Eén jaar geleden stond Jan van der Zouwen op de voorpagina van de Volkskrant, beiden werden op die 1ste oktober 100 jaar. Nu is hij 101 geworden. Hoe kijkt deze voormalige stuurman terug op zijn leven en wat vindt hij van het huidige tijdsgewricht? Dit weekend opnieuw een mooi interview met Jan van der Zouwen in de Volkskrant. Eén vraag uit het interview wil ik hier graag delen:
Heeft u de digitalisering kunnen bijbenen?
‘Daar wil ik niet aan meedoen. We zijn slaven geworden van de digitalisering, die het sociale leven ondermijnt. Het ontbreken van menselijke verbondenheid veroorzaakt een leeg gevoel. Pas kreeg ik een brief: of ik de watermeterstanden op de computer wilde doorgeven. Ik pakte de telefoon, zei mijn leeftijd, en kon de meterstand zo mondeling doorgeven. Het kán dus wel. Maar vaak staat er helemaal geen telefoonnummer vermeld op zo’n formulier. Dat is symptomatisch voor deze maatschappij: menselijk contact wordt tot een minimum beperkt, want: efficiënt! DigiD weiger ik, mijn belastingformulier vul ik nog met de hand in. Een herhaalrecept indienen bij de apotheek kan nu alleen nog met DigiD. Dus vraag ik de huisarts meteen een paar recepten uit te schrijven.’
Bron: Volkskrant
2 reacties
Goed verhaal van deze achterneef !
Na een kwart eeuw gewerkt te hebben in de zakelijke dienstverlening kan ik deze man alleen maar 100% gelijk geven. Vooral vanwege het gebrek aan menselijk contact, maar ook omdat na 50 jaar ontwikkeling de IT-oplossingen minder mensgericht / menselijk zijn dan ooit. In alle oplossingen staat de “efficientie” van wat er achter de schermen van de aanbieder / dienstverlener gebeurt centraal. En wat er achter de schermen gebeurt is alleen maar complexer geworden in plaats van eenvoudiger, omdat elk bedrijf het “te duur” vindt om kritisch naar de eigen werkwijze te kijken en een echte verbetering door te voern, in plaats van een ogenschijnlijke van een vlot babbelende IT-er die zijn standaard broodje ICT plugt. Het verschijnsel wat de grootste overlast veroorzaakt zijn de “feiten” die in de digitale administratie staan: Men beschouwt die als De Waarheid en zie dan nog maar eens fouten gecorrigeerd te krijgen via een call center medewerker die alles tegenhoudt.