Zijn bestuurders klaar voor digitale transformatie?

door Marco Derksen op 3 april 2019

Er is de laatste tijd veel aandacht voor het bewustwijn over en de kennis op het gebied van digitale transformatie in de boardroom. Eerder wees ik al op het onderzoek van Nationaal Register en het onderzoek van Grant Thornton. Vandaag in het FD aandacht voor een recent onderzoek van Korn Ferry (pdf) onder bijna 800 internationale beleggers en analisten dat opnieuw laat zien het huidige topkader van organisaties te weinig kennis heeft om zich door de veranderingen op met name technologisch gebied heen te slaan.

Madeline Dessing, directeur Korn Ferry Nederland in het FD: “De huidige generatie topbestuurders is niet klaar voor de uitdagingen die de komende jaren op hun ondernemingen af komen. Het schort vooral aan het vermogen om snel genoeg te handelen in een veranderende omgeving en hun mensen daarbij te enthousiasmeren. In Nederland is de poldermentaliteit in tijden van disruptie een extra rem op wendbaarheid en innovatie.”

De moderne ‘disruptieve’ leider moet nadenken over de toekomst, mensen daarin meenemen, sneller handelen en nieuwe vormen van samenwerking niet schuwen. Korn Ferry hanteert daarbij het ADAPT-model: Anticipate, Drive, Accelerate, Partner en Trust.

Een analyse van de 150.000 leidersprofielen waar Korn Ferry over beschikt, laat zien dat slechts 15% van de topbestuurders beschikt over de eigenschappen die nodig zijn om te slagen als disruptieve leider van de toekomst.

1 reactie

Profielfoto
Kristian op schreef:

Ik was aanwezig bij de presentatie van het onderzoek van NEDERLAND ICT en Nationaal Register bij VNO/NCV en moet inderdaad opmerken dat de resultaten er niet om liegen. Mijn ‘symbolische’ opmerking was om voortaan kinderen en kleinkinderen mee te nemen tijdens de vergaderingen van de RvC. Opmerking die ik al 6 jaar geleden plaatste bij een soortgelijke meeting bij ABN AMRO. Toen kwam het echt niet aan, sterker nog, ik werd een beetje de zaal uitgekeken 🙂
Het is ook enorm moeilijk om beslissingen te nemen wanneer het speelveld constant veranderd en het verleden maar deels een referentiekader is. Durf als groot bedrijf weer klein te worden en vertrouw op je mensen. Hier is al veel over geschreven…
En wat betreft de technologie, wen er maar aan dat het de drager van je nieuwe business modellen is. Zorg dat je in je bedrijf ‘technologische emphatie’ ontwikkeld.
Een goed signaal tijdens de presentatie was de intentie van het Nationaal Register om de leden verder te helpen met deze ‘empathische’ slag. Ik werk daar uiteraard graag aan mee 🙂

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (615)
Contact