 2030 op dit moment nog niet is uitgevonden. De verandering zal zo snel gaan dat mensen op het moment dat het zich aandient, moeten leren omgaan met nieuwe technologieën. De mogelijkheid tot het opdoen van nieuwe kennis, is belangrijker dan de kennis zelf!
Lees verder

Nigel Moulton: The 6 Rules of Disruption

Afgelopen maand organiseerde Dell EMC zijn Digital Transformation Conference 2017 in De Fabrique te Utrecht. Op basis van de video-impressie concludeer ik dat er vooral veel mannen in pak rondliepen en Japke-d Bouwma er moeiteloos in één dag een nieuw boek had kunnen schrijven.

Eén van de hoogtepunten van de dag was volgens Dutch IT-Channel de keynote verzorgd door Nigel Moulton, CTO bij Dell EMC. Hij formuleerde daarin zes ‘rules of disruption’ die volgens hem een cruciale rol spelen bij het doorvoeren van een succesvolle digitale transformatie.

Volgens Moulton gaat het bij digitale transformatie om de volgende 6 regels die bepalen hoe technologie de manier verandert waarop bedrijven hun business runnen en in contact treden met hun klant:
Lees verder

Organisatieprioriteiten in kader van digitale transformatie

Eerder dit jaar stelden het Britse Business in the Community en Accenture Strategy dat het van groot belang is voor organisaties om medewerkers te trainen in digitale vaardigheden en te stimuleren tot leven lang leren om hen te helpen ‘overleven’ in de snel veranderende digitale samenleving.

Het is slechts één van de aanbevelingen uit A Brave New World? Why business must ensure an inclusive Digital Revolution, richtlijnen die BITC en Accenture Strategy samen hebben opgesteld voor organisaties om er voor te zorgen dat de digitale transformatie een positieve impact heeft op people, planet en profit (waar kennen we die ook al weer van).

De richtlijnen benoemen uiteindelijk de volgende 4 prioriteiten voor organisaties:
Lees verder

Hoe ver zijn de grootste Nederlandse bedrijven in hun digitale transformatie?

Het Financieele Dagblad en Vlerick Business School publiceerden dit weekend de FD Transformers 200, een nieuwe jaarlijkse ranglijst met als doel het inzichtelijk maken van hoe ver de grootste Nederlandse ondernemingen zijn in hun digitale transformatie.
Lees verder

(Digitale) transformatie op NIMA Marketing Day

Vandaag was ik op uitnodiging van Luuk Ros van NIMA aanwezig op de eerste editie van de NIMA Marketing Day in de Fabrique in Utrecht. Alhoewel ik niet de hele dag aanwezig kon zijn, heb ik toch voldoende meegekregen om te concluderen dat dit naar meer smaakt. Toplokatie, goede sprekers en goede vibe. Complimenten aan de organisatie!
Lees verder

Helft Europese bedrijven loopt achter met digitale transformatie


Er is de laatste jaren steeds meer aandacht voor digitale transformatie van organisaties. De vraag is of digitale transformatie een hype of trend is. Feit is wel dat veel Europese bedrijven er nog (te) weinig aandacht voor heeft. Dat blijkt opnieuw uit een recent Fujitsu-onderzoek onder 500 Europese bedrijven (via: telecompaper).

Slechts 17% van de ondervraagden vindt dat digitale transformatie van levensbelang is voor het eigen bedrijf. En vier op de tien ondervraagden geven aan dat het onderwerp wel op de agenda staat, maar dat economische veranderingen prioriteit hebben. Korte termijn denken of realisme? De grootste uitdaging bij digitale transformatie is legacy (verouderde technologie en infrastructuur) en bedrijfscultuur.

Dat bedrijfscultuur misschien wel de belangrijkste succesfactor is bij digitale transformaties, blijkt uit steeds meer studies. Zo schrijft Forbes deze week nog dat digitale transformatie keihard werken is en niet gaat over technologie. IT is te vaak leidend bij digitale transformatie is steeds vaker de eindconclusie!

World Economic Forum 2017


Het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum of WEF) is een jaarlijkse bijeenkomst in Davos, Zwitserland van de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, internationale politici, intellectuelen en journalisten. Dit jaar vond de bijeenkomst plaats van 17 t/m 20 januari met als thema Responsive and Responsible Leadership.

Belangrijkste boodschap is dat huidige technologische en sociale ontwikkelingen wel degelijk een grote impact gaan hebben op de toekomst van werk. Daar moet veel meer aandacht voor komen aldus de deskundigen in Davos. Sessies die de moeite waard zijn om terug te kijken:

To be continued

Video: Digital Transformation Initiative (report)