Ruim een jaar geleden werd Whatsapp nog gezien als het nieuwe communiceren. De mobiele berichtenservice telt op dit moment wereldwijd meer dan 500 miljoen actieve gebruikers die dagelijks samen meer dan 700 miljoen foto’s en 100 miljoen video’s met elkaar delen. Whatsapp verwerkt op piekdagen meer dan 60 miljard berichten per dag. Het was begin dit jaar dan ook geen grote verrassing dat Facebook geïnteresseerd was in de overname van Whatsapp. Wel verrassend was het enorme overnamebedrag van 19 miljard dollar. Facebook nam eerder Instagram over voor een bedrag van 1 miljard dollar.
Met de overname van Instagram en Whatsapp heeft Facebook de markt voor digitale communicatie voor een belangrijk deel in handen. Toch voelt Facebook zich bedreigd. Niet door Twitter, LinkedIn of Google+ maar door Snapchat. Het bijzondere van deze mobiele berichtenservice is dat de doorgezonden berichten slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers, dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de berichten van de servers van Snapchat. Eind 2012 begonnen als een fotoservice, biedt het sinds vorige week ook een video- en tekstchatservice (zie video). De ruim 60 miljoen gebruikers versturen per dag meer dan 700 miljoen berichten. Een exponentiële groei in zeer korte tijd, maar hoe disruptief is Snapchat nu echt?
Volgens de Amerikaanse docente Tracie Schroeder was er nog niet eerder een ontwikkeling dat zo verstorend werkt in de klas als de nieuwe versie van Snapchat (via Pedro De Bruyckere):
In 16 years of teaching I can't think of anything that has ever disrupted my classroom more than today's @snapchat update.
— Tracie Schroeder (@bravesearth) May 1, 2014
Ook als we naar Google Trends kijken, dan is het duidelijk dat de nieuwe versie een enorme boost heeft gegeven aan de populariteit van Snapchat:
Snapchat versus WhatsApp, globally: something of an inflection point, to put it mildly http://t.co/EXGFmOfADz pic.twitter.com/Rjd2kngU3c
— Benedict Evans (@BenedictEvans) May 3, 2014
Tellen we daarbij op dat Evan Spiegel, CEO van Snapchat, eind vorig jaar een bod van 3 miljard dollar (2,2 miljard euro) van Facebook afsloeg, dan is er wellicht toch meer aan de hand dan we denken. Of is het toch vooral bluf van Evan Spiegel? Wie het weet mag het zeggen!
1 reactie
Interessante post. Dank je wel.
Mijn 20cts is dat het een mooie app is, afgaande op de video, die vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid in combinatie met beter bescherming van de privacy het best goed kan gaan doen. Ik heb er toevallig wat meer van meegekregen via een discussie op Techchrunch. Het is een idiote post als je weet waarom die geplaatst is maar inhoudelijk is het een oud programmeur van Google+ die betrokken is bij de VC General Catelist Company die dan weer een deelnemer in SnapChat is. In zijn persoonlijke evaluatie van Google+ haalt hij SanpChat aan als de kans die de grote spelers, lees FB en G+, hebben laten liggen namelijk behoefte aan privacy en dat zij data georiënteerd bezig zijn en daarmee onderdeel van het probleem. Naar verluid van deze VC heeft Zuckerburg 2 miljard contant geboden. Snapchat zou dit afgewezen hebben en met zijn alle het boek the Art of War hebben gekocht van Sun Tzu. Nou is dit boek niet echt leesbaar voor hedendaagse westerlingen dus het zal wel een vrij vertaling zijn maar als dat alles is wat je hebt om op terug te vallen dan wens ik ze veel succes.
Zelf zie ik een paradox in het concept van Snapchat. De hang naar privacy blokkert de weg naar persoonlijke ervaringen op social media en internet. De gebruiker heeft privacy hoog in het vaandel staan als we er naar vragen en als we het de experts vragen. Zelf denk ik dat dit een fars is. Mensen denken er amper over na als een app of wat dan ook gratis is en voorziet in iets wat ze nodig hebben. Google Search is ook zoiets. Ze hebben het nodig en gebruiken het. Net als YouTube en WikiPedia.
De nieuwste trend zal gepersonaliseerde aanbieden op mobiele apparaten zijn terwijl we ergens langs of binnenlopen. Dit werkt dan met RFID chips die elkaar waarnemen op een paar meter afstand. Je kunt dan bijvoorbeeld een melding krijgen als iemand uit jouw sociale netwerk een review van bijvoorbeeld het restaurant waar je binnenloopt. Dit terwijl jij annoniem blijft en alleen je pseudoniem kenbaar maakt. De informatie haalt Google in dit geval uit jouw eigen bronnen en krijgt die niet van de aanbieder. Maar dit toepassingen kan je alleen maken op basis van een pseudoniem internet en dit is waar bijvoorbeeld Google+ als single sign-in in voorziet. Facebook schijnt nu ook een anonieme sign-in voor apps van derde te willen kopen om zo een eigen deep web te creëren. Het heilige graal. Zal dit de waarde van Snapchat weer doen vervliegen als nooit geweest? De anonieme sign-in die toch toegang geeft tot deepweb mining? Of zullen ze Snapchat hiervoor willen gebruiken?
Ik weet het zeker niet maar ik uitsluiten doe ik het niet. Daarom heb ik geen aandelen want ik doe dit op mijn gevoel en niet zozeer op feitelijke analyses maar het klinkt mij niet onaannemelijk.
Artikelen waaraan ik refereer:
http://techcrunch.com/2014/04/25/a-personal-reflection-on-google/
https://plus.google.com/105804249247884841399/posts/HVQAzDVCiwJ