In gesprek met Yuval Noah Harari (TivoliVredenburg)

door Marco Derksen op 21 oktober 2024

Gisteravond was ik aanwezig in een uitverkocht TivoliVredenburg om te luisteren naar het gesprek tussen historicus en bestsellerauteur Yuval Noah Harari en presentator Janine Abbring, naar aanleiding van Harari’s nieuwste boek Nexus.

Voor geïnteresseerden een kort verslag:

Na een korte introductie door schrijver en filosoof Alicja Gescinska opende Abbring het gesprek met een verwijzing naar een eerdere ontmoeting met Harari. Ze herinnerde het publiek eraan dat ze drie jaar geleden een breed scala aan onderwerpen hadden besproken, van hondenmeditatie tot middeleeuwse militaire logistiek. Om de toon voor de avond te zetten, deelde Abbring een anekdote over haar recente interactie met ChatGPT-4, waarbij ze het AI-systeem vroeg naar zijn “eerste kus”. Het antwoord van de AI, dat erkende geen persoonlijke ervaringen te hebben.

Harari benadrukte de snelle ontwikkeling van AI-systemen: “Het belangrijkste om te weten over AI is dat het leert en zichzelf verandert. Het is geen instrument in onze handen dat we ontwerpen, maar een onafhankelijke actor die beslissingen neemt en nieuwe dingen uitvindt.” Hij waarschuwde dat we binnenkort in een niet-menselijke en niet-organische cultuur zullen leven, waarin alles van muziek tot wapens en van wetenschappelijke theorieën tot religieuze fantasieën steeds vaker zal voortkomen uit een niet-menselijke intelligentie.

Harari legde uit dat zijn nieuwe boek Nexus voortbouwt op zijn eerdere werken en de paradox onderzoekt van menselijke wijsheid en dwaasheid: “Als mensen zo wijs zijn, waarom zijn we dan zo dom?” Volgens hem ligt het probleem niet in onze natuur, maar in onze informatie: “Als je goede mensen van slechte informatie voorziet, nemen ze slechte beslissingen.”

Het gesprek verdiepte zich in de historische context van informatietechnologieën, waarbij Harari het voorbeeld van de boekdrukkunst gebruikte om te laten zien hoe nieuwe technologieën niet automatisch leiden tot meer kennis of wijsheid. Hij wees erop dat de periode na de uitvinding van de boekdrukkunst werd gekenmerkt door religieuze oorlogen en heksenjachten, in plaats van onmiddellijke wetenschappelijke vooruitgang. Vervolgens werd ingegaan op de hedendaagse uitdagingen van desinformatie en complottheorieën. Harari trok parallellen tussen historische heksenjachten en moderne fenomenen zoals QAnon, en benadrukte hoe hardnekkig bepaalde mythes en angsten kunnen zijn.

Na enkele technische haperingen werd een fragment vertoond uit de animatieserie Rick and Morty, waarin aliens de planeet overnemen door nepherinneringen in de hersenen van mensen te planten. Harari gebruikte dit als metafoor voor hoe menselijke samenlevingen functioneren door ‘nepherinneringen’ te creëren en in onze geest te implanteren. Hij trok een parallel tussen deze fictieve scenario’s en echte historische voorbeelden, van religieuze verhalen tot heksenjachten en moderne complottheorieën zoals QAnon. Hij legde uit hoe deze valse overtuigingen door de geschiedenis heen zijn verspreid en hoe ze de basis vormen voor veel van onze culturele en sociale structuren.

In de context van AI waarschuwde Harari dat deze technologie het vermogen heeft om nog overtuigender en wijdverspreider ‘nepherinneringen’ te creëren. Hij stelde dat AI-systemen religieuze teksten zouden kunnen interpreteren op manieren die menselijke geleerden nooit zouden kunnen, wat zou kunnen leiden tot nieuwe vormen van geloof of ideologie.
Harari benadrukte het belang van betrouwbare instituties die zich richten op waarheidsvinding, maar waarschuwde ook voor de huidige aanvallen op deze instituties door zowel linkse als rechtse bewegingen.

In het laatste deel van het gesprek richtte Harari zich op de toekomst en de potentiële gevaren van AI. Hij waarschuwde voor de mogelijkheid van een “spirituele vernietiging” van de mensheid, waarbij AI-systemen menselijke waarden zoals compassie en spirituele diepgang zouden kunnen verwaarlozen ten gunste van pure intelligentie.

