In deze recente aflevering van de Strategie van de Kreeft-podcast, hebben Yousri Mandour en Sven Turnhout, de auteurs van het gelijknamige boek, een gesprek met Maartje Brans, directeur innovatie bij netbeheerder Alliander.
Het gesprek gaat over de enorme uitdagingen van de energietransitie waar Alliander als netbeheerder voor staat en het belang daarbij van innovatie en vernieuwing:
Maartje Brans legt in de podcast uit dat de omvang van deze transitie vergelijkbaar is met de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. De komende jaren moeten er ongeveer 100.000 kilometer aan kabels en 50.000 transformatorhuisjes worden geplaatst om het elektriciteitsnet uit te breiden voor de toenemende vraag naar elektriciteit. Dit is een immense operatie.
Maartje benadrukt dat innovatie en vernieuwing cruciaal zijn voor Alliander om deze energietransitie aan te kunnen, maar dat dit ingewikkeld is voor een organisatie met een sterk conservatieve cultuur dat vooral gericht is op betrouwbaarheid.
Het boek ‘De Strategie van de Kreeft‘ en de metafoor van de kreeft, heeft haar geholpen in het begrijpen van de transformatie. Net als een kreeft die zijn oude pantser moet afwerpen om verder te kunnen groeien, zo zit Alliander vast in zijn ‘oude pantser’ van bestaande structuren en gewoonten. Het symboliseert voor haar dat organisaties die transformeren door een pijnlijk maar noodzakelijk proces van verandering moet gaan om zich opnieuw uit te vinden en ruimte te maken voor echte vernieuwing en groei.
Het gesprek, dat is opgebouwd aan de hand van de vijf blokken uit ‘De Strategie van de Kreeft’, leverde mooie inzichten op:
De sleutel is volgens Maartje te kiezen voor een duurzame weg van echte, fundamentele transformatie in plaats van snelle, oppervlakkige veranderingen. Dit vereist geduld, lange adem en samenwerking met alle betrokkenen.
In het kort:
- Eigenaarschap vanuit de business/operationele lijn zelf, niet alleen vanuit een innovatieafdeling.
- Een lange termijn focus op fundamentele, diepgaande verandering (“transforming the business”), in plaats van alleen snelle, incrementele verbeteringen (“changing the business”).
- Het uitrollen van de “rode loper” voor implementatie en opschaling al tijdens het innovatieproces, door de business vanaf het begin te betrekken en te “verleiden” met de innovaties.
- Samenwerking met de gehele keten van partners en partijen, zoals gemeenten, vastgoedeigenaren, etc.
- Een houding van “koppig optimisme” en vastberadenheid om door te zetten, ondanks de complexiteit en weerstand die zo’n transformatie met zich meebrengt bij een traditionele organisatie als Alliander.