Afgelopen maand was Brian Solis, analist van de Altimeter Group, één van de sprekers op Telia Connect2Business 2015, het Zweedse congres over digitale transformatie. Solis schrijft en spreekt al jaren over digitale transformatie als antwoord op digitaal darwinisme.
In onze digitale wereld is het momenteel aanpassen of uitsterven volgens Solis. De jaren negentig gaven ons de basis van een wereldwijd internet, het eerste decennium gaf ons de basis om te leren werken met dit internet. Vanaf 2010 hebben we een internationaal werkend, digitaal platform om toepassingen te ontwikkelen die de mensheid nog nooit heeft gekend. Dat betekent dat we in een versnelde evolutie terecht zijn gekomen waar degene die zich het beste aanpast uiteindelijk zal winnen. Zoals Charles Darwin dat al in zijn bekende evolutietheorie heeft verwoord (via: datacentered.nl).
Eerder schetste Solis 25 disruptieve technologische trends voor dit jaar. Daarbij gaat het er niet om dat organisaties blind al deze technologische trends omarmen, maar dat leiders van deze organisaties begrijpen hoe dit het gedrag en de verwachtingen van de (connected) consument verandert en welke impact dit heeft op hun business. Het is volgens Solis duidelijk, het betekent the end of business as usual.
Solis’ presentatie op Telia Connect2Business 2015 (pdf) is een aardige, korte samenvatting van zijn eerdere publicaties.