Om je staande te houden in de wereld van morgen heb je meer aan ondernemerschap dan aan rekenen en taal, betoogt de Amerikaanse hoogleraar en onderwijsontwikkelaar Yong Zhao vandaag in Trouw (volledig interview waarin hij zijn visie geeft op onderwijs in Nederland via Blendle).
In zijn boek ‘World-class learners. Onderwijs voor een ondernemende generatie‘ vraagt Yong Zhao zich af of succesvolle vernieuwers als Steve Jobs, Bill Gates en Daan Roosegaarde groot zijn geworden dankzij het onderwijs, of desondanks? Het is de retorische vraag die Zhao opwerpt in zijn boek dat deze week in Nederlandse vertaling verschijnt. Want naarmate kinderen langer naar school gaan, neemt hun creativiteit af, evenals hun nieuwsgierigheid, constateert Zhao. En dat is een probleem.
3 reacties
Inderdaad, zo is het. In een land waar we groot zijn geworden vanuit een ambitie en meesters in innovatie zijn, staat Onderwijs stil. Waar is de drive om daarin door te pakken?
Anka Mulder van de TU Delft sprak hierover in haar speech (http://ankamulder.weblog.tudelft.nl/2014/09/05/your-future-starts-today/#more-845) ook al over. Meer creativiteit en multi-disciplinair werken is daarbij belangrijk. En ondernemerschap of ondernemend gedrag ook.
Ik ben het slechts ten dele eens met Yong Zhao. Dat we ons veel meer moeten richten op het opleiden van creatieve en ondernemende geesten onderschrijf ik volledig. Echter; een ondernemer die niet fatsoenlijk kan schrijven en rekenen gaat uiteindelijk failliet. Bill Gates en Steve Jobs zijn (waren) beide uitstekend in staat businesscases door te rekenen en pakkende pitches zonder taalfouten op papier te zetten.
Taal en rekenen zijn de absolute basis; in mijn optiek zullen we de ‘schoolvakken’ waarin deze basisvaardigheden worden onderwezen moeten hervormen cq. verrijken met creatieve vaardigheden, de zogenoemde 21st century skills.
Dat het huidige schoolsysteem te weinig ruimte biedt voor ontwikkeling van creatieve vaardigheden en we daaraan meer aandacht moeten besteden betekent niet dat we minder aandacht aan de basisvaardigheden moeten besteden. Het één doen betekent niet dat je het ander moet laten.
Ik zou willen pleiten voor een nieuwe manier van lesgeven en onderwijsorganisatie, waarin we de basisvaardigheden overbrengen zonder daarbij alle creatieve ambities de kop in te drukken.