De vraag waar ik me sinds enkele maanden mee bezig houd, is de vraag welke rol onderwijs speelt of zou moeten spelen in een snel veranderende wereld. Technologische en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar in snel tempo op waardoor het onderwijs continue achter de feiten aanloopt. Daarnaast vraagt het (nieuwe) netwerktijdperk waarin iedereen en alles met elkaar is verbonden, om compleet nieuwe vaardigheden.
Scienceguide wijst in het artikel Het HBO in een vloeibare samenleving naar het boek On Education van socioloog en filosoof Zygmunt Bauman (1925). Volgens Bauman kan de maatschappij niet meer worden begrepen in termen van vaste structuren, maar als een ‘vloeibare samenleving’. In die vloeibare samenleving wordt ons leven niet langer bepaald door een traject van een levenslange, eenduidige beroepspraktijk. Grenzen tussen vakdisciplines, functies en kennisdomeinen zijn vloeibaar geworden en nemen steeds nieuwe vormen aan. En dat heeft enorme consequenties voor het onderwijs!
Fotografie: Grzegorz Lepiarz
4 reacties
Zie ook:
https://saxion.nl/studiumgenerale/site/programmas_terugkijken/najaar2012/leveninvloeibaretijden/
Zie ook: http://identifeye.wordpress.com/2012/07/26/teachers-3-0-give-us-hope/ en http://identifeye.wordpress.com/2012/07/28/lifelong-learning-should-serve-citizenship-not-the-market/
@IdentifEYE je hebt blijkbaar beide boeken al gelezen; moeite waard?
De observaties zijn uit Liquid Society alleen. Wat mij bevreemdt is dat Bauman schrijft alsof er geen internet bestaat