Het nieuwe communiceren

door Marco Derksen op 27 oktober 2012

In de VPRO-gids van deze week een artikel over de mobiele berichtenservice Whatsapp, door de auteur Elja Looijestijn het nieuwe communiceren genoemd.

Whatsapp werd in augustus 2009 opgericht door twee oud-medewerkers van internetbedrijf Yahoo!, Jan Koum en Brian Acton. Whatsapp wil vooralsnog niet het aantal gebruikers van de service bekend maken. Maar dat het gebuik van de service exponentieel is toegenomen sinds de introductie van het groepsgesprek in februari 2011, is inmiddels wel duidelijk. De schattingen liggen tussen de 200 en 400 miljoen gebruikers waarvan ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland. Dagelijks worden er wereldwijd zo’n 10 miljard berichten verstuurd via Whatsapp. Volgens onderzoeksbureau Ovum zijn gratis mobiele berichtenservices zoals Whatsapp de reden dat telecombedrijven wereldwijd dit jaar zo’n 23 miljard dollar (18 miljard euro) aan sms-inkomsten missen.


Volgens Jan van Dijk, hoogleraar communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, maakt een dienst als Whatsapp alles wat we doen sociaal. Hij beschouwt dit als een voorbeeld van netwerkindividualisering. Aan de ene kant individualiseert de maatschappij steeds meer, maar tegelijk zijn we sociaal actiever. Steeds meer whatsappen is een onderdeel van de fundamentele verschuiving naar mobiele communicatie. Dat zorgt voor een integratie tussen offline en online leven. Van Dijk voorziet een communicatie-overload dat leidt tot nog meer stress.

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact