Dat de wereld is veranderd door de komst van digitale media is inmiddels wel duidelijk. Digitale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Daar waar men in het verleden afhankelijk was van het informatie- en nieuwsaanbod via traditionele media, zien we dat steeds meer mensen zelf informatie en nieuws met elkaar maken en delen via digitale media en dan de laatste jaren met name via sociale media.
Organisaties hebben sociale media jarenlang gezien als een bedreiging. Sociale media zouden medewerkers alleen maar tijd kosten en de discussies die via sociale media worden gevoerd zouden vooral een risico vormen voor het imago van organisaties. Dell, UPC, T-Mobile en KLM zijn enkele voorbeelden van bedrijven die al snel te maken kregen met klanten die het niet eens waren met geleverde producten of diensten en dit kenbaar maakten via sociale media. Het zijn dezelfde organisaties die inmiddels hebben ervaren dat sociale media helemaal geen bedreiging hoeft te zijn, maar juist kansen biedt door het gesprek aan te gaan met medewerkers en klanten om te komen tot betere producten en diensten.
Bovenstaand model schetst de veranderingen zoals we die zien in de markt. In dit model komen we vanuit het 1.0-tijdperk waarbij organisaties hun boodschap via traditionele media uitdragen naar hun doelgroep (zenden) en waarbij de macht ligt bij de organisaties. In het 2.0-tijdperk krijgen individuen steeds meer mogelijkheden om hun eigen boodschap te delen met hun omgeving (dialoog) waardoor de invloed van het individu toeneemt. In onze visie leidt dat tot het 3.0-tijdperk waarbij de hiërarchische verhouding tussen organisaties en individuen steeds meer zal verdwijnen en waarbij op gelijkwaardige basis wordt samengewerkt in netwerken. Sociale media en andere technologische ontwikkelingen dragen er toe bij dat die samenwerking steeds slimmer en beter verloopt.
Samen met Rachelle van der Linden heb ik twee jaar geleden het 7i-netwerkmodel ontwikkeld om te komen tot een succesvolle netwerkorganisatie. Het model (geinspireerd door het 7S-model van McKinsey) kijkt naar zeven kritische aspecten van een organisatie om een succesvolle netwerkorganisatie te zijn: identiteit, inzicht, interactie, inspirerend netwerk, innovatie, instrumenten en interne organisatie. Uiteraard gaat het daarbij niet alleen om de individuele aspecten maar ook om de samenhang tussen deze aspecten en de omgeving.
In samenwerking met Renée van Os, Janneke Delissede en Jan Jurriëns van Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) wordt op dit moment het model gevalideerd en werken we aan een quick-scan om snel inzicht te krijgen waar een organisatie nu staat, wat de gewenste situatie is en welke stappen de organisatie moet ondernemen om daar te komen (zie ook HAN.nl).
Eind vorig jaar heeft een brainstormsessie plaatsgevonden met ca. 20 vakgenoten bij Seats2meet in Utrecht waar het 7i-netwerkmodel nader is toegelicht en aangescherpt. Het aangescherpte model is het afgelopen jaar verder getoetst bij kleine tot middelgrote organisaties in de regio Arnhem en Nijmegen.
Tijdens de B2B Goes Social bijeenkomst van 11 juni 2013 op Nyenrode University heb ik het model en de laatste stand van zaken mbt het onderzoek gepresenteerd (video). Lode Broekman heeft van deze bijeenkomst een uitgebreid verslag geschreven op Marketingfacts.
De volgende stap is dat we het model ook willen toetsen bij grote(re) organisaties. Daarvoor gaan we dit najaar op zoek naar bedrijven als Dell, UPC, T-Mobile en KLM die zouden mee willen werken aan een kwalitatief en kwantitatief onderzoek waar ze staan in hun weg naar organisatie 3.0. Interesse? Dan hoor ik het graag in de reacties of stuur een email naar marco@upstream.nl.
24 reacties
Inmiddels al een paar aanmeldingen binnen. Mocht je interesse hebben, laat het dan even weten hier in de reacties of stuur mij een email op info-at-upstream.nl.
Je moet alleen even aangeven welke Seats2Meat, er zijn er verschillende in Utrecht…
was bij s2m030, Hoog Catharijne
Heel leuk en voor mij aansprekend onderwerp, zou graag meepraten over netwerkorganisaties en ook hoe je dit kunt inzetten tijdens onderzoek! Helaas kan ik maandagmiddag niet 🙁
Hi Marco, ik ben er graag bij! Moet daarvoor nog wel een afspraak verzetten, maar dat gaat vast lukken…
ik zal er zijn.
Zelfde als Renata, ik moet er een afspraak voor verzetten. Maar dat zou geen probleem moeten zijn. Tot maandag!
@Antoine zou je me jouw emailadres kunnen sturen voor de uitnodiging van a.s. maandag?
Het heeft zeker mijn belangstelling. Ik zal zeker proberen erbij aanwezig te zijn
Heb wel interesse maar MOET om 14.00 echt weg zijn. Laat maar weten of ik welkom ben.
Groeten van Bart Weijers
Ik wil er graag bij zijn aanstaande maandag!
Ik wil er graag bij zijn, hartelijke groet, Gonnie Joosten
Ik meld mij aan! Tot dan, Gr Anne Marie
Via email hebben Rachelle van der Linden, Stephan Fellinger en Joost Schrage zich ook aangemeld.
Hè, dat gaat me niet lukken die dag. Ik hoop op een volgende keer!
Nicole van Thoor, Inge Keizer en Ilya Broekhuizen zijn erbij!
Ik kom ook graag naar de bijeenkomst, leuk! Past het nog?
Ik doe m’n uiterste best erbij te zijn.
Jan Willem Zeelenberg
Hoi Marco, Na overleg met Rachelle van der Linden meld ik me hierbij aan. Tot maandag.
We zitten vol, dus vanaf nu helaas geen aanmeldingen meer mogelijk. Alle mensen die zich hebben aangemeld krijgen vrijdag een uitnodiging voor exacte locatie en lijst van deelnemers. Leuk!
Aanrader (in aansluiting op de vraag of traditionele bedrijven een organisatie 3.0 kunnen worden):
Why The Paradigm Shift In Management Is So Difficult
http://www.forbes.com/sites/stevedenning/2012/11/12/why-the-paradigm-shift-in-management-is-so-difficult/
[…] Omdat het model van De Netwerkschool sterk overeenkomt met ons beeld van de netwerkorganisatie (of organisatie 3.0), heb ik het gerelateerde 7i-netwerkmodel gebruikt als kapstok voor het interview. Wat is de […]
Bovenstaande zal overigens ook de basis zijn van mijn bijdrage aan de opleiding Digitaal Leiderschap: Strategie in de netwerksamenleving dit najaar aan AOG School of Management.
[…] Derksen, M. (2013). Organisatie 3.0, maar hoe dan? Geraadpleegd op 2 februari 2015, van http://koneksa-mondo.nl/2013/07/12/hoe-bepaal-je-de-strategie-van-een-succesvolle-netwerkorganisatie… […]