Zijn algoritmes de sleutel tot het succes voor de journalistiek?

door Marco Derksen op 6 september 2013


Dat de journalistiek onder druk staat is inmiddels wel duidelijk. Bijna wekelijks krijgen we een debat voorgeschoteld waar de usual suspects ons vertellen dat het anders moet maar dat niemand eigenlijk weet hoe. Eind vorig jaar organiseerde discussieplatform De Balie onder leiding van Marianne Zwagerman het debat Red de Journalistiek. Op weblogs als De Nieuwe Reporter, Toekomst van de Journalistiek (Alexander Pleijter) en Dode Bomen (Bart Brouwers) lezen we (bijna) dagelijks over de worsteling van de journalistiek. Ook op TV veel aandacht voor het onderwerp waar NTR deze zomer nog de tv-drieluik Iedereen journalist van Henk Steenhuis uitzond en deze week Alexander Klöpping zijn nieuwe startup Blendle als mogelijke oplossing voor de toekomst van de journalistiek mocht presenteren. Vooralsnog veel gejammer en weinig echte vernieuwing, daar heeft Geenstijl wel een puntje.

Onze zuiderburen moeten blijkbaar nog wakker worden want als ik Christian Van Thillo, eindbaas van De Persgroep mag geloven, dan valt het in Vlaanderen allemaal nog wel mee en zullen we ook over 10 jaar nog gewoon de papieren krant blijven maken. Althans, dat beweert hij in de verder uitstekende documentaire Stop de Persen dat deze week werd uitgezonden op Canvas.

In de documentaire komen een aantal veelbelovende nieuwe initiatieven voorbij. Van het bekende Huffington Post tot Mediapart, I-News en BuzzFeed (zie ook video). Vooral de laatste maakt indruk en laat Huffington Post aanvoelen als ‘oud nieuws.’ Buzzfeed is het nieuwste online aggregatiemonster dat volledig technologisch gestuurd is. Computers voorspellen welk ‘nieuws’ mensen op Facebook en Twitter verder zullen verspreiden en zo duwen ze het aantal bezoekers naar ongekende hoogtes waarbij je de vraag kunt stellen of algortimes de sleutel zijn tot het succes voor de journalistiek in de 21ste eeuw!

De documentaire Stop de Persen is een absolute aanrader en nog tot volgende week online terug te kijken!

4 reacties

Beantwoord

Beantwoord

@Bram: beide, enerzijds is het inderdaad een ode aan deze nieuwkomer dat een nachtmerrie is voor de traditionele uitgevers. Anderzijds worden ook wel vraagtekens geplaatst bij deze ontwikkelingen. Maar je hebt gelijk dit specifieke artikel is vooral een ode!

Overigens lees ik net een mooi artikel van Peter Minkjan op Marketingfacts over de meest virale nieuwssites van Nederland volgens Upcoming.nl:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/dit-zijn-de-meest-virale-nieuwssites-van-nederland

Wat vind jij van deze ontwikkeling?

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (845)
Contact