Vandaag een mooi verhaal in de Trouw over drie jonge ondernemers die zelf worsten maken. Geert van Wersch, Jiri Brandt en Samuel Levie startten in maart 2011 Brandt & Levie Worstmakers. De drie hebben een achtergrond als kok. In 2009 reisden Brandt en Levie naar Corsica en Italie waar ze leerden hoe ze worst moeten maken. Daar zagen ze dat sommige varkensboeren hun dieren twee jaar in de bergen lieten lopen, waarna al het vlees werd gebruikt voor verschillende producten. Daaruit komt ook de doelstelling van de Nederlandse worstmakers voort: ‘goed gehouden’ varkens van kop tot staart (nose to tail) verwerken tot de lekkerste producten.
De worsten van Brandt & Levie concurreren niet op prijs maar op smaak en verhaal. En dat verhaal achter voedsel wordt voor mensen steeds belangrijker. Zo kende ik het verhaal van de worstmakers al via foodies als Kyonne Leyser en Kim van Velzen die er over spraken op Twitter. Het verhaal achter een organisatie zal in de connected world een steeds grotere rol gaan spelen. Zeker als het gaat om producten die ons emotioneel raken zoals eten en drinken. Zo verwees Richard Kok me afgelopen week naar een prachtige korte video over het Lindenhoff-gevoel.
Boerderij Lindenhoff is al vier generaties in handen van dezelfde familie. Al bijna honderd jaar is de boerderij een plek waar vlees, zuivel en groenten worden verbouwd, verwerkt en gedistribueerd. Hoewel ze met de tijd meegaan, werken ze nog steeds volgens dezelfde traditionele principes en is hun ambitie het brengen van “authentieke smaak.” Net als bij de worstmakers is het verhaal achter Boerderij Lindenhoff een belangrijk deel van het succes. Het is ook niet voor niets dat de varkens die de worstmakers gebruiken voor het maken van hun worst Baambrugse varkens zijn van Boerderij Lindenhoff.
En zo kennen we steeds meer mooie verhalen achter organisaties. Sinds een tijdje volg ik bijvoorbeeld de mensen achter Willem & Drees, Desemenzo en EdsKitchen. Om hun verhaal en om hun passie voor food. Benieuwd welke mensen ik volgens jullie nog meer moet volgen om hun verhaal over food. Voeg ze toe in de reacties en alvast dank!
4 reacties
Ik maak een uitstapje naar het buitenland Marco, omdat die actueel is maar kom zeker nog terug op Nederlandse voorbeelden.
Grant Achatz is een drie Michelinsterrenchef uit Chicago. Zijn restaurant Alinea is al vanaf het begin bezig met een digitale vorm van storytelling. Prachtige video’s van gerechten zoals deze http://kimvanvelzen.nl/2012/02/26/make-an-impression-with-dessert-wow/
Het nieuwe restaurant van deze chef, Next Restaurant doet hetzelfde. Nieuwe menu introducties worden digitaal verspreid. Geen restaurantnaam in beeld, het pure verhaal waarbij de tekst onder de video genoeg zegt. Kijk en geniet https://www.facebook.com/kimvanvelzen/posts/133963256763300?comment_id=214858¬if_t=feed_comment
Tweets by Bessenboerderij
Tweets by Fleurenfruit
Tweets by biohof3
Tweets by RaspberryMaxx
Tweets by WildVleesch
Tweets by Volkorenbrood
Tweets by VegaSlager
Tweets by Odin_tas
Tweets by Broodbode
Tweets by JanRobben
Tweets by TonyChocolonely
Tweets by Streekbox
Tweets by Sourdough013
Tweets by verseoogst
https://www.facebook.com/ChezPascalBv
Welke nog meer?
Voor een ‘klein’ verhaal met groot genieten. Familiebedrijf slagerij ter Weele in Oene. Loop er binnen en je snapt direct waarom ik ze hier noem. Proef de sfeer, praat met de gewoon erg aardige behulpzame mensen, koop de (h)eerlijke producten en geniet ervan. Zal geen probleem zijn.
Vriendelijke groet,
Karin Mooijekind (@KMooijek)
http://www.mooijekind.com
Een sterrenchef met een eigen groentetuin is niet zo bijzonder. Als je het als tweesterrenkok Edwin Vinke doet, wel. Hij gaat een stapje verder met zijn eigen tuin. Vinke betrekt andere organisaties bij het tuinproject en maakt zo verbinding tussen verschillende personen en bedrijven. Zie: http://youtu.be/f6GFlOzurG4
Verder vind ik het verhaal van De Keuken van Hackfort in Vorden indrukwekkend. Eric van Veluwen, de biokok van Nederland, verbouwd groenten in eigen tuin. In de tuin, maar ook in zijn restaurant, werken mensen die een zetje nodig hebben om weer mee te kunnen doen in de maatschappij. Ze wonen gezamenlijk in een boerderij een paar honderd meter verderop en werken overdacht in het horecabedrijf. Zie: http://www.keukenvanhackfort.nl/index.php/filosofie.html