Dat de journalistiek onder druk staat is inmiddels wel duidelijk. Bijna wekelijks krijgen we een debat voorgeschoteld waar de usual suspects ons vertellen dat het anders moet maar dat niemand eigenlijk weet hoe. Eind vorig jaar organiseerde discussieplatform De Balie onder leiding van Marianne Zwagerman het debat Red de Journalistiek. Op weblogs als De Nieuwe Reporter, Toekomst van de Journalistiek (Alexander Pleijter) en Dode Bomen (Bart Brouwers) lezen we (bijna) dagelijks over de worsteling van de journalistiek. Ook op TV veel aandacht voor het onderwerp waar NTR deze zomer nog de tv-drieluik Iedereen journalist van Henk Steenhuis uitzond en deze week Alexander Klöpping zijn nieuwe startup Blendle als mogelijke oplossing voor de toekomst van de journalistiek mocht presenteren. Vooralsnog veel gejammer en weinig echte vernieuwing, daar heeft Geenstijl wel een puntje.
Onze zuiderburen moeten blijkbaar nog wakker worden want als ik Christian Van Thillo, eindbaas van De Persgroep mag geloven, dan valt het in Vlaanderen allemaal nog wel mee en zullen we ook over 10 jaar nog gewoon de papieren krant blijven maken. Althans, dat beweert hij in de verder uitstekende documentaire Stop de Persen dat deze week werd uitgezonden op Canvas.
In de documentaire komen een aantal veelbelovende nieuwe initiatieven voorbij. Van het bekende Huffington Post tot Mediapart, I-News en BuzzFeed (zie ook video). Vooral de laatste maakt indruk en laat Huffington Post aanvoelen als ‘oud nieuws.’ Buzzfeed is het nieuwste online aggregatiemonster dat volledig technologisch gestuurd is. Computers voorspellen welk ‘nieuws’ mensen op Facebook en Twitter verder zullen verspreiden en zo duwen ze het aantal bezoekers naar ongekende hoogtes waarbij je de vraag kunt stellen of algortimes de sleutel zijn tot het succes voor de journalistiek in de 21ste eeuw!
De documentaire Stop de Persen is een absolute aanrader en nog tot volgende week online terug te kijken!
4 reacties
Via Twitter word ik door oa. Alexander Pleijter en Bart Brouwers op mijn vingers getikt. BuzzFeed is al langer bekend en is in de mediawereld controversieel, zie ook BuzzFeed is the media industry’s worst nightmare — profitable, growing and investing in news. Daarnaast is er inmiddels een Nederlandse variant: upcoming.nl waar oa Hyves achter zit (zie ook Volkskrant.nl).
Ligt het aan mij of beschrijft het artikel in je comment niet die controverse? Het lijkt eerder een ode aan Buzzfeed te zijn.
@Bram: beide, enerzijds is het inderdaad een ode aan deze nieuwkomer dat een nachtmerrie is voor de traditionele uitgevers. Anderzijds worden ook wel vraagtekens geplaatst bij deze ontwikkelingen. Maar je hebt gelijk dit specifieke artikel is vooral een ode!
Overigens lees ik net een mooi artikel van Peter Minkjan op Marketingfacts over de meest virale nieuwssites van Nederland volgens Upcoming.nl:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/dit-zijn-de-meest-virale-nieuwssites-van-nederland
Wat vind jij van deze ontwikkeling?
[…] http://koneksa-mondo.nl/2013/09/06/zijn-algoritmes-de-sleutel-tot-succes-voor-de-journalistiek/ […]