Blog:

Social media in het hoger onderwijs (2)

door Marco Derksen op 11 mei 2013

Social media in het hoger onderwijs

Op dit moment onderzoek ik het gebruik van social media in het onderwijs. Dit betreft zowel het organisatorische als het didactische gebruik van social media in het onderwijs waarbij mijn speciale belangstelling uitgaat naar het hoger onderwijs.

In samenwerking met Denis Doeland van DDMCA is een social media ranking voor het hoger onderwijs opgesteld waarbij is gekeken naar de aanwezigheid, activiteit en interactiviteit (engagement) van de opleidingsinstituten in social media. De gewogen eindscore of rankingz index) is gebaseerd op de Klout score, het aantal Twitter followers, het aantal Facebook fans, de hoeveelheid gegenereerde buzz op Twitter en de hoeveelheid gegenereerde buzz op Facebook (beide op basis van trefwoorden die door Rankingz zijn meegegeven). Zie voor meer toelichting rankingz.com.

Op basis van deze social media ranking scoort de Technische Universiteit Delft het hoogst, gevolgd door Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht. Als we naar het HBO kijken dan scoren Fontys Hogeschool en opnieuw Avans Hogeschool hoog.

18 reacties

Beantwoord

@Rob heb je ook nog naar de detailgegevens gekeken? Klopt het een beetje met je eigen inzichten? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de waarde van deze social media ranking. Wel of niet zinvol?

Beantwoord

Profielfoto
robspeekenbrink op schreef:

Volgens mij klopt het inderdaad. Ik heb er zelf ook eens een onderzoekje naar gedaan, ongeveer dezelfde methode, niet zulke mooie garfiekjes, zie https://rspeekenbrink.weblog.tudelft.nl/2011/06/29/tu-delft-grootste-op-twitter/.
Waarde is relatief, ook relatief ten opzichte van elkaar. Klout scores ontlopen elkaar zo weinig dat je daar geen fatsoenlijke conclusies uit kunt trekken vind ik. Average buzz lijkt me relevant. Meest relevant is natuurlijk de ervaring, interactie engagement die je hebt met volgers/fans

Beantwoord

@Rob: dank voor je reactie! Ben op dit moment bezig met een analyse van de responsetijd van opleidingsinstituten op twittervragen. Heb die voor de HBO’s inmiddels uitgewerkt. De snelste reageert gemiddeld binnen 1,5 uur!

Beantwoord

Profielfoto
robspeekenbrink op schreef:

Hahaha, we kunnen een mystery shopper verwachten een dezer dagen? (term uit mijn platenzaak tijd: iemand die in opdracht van het hoofdkantoor klant kwam uithangen en daar verslag van ging doen)

Beantwoord

Goed en interessant overzicht!

Heb je ook gekeken naar de (hoofd)reden van inzet in verschillende kanalen? Eigen analyses tonen dat Hogescholen en Universiteiten om verschillende redenen social inzetten. De een leunt meer op voorlichting en recruitment van nieuwe studenten, de ander meer op interne communicatie of het laden van een employer brand. Zou nog een mooie dimensie zijn aan het overzicht πŸ™‚

Ik zie overigens dat je van Wageningen University (is opdrachtgever) de verkeerde Facebookpagina in het overzicht gebruikt. Dat moet fb.com/wageningenuniversity zijn. Kan je dat aanpassen?

Beantwoord

@matthijs je kunt zelf aanpassingen doen als goed is! Vwb je opmerking over verschillende doelstellingen, kun je twee voorbeelden noemen waarbij doelstellingen sterk verschillen?

Beantwoord

Sterke verschillen zijn lastig te benoemen. Het een heeft altijd wel invloed op het andere (neerzetten van sterke interne communicatie over wat er gebeurd op een campus is bijvoorbeeld ook goed voor werving & recruitment van studenten).

Al zit een Universiteit Utrecht veel meer op interne communicatie op studentenleven met tips, events en oproepen (opvallend: mix van EN en NL content) terwijl TU Delft meer lijkt te zitten op pronken van locaties en activiteiten. Een matrix van type content (los van doelstellingen) zou wat dat betreft overigens een interessantere toevoeging zijn πŸ™‚

Beantwoord

Wat ik jammer vind aan deze ranking is dat er veel gebruik wordt gemaakt van absolute aantallen, waardoor grotere universiteiten en hogescholen erg in het voordeel zijn. Volgens de VSNU zijn de universiteiten met de meeste inschrijvingen (2012): U Amsterdam, Utrecht, Groningen, Vrije Universiteit, Erasmus, Leiden. Daarmee heb je direct bijna de top-5 in de ranking te pakken. Wat opvalt is dat Delft het relatief goed doet en Erasmus relatief slecht.

Bij de hogescholen is deze relatie minder duidelijk. Qua inschrijvingen is de Hogeschool van Amsterdam het grootste (zelfs groter dan de grootste universiteit), maar die staat laag in de ranking.

Wat interessanter zou zijn is te zien hoe prestaties zijn gerelateerd aan de studentenaantallen.