Harari sloot af met een pleidooi voor het investeren in menselijke ontwikkeling naast AI-ontwikkeling: “Voor elke euro en minuut die we investeren in het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie, moeten we een euro en een minuut investeren in het ontwikkelen van onszelf, in het ontwikkelen van de menselijke geest.”

Harari benadrukte het belang van een bewuste omgang met informatie, vergelijkbaar met hoe we omgaan met voedsel. Hij stelde voor technologie te gebruiken zonder erdoor gebruikt te worden, en bewust tijd vrij te maken voor het verwerken en “detoxen” van informatie. Harari deelde zijn persoonlijke ervaring met meditatieretreats, waarbij hij soms tot 60 dagen volledig offline gaat. Hij moedigde het publiek aan om regelmatig korte “informatiefasten” in te lassen, zelfs al is het maar voor een paar dagen, om de geest de kans te geven zich te ontgiften en te herstellen.

Heel eerlijk vond ik het gesprek gisteravond een stuk interessanter dan het boek, dat ik te langdradig vond met weinig nieuwe inzichten (zie mijn recensie en samenvatting van Nexus). Het gesprek was vermakelijker, inhoudelijk meer to the point en heeft mij aangezet tot diepere reflectie over de toekomst van de mensheid in het AI-tijdperk.

11 reacties

Zie voor aanvullende reacties ook mijn LinkedIn-bericht: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7254027452547481600/

Een paar reacties die ik heb geplaatst:

Harari benadrukt het belang van kritisch denken en het behoud van betrouwbare instituties die zich richten op waarheidsvinding. Hij waarschuwt voor de huidige aanvallen op deze instituties door zowel linkse als rechtse bewegingen.

Harari pleit voor een bewuste omgang met informatie, vergelijkbaar met hoe we omgaan met voedsel: een informatiedieet. Hij moedigt mensen aan om technologie te gebruiken zonder erdoor gebruikt te worden, en om bewust tijd vrij te maken voor het verwerken en “detoxen” van informatie.

Harari benadrukt het belang van het investeren in menselijke ontwikkeling naast AI-ontwikkeling. Hij stelt voor dat voor elke euro en minuut die we investeren in het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie, we evenveel moeten investeren in het ontwikkelen van onszelf en de menselijke geest.

Harari stelt dat Europa te veel bezig is met relatief “kleine problemen”, zoals migratie en interne politieke kwesties, terwijl het de grotere uitdagingen uit het oog verliest. Hij stelt dat Europa steeds verder achterop raakt in de AI-race terwijl het zich bezighoudt met deze kleinere kwesties. Hij waarschuwt dat als Europa verdeeld blijft in 27 kleine staten die ruziën over kleine problemen, het dreigt een vazal te worden van een van de grote AI-supermachten. Als voorbeeld gebruikt Harari Brexit om te laten zien hoe Europa kostbare tijd, energie en geld verspilt aan kwesties die niet de belangrijkste prioriteit zouden moeten zijn in deze tijd. Hij suggereert dat Europa de aandacht zou moeten verleggen naar de grotere technologische en maatschappelijke veranderingen die gaande zijn, in plaats van zich te verliezen in kleinere interne kwesties.

Beantwoord

Mooie observatie van Gerard Kuijlaars nav gisteravond:

“Ik zie vooral veel parallellen met een aantal andere betogen, zoals “In onze tijd” van Tim Fransen, die een oplossing zoekt voor hoe we het fundament onder de maatschappij kunnen herstellen. Harari legt een verband met het verval van democratie en het belang van het overeind houden van instituties. Het belangrijkste inzicht vind ik dat hij, onderbouwd, verschil maakt tussen de industriele revolutie en andere technologische revoluties tot nu toe, en de opkomst van AI. Namelijk het ontmenselijken van onze communicatie, cultuur, religie. Dat klinkt heel erg doemdenkend, maar is in feite heel reëel.”

Beantwoord

En nog een aanvullende reactie van Gerard:

“Overigens maak ik mij ook zorgen over de “bubbel” waarin intellectuele denkers steeds meer lijken te zitten. We zijn het in Vredenburg allemaal wel met elkaar eens, maar hoeveel mensen buiten snappen nog waar dit over gaat? Zelfs in de landelijke en Europese politiek is dit ver van hun bed. Harari haalde niet voor niets het voorbeeld aan het einde aan, van de “man aan de top”: die juist steeds minder reflectie en diepgang in zijn gesprekken heeft.”

Beantwoord

Profielfoto
Thijs Broekhuizen op schreef:

Dank Marco. Altijd weer fijn om op de hoogte te zijn, en dit even op de maandag mee te pikken.

