Humility Is The New Smart


Afgelopen week kreeg ik de tip om het boek ‘Humility Is The New Smart: Rethinking Human Excellence In The Smart Machine Age’ van Ed Hess en Katherine Ludwig te lezen. In navolging van boeken als The Second Machine Age, The Fourth Industrial Revolution en Exponential Organizations gaan ook deze auteurs uit van een tsunami aan technologische ontwikkelingen die een enorme impact zullen hebben op mens en maatschappij. Uiteraard verwijzen de auteurs naar de diverse studies over de toekomst van werk en dan met name het werk van Carl Benedikt Frey en Michael A. Osborne, beiden verbonden aan de University of Oxford, die in 2013 de conclusie trokken dat in de komende twintig jaar 47 procent van de banen in de VS in gevaar komt door technologische ontwikkelingen. Inmiddels denken we daar iets genuanceerder over, maar nog steeds is de verwachting dat een groot deel van onze huidige werkzaamheden zullen worden overgenomen door machines.

Grote vraag is natuurlijk, welke werkzaamheden blijven er over voor ons mensen? Welke vaardigheden hebben we daarvoor nodig? Kortom, hoe ziet de toekomst van werk er uit? Ook daarin komen de auteurs met het bekende rijtje als kritisch denken, creativiteit en sociale vaardigheden. Maar stellen de auteurs, het is niet meer genoeg om deze vaardigheden te hebben, we moeten daarin uitblinken om de machines voor te blijven. Om ons te blijven ontwikkelen in deze vaardigheden, komen de auteurs met praktische aanbevelingen die zijn gebaseerd op honderden wetenschappelijke publikaties en eigen onderzoek.

Het gaat om een nieuwe mindset waarbij je continue blijft leren om beter te luisteren, denken en samenwerken. Daarvoor definieren ze een nieuwe definitie van slim (smart). In het verleden was je slim als je goede cijfers haalde door zo min mogelijk fouten te maken. Slim zijn was een kwantitatieve maat. Het is duidelijk dat we het daarin als mens gaan afleggen tegen machines die dat veel beter en sneller kunnen. In de nieuwe definitie van slim (new smart) gaat het dan ook vooral om de kwaliteit van luisteren, denken en samenwerken. Old smart is the new stupid aldus de auteurs.

Het nieuwe slim om te komen tot beter luisteren, denken en samenwerken volgens Hess en Ludwig is gebaseerd op 5 principes:

  • I’m not defined by what I know of how much I know but by the quality of my thinking, listening, relating and collaborating.
  • My mental models are not reality, they are only my generalized stories of how my world works.
  • I’m not my ideas, and I must decouple my beliefs (not values) from my ego.
  • I must be open-minded and treat my beliefs (not values) as hypotheses to be constantly tested and subject to modifaction by better data.
  • My mistakes and failures are opportunities to learn.

De auteurs hebben het vervolgens over ‘the forgotten legacy of intellectual humility‘ oftewel, de eigenschap van mensen om zich ‘nederig’ op te stellen in onze persoonlijke ontwikkeling. Ze gaan daarbij zelfs terug naar de tijden van Griekse en Chinese denkers als Socrates en Confucius. Denk aan het Socratische gesprek waarin je middels reflectie samen een antwoord probeert te vinden op fundamentele vragen of het Confucianisme, de leer van Confucius waarin de moraal centraat staat. Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis aldus Confucius. Ik moest daarbij overigens meteen denken aan het veel gebruikte credo: ‘van ego naar eco.’ Het klinkt bekend en simpel, maar volgens de auteurs is dat het niet. Het is moeilijk om je eigen gedrag te veranderen.

De rest van het boek is vooral een ‘how to’ met checklists, templates en een assessmenttool. Heel eerlijk heb ik deze niet meer in detail gelezen. Wellicht dat ik dat binnenkort nog eens ga doen als ik mijn eigen gedrag wil veranderen om te komen tot het nieuwe slim!

Geef een reactie