Beantwoord

@Richard: ik heb in een eerder stadium ook gekeken naar de relatie met aantal studenten, aantal medewerkers en de ratio studenten/medewerkers. Daar kwam toen uit dat de omvang niet of nauwelijks een relatie had met zichtbaarheid op Facebook en Twitter, de ratio lijkt wel een relatie te hebben. Het is geen hard wetenschappelijk onderzoek dat ik heb gedaan, het geeft wel een indicatie en het zou aardig zijn als hier nog wat dieper naar kan worden gekeken. Zie ook: http://koneksa-mondo.nl/2013/04/20/social-media-in-het-hoger-onderwijs/

Beantwoord

Een aantal vragen/ opmerkingen:
– dit gaat niet over sociale media in het onderwijs, maar sociale media over het onderwijs. Sociale netwerken die in het onderwijs zelf (in college) gebruikt worden, zie ik er niet tussen staan.
– dit gaat niet over sociale media, maar over Klout, Twitter en Facebook. Er zijn vele andere netwerken die niet meegenomen worden, dus om gelijk te beoordelen wat een organisatie allemaal met social media doet, alleen op basis van deze drie, vind ik wat summier.
– het gaat alleen over de openbare netwerken. Gesloten groepen waarin misschien heel veel waardevols gebeurt, worden niet meegenomen.
– de buzz op Facebook bij een pagina verschilt echt per dag. (100 mensen praten hierover, dan weer 2000 en dan weer 300). Is er een gemiddelde gebruikt over een langere periode?
– Om de kwaliteit van een telefonische helpdesk te meten, wordt de helpdesk gebeld: hoe lang sta je in de wacht, zijn ze klantvriendelijk, heb je een antwoord gekregen etc. Is in dit onderzoek hier ook gebruik van gemaakt? (is al eerder genoemd zag ik)

Verder leuk om te zien, maar wat mij betreft te oppervlakkig om er werkelijk conclusies uit te kunnen trekken.

Beantwoord

@Steven, dank voor je feedback en absoluut eens met de beperking van deze ranking. Vraag is even hoe jouw terechte opmerkingen meegenomen kunnen worden in een nieuwe ranking. Dat kan eigenlijk alleen op basis van input van de opleidingsinstituten zelf.

Beantwoord

Marco,
Ik ben erg benieuwd naar jouw onderzoek en de presentatie van aankomende vrijdag. Ik ben het eens met de opmerkingen die Steven hierboven heeft aangegeven en sluit mij daarbij aan. Daarnaast vraag ik mij nog af hoe (en of het uberhaupt mogelijk is) om onderstaande punten mee te nemen.

– Verschillende accounts per HBO/universiteit toe te voegen. Vaak zie je dat er meerdere accounts zijn vanuit een HBO/Universiteit, bijvoorbeeld een opleidingsaccount of een studiekeuzeadvies-account. Deze staat vaak los van het corporate account, terwijl er nu alleen gekeken wordt naar de corporate accounts.
– Het aantal volgers blijft ook altijd lastig om te meten. Accounts kunnen volgers aankopen, maar zijn dit wel de juiste die je wilt bereiken?
– Webcare, wanneer is deze effectief? Worden de juiste vragen beantwoord, in welk tempo en weet de student/studiekiezer waar hij moet zijn?

Het is heel lastig om bovenstaande mee te nemen in een dergelijke ranking, maar persoonlijk vind ik het wel belangrijker dan ‘statische gegevens’.

Tot vrijdag. Groet Ellen

Beantwoord

@Ellen: goede aanvullende punten die technisch gezien zeker zijn mee te nemen. Ik zal het voorstel ook eens neerleggen bij Denis Doeland die de website en de methodiek heeft uitgewerkt. Vwb webcare, daar ben ik op dit samen met Coosto (leverancier van monitoring/webcaretool) bezig om te kijken naar de responsetijd van HBO en WO. Ik heb nu alle reacties over de eerste maanden van dit jaar geanalyseerd en kan per opleidingsinstuut iets zeggen over aantal reacties en responsetijd.

Bij alles blijft overigens de vraag hoe relevant is het en wat kunnen opleidingsinstituten er mee. Dat hoop ik ook een beetje uit deze discussie en de discussie as vrijdag te krijgen. Op basis daarvan bepaal ik of het zinvol is dat we er mee verder gaan of dat het een eenmalig onderzoek is geweest speciaal voor NCOSM. Is ongemerkt inmiddels toch wel heel wat uurtjes in gaan zitten πŸ˜‰

Beantwoord

Profielfoto
Frank van Laer op schreef:

Ik ben de beheerder van de Facebook-pagina van de Universiteit Utrecht. Leuk om te zien dat de UU-pagina op plaats 3 staat πŸ™‚

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Rob Speekenbrink op schreef:

Kun je die Avg buzz uitschieter van de Hogeschool Utrecht (al) duiden?

Beantwoord

Nope, vraag uitgezet maar nog geen reactie. Overigens is sinds het afsluiten van FB voor veel scrapers dit soort automatisch gegenereerde lijsten minder waardevol!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact