Wie wel eens een lezing heeft bijgewoond over klantenservice, kent ongetwijfeld Carol Beer (David Walliams) uit de komische BBC-serie Little Britain. De serie lijkt in eerste instantie vooral te draaien om platte humor, maar bij nadere bestudering blijkt dat de sketches vaak slim in elkaar zitten en commentaar leveren op de samenleving. Carol Beer, één van de personages uit de serie, werkt achtereenvolgens als medewerkster voor een bank, het reisbureau Sun-Searchers en het St. John’s Hospital in Pennsylvania. Ze moet alles aan haar computer vragen, die blijkbaar steevast ‘nee’ antwoordt. Het laat op een hilarische manier zien hoe sommige organisaties zijn doorgeslagen in het volgen van regels. Via YouTube zijn nagenoeg alle sketches terug te kijken!

Niet sneller, maar slimmer
Terwijl de Verenigde Staten en China miljarden investeren in een race om als eerste “superintelligente” AI te bouwen, dreigt een […]
7 reacties
Ik moest denken aan Carol Beer na het lezen van de blog ‘Zo eenvoudig!‘, over het verhaal van Tom Peters over een taxichaffeur in New York over hoe het ook anders kan (uit 1992!).
Ook dit fragment ‘Terras’ uit de theatershow ‘Welcome to Paradise’ (W2P) van cabaretier Hans Sibbel (Lebbis) laat zien hoe het anders kan:
Zie ook:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/computer-says-no
Computer zegt nog steeds nee:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/01/die-auto-staat-wel-op-uw-naam-goeiedag-a1605121/
Misschien binnenkort maar eens een update schrijven op basis van het werk van Cathy O’Neil:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wiskundige-cathy-o-neil-waarschuwt-voor-algoritmen-rechten-van-individu-worden-niet-beschermd-~b97a9302/
Wasn’t the internet supposed to make things easier?
Zie ook het boek Volwassen Digitale Overheid van Arjen Widlak van de Kafkabrigade:
https://vdo.kafkabrigade.nl/volwassen-digitale-overheid