Hoe ziet de toekomst van tv-kijken er uit?

door Marco Derksen op 3 oktober 2013

Verschuiving mediaconsumptieIn opdracht van het Ministerie van OCW heeft de Boston Consulting Group (BCG) recentelijk onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het verhogen van inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep (LPO) en de Ster. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport Onderzoek naar mogelijkheden voor verhogen inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep.

De publieke omroep kan de bezuinigingen die de overheid oplegt deels opvangen door verruiming van de reclamemogelijkheden. De onderzoekers spreken van een politieke keuze met gevolgen voor het onderscheidend karakter van de publieke omroep. De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van het NPO-rapport. Maar ook de publieke omroep zelf laat bij monde van NPO-directeur Henk Hagoort weten geen voorstander van meer reclame te zijn.

Even los van de omroep politieke discussies, biedt het NPO-rapport een goed beeld van het huidige medialandschap en schetsen de onderzoekers een toekomstbeeld voor de komende jaren waarbij een verschuiving zal plaatsvinden van lineair tv-kijken naar non-lineaire mediaconsumptie op andere platformen. Uiteraard is deze verschuiving al jaren bezig maar de grote vraag is wanneer het kantelpunt wordt bereikt waarbij non-lineaire mediaconsumptie groter is dan lineaire en waar de verzadigingsgrens ligt. Beide zullen immers een groot effect hebben op de verandering in de mediabestedingen. Het rapport is welliswaar slecht ontvangen bij de publieke en commerciële omroepen, voor de trendwatchers en media-analisten is het meer dan de moeite waard!

2 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (845)
Contact