Ik heb dit jaar helaas (te) weinig aandacht gehad voor kunst en cultuur. Shifting Proximities in het Nxt Museum in Amsterdam-Noord en dan met name Distortions in Spacetime van Marshmallow Laser Feast was voor mij één van de weinige hoogtepunten in de fysieke wereld.
Nog in dezelfde week ontdekte ik de Turkse media-artiest Refik Anadol (RAS) die in samenwerking met het Philadelphia Orchestra op basis van beelden uit de Renaissance architectuur en AI een prachtig visueel schouwspel gaf tijdens het spelen van de zevende symfonie van Beethoven. Ik heb Sight/Sound/Symphony online gekeken. Sindsdien ben ik Refik Anadol gaan volgen op sociale media en zo ontdekte ik zijn laatste en volgens velen zijn technisch en conceptueel meest ambitieuze werk tot nu toe: Quantum Memories.
Quantum Memories, dat speciaal voor Triennial 2020 is gemaakt in opdracht van de National Gallery of Victoria (NGV) in Melbourne Australië, maakt gebruik van de meest geavanceerde, openbaar beschikbare kwantumgegevens en algoritmen van Google AI om de mogelijkheid van een parallelle wereld te verkennen door ongeveer 200 miljoen foto’s van de natuur te verwerken door de lens van AI. Het spectaculaire 3D data sculpture-stuk, weergegeven op een enorme 10x10m NEC-display, biedt een meeslepende ervaring die de willekeurige fluctuaties van kwantumruis gebruikt als basis voor de werkelijk prachtige visuele kunst:
The making of Quantum Memories:
Ter gelegenheid van de opening van de NGV-triënnale bij NGV International, bespreekt Anadol het concept en het creatieve proces achter het kunstwerk met NGV’s conservator Simone LeAmon. De video is te bekijken vanaf zondagochtend 20 december 2020:
Verder lezen/kijken:
- Machine intelligence as a narrative tool in experiential art (Design Wanted)
- How Refik Anadol created giant LED screen artwork Quantum Memories for NGV Triennial (Herald Sun)
- National Gallery of Victoria anticipates post-lockdown Melbourne with announcement of NGV Triennial exhibition (ABC News)
- Art in the age of machine intelligence (TED Talks)
- How an artist used AI to make WDCH Dreams by Refik Anadol (Google Arts & Culture)
- In the Mind’s Eye (NGV, 2019)
- Space in the mind of a machine (SCI-Arc Media Archive, 2019)
2 reacties
Misschien zelf ook eens gaan spelen met deze creatieve tools om AI Art te maken:
https://aiartists.org/ai-generated-art-tools
Zie ook:
https://www.linkedin.com/posts/mderksen_art-ai-refikanadol-activity-6746073301740793856–34B/