Organisatie 3.0, maar hoe dan? (update)

door Marco Derksen op 12 juli 2013

Dat de wereld is veranderd door de komst van digitale media is inmiddels wel duidelijk. Digitale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Daar waar men in het verleden afhankelijk was van het informatie- en nieuwsaanbod via traditionele media, zien we dat steeds meer mensen zelf informatie en nieuws met elkaar maken en delen via digitale media en dan de laatste jaren met name via sociale media.

Organisaties hebben sociale media jarenlang gezien als een bedreiging. Sociale media zouden medewerkers alleen maar tijd kosten en de discussies die via sociale media worden gevoerd zouden vooral een risico vormen voor het imago van organisaties. Dell, UPC, T-Mobile en KLM zijn enkele voorbeelden van bedrijven die al snel te maken kregen met klanten die het niet eens waren met geleverde producten of diensten en dit kenbaar maakten via sociale media. Het zijn dezelfde organisaties die inmiddels hebben ervaren dat sociale media helemaal geen bedreiging hoeft te zijn, maar juist kansen biedt door het gesprek aan te gaan met medewerkers en klanten om te komen tot betere producten en diensten.


Bovenstaand model schetst de veranderingen zoals we die zien in de markt. In dit model komen we vanuit het 1.0-tijdperk waarbij organisaties hun boodschap via traditionele media uitdragen naar hun doelgroep (zenden) en waarbij de macht ligt bij de organisaties. In het 2.0-tijdperk krijgen individuen steeds meer mogelijkheden om hun eigen boodschap te delen met hun omgeving (dialoog) waardoor de invloed van het individu toeneemt. In onze visie leidt dat tot het 3.0-tijdperk waarbij de hiërarchische verhouding tussen organisaties en individuen steeds meer zal verdwijnen en waarbij op gelijkwaardige basis wordt samengewerkt in netwerken. Sociale media en andere technologische ontwikkelingen dragen er toe bij dat die samenwerking steeds slimmer en beter verloopt.

Samen met Rachelle van der Linden heb ik twee jaar geleden het 7i-netwerkmodel ontwikkeld om te komen tot een succesvolle netwerkorganisatie. Het model (geinspireerd door het 7S-model van McKinsey) kijkt naar zeven kritische aspecten van een organisatie om een succesvolle netwerkorganisatie te zijn: identiteit, inzicht, interactie, inspirerend netwerk, innovatie, instrumenten en interne organisatie. Uiteraard gaat het daarbij niet alleen om de individuele aspecten maar ook om de samenhang tussen deze aspecten en de omgeving.

In samenwerking met Renée van Os, Janneke Delissede en Jan Jurriëns van Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) wordt op dit moment het model gevalideerd en werken we aan een quick-scan om snel inzicht te krijgen waar een organisatie nu staat, wat de gewenste situatie is en welke stappen de organisatie moet ondernemen om daar te komen (zie ook HAN.nl).

Eind vorig jaar heeft een brainstormsessie plaatsgevonden met ca. 20 vakgenoten bij Seats2meet in Utrecht waar het 7i-netwerkmodel nader is toegelicht en aangescherpt. Het aangescherpte model is het afgelopen jaar verder getoetst bij kleine tot middelgrote organisaties in de regio Arnhem en Nijmegen.

Tijdens de B2B Goes Social bijeenkomst van 11 juni 2013 op Nyenrode University heb ik het model en de laatste stand van zaken mbt het onderzoek gepresenteerd (video). Lode Broekman heeft van deze bijeenkomst een uitgebreid verslag geschreven op Marketingfacts.

De volgende stap is dat we het model ook willen toetsen bij grote(re) organisaties. Daarvoor gaan we dit najaar op zoek naar bedrijven als Dell, UPC, T-Mobile en KLM die zouden mee willen werken aan een kwalitatief en kwantitatief onderzoek waar ze staan in hun weg naar organisatie 3.0. Interesse? Dan hoor ik het graag in de reacties of stuur een email naar marco@upstream.nl.

24 reacties

Inmiddels al een paar aanmeldingen binnen. Mocht je interesse hebben, laat het dan even weten hier in de reacties of stuur mij een email op info-at-upstream.nl.

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Heel leuk en voor mij aansprekend onderwerp, zou graag meepraten over netwerkorganisaties en ook hoe je dit kunt inzetten tijdens onderzoek! Helaas kan ik maandagmiddag niet 🙁

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Bart Weijers op schreef:

Heb wel interesse maar MOET om 14.00 echt weg zijn. Laat maar weten of ik welkom ben.

Groeten van Bart Weijers

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Joris boeren op schreef:

Hè, dat gaat me niet lukken die dag. Ik hoop op een volgende keer!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Martijn Kistemaker op schreef:

Hoi Marco, Na overleg met Rachelle van der Linden meld ik me hierbij aan. Tot maandag.

Beantwoord

We zitten vol, dus vanaf nu helaas geen aanmeldingen meer mogelijk. Alle mensen die zich hebben aangemeld krijgen vrijdag een uitnodiging voor exacte locatie en lijst van deelnemers. Leuk!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact