Regelmatig krijg ik de vraag over hoe het medialandschap er over 10 jaar zal uitzien en wat dat betekent voor de manier waarop we met elkaar communiceren. Op basis van de huidige ontwikkelingen probeer ik daar dan een uitspraak over te doen waarbij ik video’s gebruik die een beeld schetsen van de toekomst (bijv. The Kinect Effect). Wat ik daarbij nog te weinig doe is terugkijken naar hoe we 10 jaar geleden dachten over de communicatie van vandaag.
Deze week kwam op Twitter een prachtig videofragment uit 1996 voorbij waarin het internet volgens Joop van Zijl. En vandaag wees Ritzo ten Cate me op een videofragment met enkele straatinterviews uit 1998 waarin voorbijgangers werd gevraagd naar hun behoefte aan mobiel bellen (Productie: Bromet & Dochters). Zet je toch weer even aan het denken over onze voorspellingen voor de toekomst.
Wie heeft nog meer voorbeelden van voorspellingen uit de vorige eeuw over het medialandschap in de 21ste eeuw?
5 reacties
Mooi voorbeeld waarin Walter Cronkite in 1967 hoe het thuiswerken in 2001 er uit zal zien:
In een uitzending van Sonja Barend in 1995 kreeg Maurice de Hond – een stuk jonger nog – de gelegenheid om uit te leggen hoe het verder zou gaan met dat internet waarover je zoveel hoorde. Maurice legde enthousiast uit dat we ijskasten zouden gaan kopen via dat internet, en boeken. Sonja houdt haar twijfels (via Wel.nl).
Interview van Jeremy Paxman voor BBC Newsnight (1999) met David Bowie over de muziekindustrie:
Leuk, Yung ging voor DWDD op zoek naar de mensen uit de film van 1998:
De toekomst ontkennen is zó 1999: