Wat kunnen organisaties leren van de taxiwereld en hotelsector?

door Marco Derksen op 2 januari 2016

De lessen van Uber en Airbnb

2015 was het jaar van de jonge bedrijven die in zeer korte tijd door investeringen werden gewaardeerd op 1 miljard dollar of meer. 2016 wordt niet alleen het jaar waarin deze zogenaamde unicorns zich moeten bewijzen, maar ook het jaar waarin marktleiders in allerlei sectoren zich staande moeten houden tegen deze start-ups. Wat kunnen zij leren van de taxiwereld en de hotelsector zodat ze zich niet laten verrassen door nieuwkomers. Dit weekend heeft NRC een interessante special over de hypes van 2015: disruptie en innovatie (verstoring en vernieuwing).

Als eerste de lessen van Uber en Airbnb (Blendle) volgens universitair hoofddocent digitale strategie Annet Aris en redacteur Wouter van Noort:

  1. Klanten bepalen zelf welke dienst ze willen afnemen
  2. Zonder openheid over kwaliteit verlies je
  3. Maak een einde aan overbodige capaciteit
  4. Je moet niet alles zelf willen bezitten
  5. Concurrentie komt niet meer uit dezelfde hoek (eigen branche)
  6. Onderschat de huidige machthebbers niet

Vervolgens gaat de special dieper in op de ontwikkelingen in de zorg, finance, advocatuur en energie:

Helaas alleen toegankelijk voor abonnees van NRC. Ik zal later vandaag ook de links toevoegen naar Blendle.

Verder lezen en kijken:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1033)
Contact