De opkomst van de chief AI officer

door Marco Derksen op 4 mei 2024

Nu steeds meer bestuurders worstelen met de kansen en risico’s van generatieve AI, gaan steeds meer organisaties over op een nieuwe bestuurdersrol: de Chief AI Officer (CAIO). Volgens het sociale netwerk LinkedIn is het aantal bedrijven met een aangewezen hoofd AI-positie wereldwijd bijna verdrievoudigd in de afgelopen vijf jaar.

Fawad Bajwa, AI-leider bij wervingsbureau Russell Reynolds Associates, heeft “een verschuiving in het landschap gezien” sinds de lancering van ChatGPT lezen we in het recente FT-artikel The rise of the chief AI officer.

De positie kreeg recentelijk een extra impuls toen het Witte Huis aankondigde dat federale agentschappen verplicht zijn om chief AI officers aan te wijzen “om verantwoordelijkheid, leiderschap en toezicht” op de technologie te garanderen. De verantwoordelijkheden van de rol worden echter nog uitgewerkt – en met de opkomst en ondergang van functiebenamingen als een constante in het bedrijfsleven, is het mogelijk dat deze rol niet voor altijd relevant blijft.

CAIO’s houden toezicht op de implementatie van AI en generatieve AI binnen een organisatie: ze verbeteren de efficiëntie van de werkvloer, identificeren nieuwe inkomstenstromen en beperken ethische en veiligheidsrisico’s. De rol vereist een “diepgaand begrip van AI-technologie, machine learning, datawetenschap en analyse,” zegt David Mathison, die vorig jaar de eerste Chief AI Officer Summit oprichtte. Kandidaten moeten ook goed “juridische aspecten en verandermanagement begrijpen”; velen komen uit leiderschapsrollen op het gebied van data, risicobeheer en naleving.

De opkomst van de CAIO vindt plaats te midden van een felle strijd om AI-expertise in bredere zin, waarbij zelfs relatief junior ingenieurs bij vooruitstrevende bedrijven salarissen met zeven cijfers kunnen bedingen.

“Fawad Bajwa, AI-leider bij wervingsbureau Russell Reynolds Associates, zegt dat de rol van chief AI officer wordt gezocht in verschillende industrieën, vooral in de financiële, gezondheidszorg- en consumentensectoren. Tom Hurd, directeur van Zeki, dat wetenschappelijke aanwervingen bijhoudt, zegt dat technologen doorgaans afkomstig zijn van universitaire AI-laboratoria, daarna werken ze met goed gefinancierde grote technologiebedrijven om ideeën in producten om te zetten, geïnformeerd door “diepgaande kennis en intense interesse in hoe AI verder te ontwikkelen”. CAIO’s daarentegen hebben doorgaans achtergronden in informatica en bedrijfskunde. “Ze leiden op het gebied van transformatie en outreach binnen en buiten een bedrijf. Het gaat meer om governance, het socialiseren van de techniek,” zegt Hurd.

Ryan Bulkoski, wereldwijd hoofd van de kunstmatige intelligentie, data en analyse praktijk bij executive recruiters Heidrick & Struggles, is het ermee eens. “Er zijn veel meer administratieve taken [en] vergaderingen bij betrokken, hoe dichter je bij het bedrijf komt.” Specialisten neigen er niet naar onderzoeksgerichte gebieden te verlaten voor een bedrijfsrol, zegt hij. Een CAIO-rol biedt blootstelling aan de zakelijke kant van technologie, maar neemt “afstand van het publiceren, toegepast onderzoek en consistent op het scherpst van de snede zijn.”

Lan Guan, CAIO bij Accenture, zegt dat haar werk “multidisciplinair is, een mix van robuuste technische kennis en scherp zakelijk inzicht vereist over velden zo divers als AI en machine learning, informatica, statistiek, data-analyse, ethiek, regelgevende naleving en industriespecifieke expertise”. Technologie, schat ze, is “waarschijnlijk slechts 35-40 procent” van de baan – ze leidt Accenture’s Center for Advanced AI, dat producten voor klanten ontwikkelt. “Een strategische achtergrond hebben en in staat zijn om met onzekerheid om te gaan, [evenals] om de potentiële compromissen aan te pakken, is super belangrijk.”

De focus betekent dat CAIO’s gezocht worden, niet alleen in tech, maar over industrieën heen, en met name onder financiële, gezondheidszorg- en consumentengroepen, zegt Bajwa, hoewel de olie- en gas-, en zware industrie sectoren achterblijven.

Sommige CAIO’s rapporteren aan de chief executive of chief operating officer; anderen aan de chief tech officer, zoals Daniel Hulme, die de rol op zich nam bij WPP nadat zijn bedrijf Satalia, dat AI-producten en -consultancydiensten creëert, bijna drie jaar geleden werd gekocht door de advertentiegroep.

Bron: FT.com

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (974)
Contact