Empowerment van patiënten door data: belofte versus praktijk

door Marco Derksen op 20 augustus 2018

Afgelopen vrijdag publiceerde NRC een interview met digitaal socioloog Marleen Huysman van het KIN Center for Digital Innovation.

Het KIN is een multidisciplinaire onderzoeksgroep van 35 onderzoekers waaronder bedrijfskundigen, sociologen, filosofen, antropologen, industrieel ontwerpers, ingenieurs en informatici. Samen vormen ze een soort lab dat onderzoek doet naar de impact van digitale innovaties op organisaties.

Eén van de opmerkingen van Huysman triggerde me en dat is haar antwoord op de vraag over de beloften van nieuwe technologieën. Huysman stelt dat nieuwe technologieën vaak worden verkocht als iets dat het werk effectiever, objectiever en transparanter maakt, maar dat de praktijk heel anders kan uitpakken. Daarbij geeft ze als voorbeeld de ontwikkelingen mbt medische data:

“Neem de wet dat patiënten direct toegang tot hun eigen medische data moeten krijgen. Het idee is prachtig: geef patiënten meer zeggenschap over hun eigen ziekte, dan zijn ze niet meer zo afhankelijk van hun arts. Wij hebben er onderzoek naar gedaan en concluderen dat juist het tegenovergestelde gebeurt: de patiënt gaat zich afhankelijker van de arts voelen. Het interpreteren van medische data vereist vaak een expertise die de patiënt zelf niet heeft. Dan heeft hij toch de hulp van de arts nodig. Directe toegang tot medische data maakt de patiënt onzeker en bezorgt de arts nog meer werk.”

Heb helaas nog weinig concrete onderbouwing kunnen vinden van deze hypothese, maar de voorlopige resultaten van het onderzoek van Elmira van de Broek cs laten inderdaad zien dat in tegenstelling tot de veronderstelde controle en inzicht die patiënten verwerven, de toegang tot eigen medische gegevens juist patiënten afhankelijker kan maken van de arts voor interpretatie en bevestiging.

Ben benieuwd of programma’s als VIPP (Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional) dat zich oa richt op meer inzicht in eigen zorg voor patienten, ook rekening houdt met deze afhankelijkheid. En wat betekent dat voor de toekomst van werk in de zorg? Wie gaat straks de patient helpen bij het interpreteren van zijn data?

1 reactie

Beste Marco,

vraag me af of de arts wel degene is die de patiënt voldoende kan ondersteunen in de toelichting van zijn/haar gegevens. Veel artsen hebben ook dermate weinig IT kennis, of onvoldoende m.i.

Wel interessant om dit te blijven volgen, want dan zal de aanpak anders moeten willen we dergelijke technologie naar binnen blijven schuiven. Misschien toch meer focus op de relatie arts-patiënt en dan de rol van technologie opnieuw bezien?!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (578)
Contact