Beantwoord

Beantwoord

Mooie aanvulling van Martijn Arets:

“Was inderdaad een mooi en persoonlijk gesprek. En wat Janine treffend concludeerde: achter ieder deurtje dat je open maakt schuilt een kamer met 10 andere deurtjes. Het enorm brede (en inspirerende) gesprek zorgde er voor dat er niet echt de diepte in kon worden gegaan. Dat vond ik persoonlijk wel jammer. Zo stelde Harari dat bij de opkomst van nieuwe technologie altijd de doem-scenario’s worden bedacht en we eigenlijk niet precies weten waar we aan beginnen en waar het naartoe gaat. Hierin vergeleek hij de opkomst van internet met de opkomst van AI. Hoewel hier zeker overeenkomsten zijn, zijn er ook veel verschillen. Zo was het doem-scenario bij de opkomst van internet het gevolg van onwetendheid en naïviteit, maar zijn de gepresenteerde doem-scenario’s bij de opkomst van AI vaak ook een bewuste strategie om de aandacht van de kortetermijnvragen af te leiden. Zolang je de aandacht zet op het uitsterven van de mens, zijn korte termijn vraagstukken over bijvoorbeeld datadiefstal, onethisch groeien en meer niet zo relevant. Ook lagen bij de opkomst van internet de kaarten meer open op tafel, bij AI zijn ze al aardig (snel) verdeeld. Dit soort nuances zou ik bij een volgende editie wel meer willen zien.”

Beantwoord

En voor wie er gisteravond niet bij kon zijn, Maaike Schoon had gisteren n Buitenhof een interessant gesprek met Yuval Noah Harari over de oorlog in Israël en uiteraard over zijn meest recente boek “Nexus” en de impact van AI op de samenleving.

https://npo.nl/start/serie/buitenhof/seizoen-19/buitenhof_307

In dit gesprek benadrukt Harari dat ondanks militaire en economische kracht, Israël moreel en democratisch aan het instorten is, waarbij hij wijst op de afbrokkeling van de rechtsstaat, de vrijheid van meningsuiting en de rechten van minderheden. Hij bekritiseert premier Netanyahu, die volgens hem meer verdeelt dan verenigt, en stelt dat het Israël onder zijn leiding niet kan worden herenigd.

Harari legt ook uit hoe technologie, in het bijzonder AI, een gevaarlijke rol speelt in oorlogsvoering en surveillance. Hij maakt duidelijk dat AI geen simpel hulpmiddel is, maar een “agent” dat zelfstandig kan leren en beslissingen kan nemen, wat ingrijpende gevolgen heeft voor de controle van staten over hun burgers, zoals blijkt uit de toegenomen surveillance in landen als China en Iran.

Een centraal punt in zijn nieuwe boek “Nexus” is dat ondanks de enorme hoeveelheid informatie die beschikbaar is, de kwaliteit van die informatie vaak slecht is. Dit leidt ertoe dat mensen slechte beslissingen nemen, wat resulteert in zelfdestructief gedrag.

Ook in dit gesprek is zijn advies om bewust om te gaan met hun informatiestromen door een “informatiedieet” te volgen, waarbij ze junkinformatie vermijden en zichzelf de tijd geven om informatie te verwerken.

Beantwoord

Dank Marco! Ik was helaas niet bij het gesprek maar klinkt inderdaad als bijzondere aanvulling op het boek.

Wat zie je voor je met verdere reflectie op ai en de mens?

Beantwoord

Beantwoord

Yuval Harari in gesprek met Andrew Ross Sorkin @ Big Think:

Interessant gesprek dat deels overlapt met het gesprek van Harari in TivoliVredenburg, maar ook weer andere invalshoeken heeft.

Zo schetst Harari de relatie tussen informatie, waarheid en macht in de context van opkomende AI-technologieën. Harari benadrukt dat informatie niet hetzelfde is als waarheid of wijsheid, maar primair dient om verbindingen te leggen. Hij stelt dat grote netwerken vaak gebouwd zijn op ficties en waanideeën in plaats van waarheid, omdat waarheid kostbaar, zeldzaam en vaak pijnlijk of gecompliceerd is.

Een centraal thema in het gesprek is de potentiële impact van AI op democratie en machtsverhoudingen. Harari waarschuwt dat veranderingen in informatietechnologie democratische structuren kunnen destabiliseren. Hij benadrukt dat macht vaak voortkomt uit het vermogen om verhalen te weven, niet alleen uit feitenkennis.

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1024)
Contact