Blog:

Zygmunt Bauman over onderwijs in een ‘vloeibare samenleving’

door Marco Derksen op 9 februari 2013

De vraag waar ik me sinds enkele maanden mee bezig houd, is de vraag welke rol onderwijs speelt of zou moeten spelen in een snel veranderende wereld. Technologische en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar in snel tempo op waardoor het onderwijs continue achter de feiten aanloopt. Daarnaast vraagt het (nieuwe) netwerktijdperk waarin iedereen en alles met elkaar is verbonden, om compleet nieuwe vaardigheden.

Scienceguide wijst in het artikel Het HBO in een vloeibare samenleving naar het boek On Education van socioloog en filosoof Zygmunt Bauman (1925). Volgens Bauman kan de maatschappij niet meer worden begrepen in termen van vaste structuren, maar als een ‘vloeibare samenleving’. In die vloeibare samenleving wordt ons leven niet langer bepaald door een traject van een levenslange, eenduidige beroepspraktijk. Grenzen tussen vakdisciplines, functies en kennisdomeinen zijn vloeibaar geworden en nemen steeds nieuwe vormen aan. En dat heeft enorme consequenties voor het onderwijs!

Fotografie: Grzegorz Lepiarz

4 reacties

Beantwoord

De observaties zijn uit Liquid Society alleen. Wat mij bevreemdt is dat Bauman schrijft alsof er geen internet bestaat

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact