De risico’s van platformisering in het onderwijs

door Marco Derksen op 27 februari 2018

Vanmorgen eindelijk tijd gehad om de onderwijspodcast te luisteren waarin José van Dijck, universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), geïnterviewd wordt door Remco Pijpers en Willem-Jan van Elk van Kennisnet. Van Dijck pleit in het interview voor bewustwording over de impact van platformisering in het onderwijs. “Denk als school niet alleen aan het gemak op de korte termijn, maar ook aan de gevolgen voor de lange termijn.”

Jose van Dijck doet al jaren onderzoek naar digitale samenleving en cultuur, sociale media en mediatechnologieën waarbij haar speciale belangstelling uitgaat naar de impact hiervan op het publieke domein.

In haar boek ‘De platformsamenleving: Strijd om publieke waarden in een online wereld‘ laat ze samen met mede-auteurs Thomas Poell en Martijn De Waal zien welke ‘sturende’ rol platformen als Google, Apple, Facebook en Amazon spelen in de organisatie van het maatschappelijk verkeer. Daarbij vragen de auteurs zich af wie de behartiging van publieke belangen garandeert in een samenleving waar platformen een essentieel onderdeel zijn geworden van onze infrastructuur.

Zeker na de uitzending van VPRO Tegenlicht over de Chinese platformsamenleving, moeten we ons afvragen of we in het Westen niet te makkelijk onze publieke waarden inruilen voor gemak.

Aanrader!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (811)
Contact