De strategie van een kreeft

door Marco Derksen op 8 augustus 2022

Eén van de boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen is ‘De strategie van de kreeft‘ van Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout. Een vlot lezend boek dat gebouwd is rond de vijf lichaamsdelen van de kreeft.

‘De strategie van de kreeft’ is afgelopen jaar uitgeroepen tot beste marketingboek 2021 en gerecenserd op websites als Managementboek.nl en Marketingfacts. Wat ik me al een tijd afvroeg is hoe de auteurs op de titel zijn gekomen. Dat verteld Yousri Mandour in deze podcast over leiderschap, veranderkunde en organisatieontwikkeling die ik vanmorgen luisterde.

Yousri verwijst daarbij naar een anekdote van de Joodse Rabbijn Abraham Twerski:

Op een dag zat Twerski bij zijn tandarts, aan het wachten tot hij aan de beurt was voor zijn jaarlijkse controle. En terwijl hij rustig in de wachtruimte zat, nam hij een tijdschrift van het hoopje lectuur in de hoek van de wachtruimte, en begon er in te bladeren. Tot zijn oog op een artikel viel met de veelbelovende titel: “Hoe groeien kreeften?”

Hoewel Rabbi Twerski nu niet bepaald geïnteresseerd is in hoe kreeften groeien, begon hij toch te lezen. Het artikel beschreef hoe kreeften eigenlijk hele zachte beestjes zijn, die leven in een harde, rigide schelp. Een schelp die ook niet kan groeien. Maar hoe kan een kreeft dan groeien?

Wel, wanneer een kreeft groeit, wordt zijn schelp heel erg krap. Hoe harder de kreeft groeit, hoe krapper het wordt in zijn harde beschermende schelp. Tot de kreeft enorm onder druk komt te staan en zich helemaal niet meer comfortabel begint te voelen. Zodra dat het geval is en het de kreeft echt te veel wordt, vlucht hij weg naar een rots om zich onder te verschuilen. Op deze schuilplek zal hij niet worden aangevallen door roofzuchtige vissen. Wanneer de kust veilig is, werpt de kreeft zijn veel te krappe schelp van zich af en maakt een nieuwe aan.

Alleen na een tijdje voelt die nieuwe schelp òòk niet meer comfortabel, en dan doet hij weer hetzelfde: terug onder de rots, weer een nieuwe schelp. En opnieuw. En opnieuw. En telkens wordt de kreeft groter en groter. De stimulans voor de kreeft om te kunnen groeien, is dus dat hij zich… niet comfortabel voelt. Wat zou er gebeuren als kreeften dokters hadden? Dan zouden ze misschien nooit groeien. Want elke keer dat de kreeft zich niet goed voelt, zou de dokter hem een pijnstiller geven, zodat hij zich opnieuw prima voelt.

Maar daardoor dus nooit zijn schelp af gooit. Dus wat we ons eigenlijk moeten realiseren met dit verhaal, is dat net zoals bij de kreeft, momenten van stress en tegenslag tegelijkertijd ook momenten en kansen van groei zijn. Als we op de juiste manier leren omgaan met tegenslag, zijn we in staat om als mens te groeien.

Met dank aan Carlo le Sage voor het uitwerken van deze prachtige anekdote.

2 reacties

Ben inmiddels ook begonnen met de De Strategie van de Kreeft podcast en heb inmiddels twee erg inspirerende podcasts geluisterd die zeker de moeite waard zijn:

Ontdek de kracht van de plantage en het regenwoud:
https://anchor.fm/lobster-company/episodes/Ontdek-de-kracht-van-de-plantage-en-het-regenwoud-e1i95g3/a-a7t33g2

De regels van de plantage en van het regenwoud als metafoor voor organisatie-ontwikkeling geinspireerd door het boek The Rainforest van Victor Hwang en Greg Horowitt:
http://www.therainforestbook.com

Zie ook:

De tweede podcast die ik heb geluisterd was met Oedsen Boersma – SITE urban development (stads- en gebiedsontwikkeling):
https://anchor.fm/lobster-company/episodes/Oedsen-Boersma–SITE-urban-development-stads–en-gebiedsontwikkeling-e1fasor/a-a7hdsut

Als ik het goed heb begrepen gaat laatstgenoemde podcast vooral over het Grensverleggend Spoordok-project in Leeuwarden:
https://www.leeuwarden.nl/nl/grensverleggend-spoordok

In essentie gaat het over gebiedsontwikkeling op basis van Placemaking:

Beantwoord

Leuk dat nu ook Roel Wolfert en Jeroen Hammer van de Politie zijn geinterviewd voor de podcast:

Roel en Jeroen werken bij de politie en zijn daar kwartiermaker van Q-NL, een landelijk netwerk van innovatieteams vanuit. De politie is met meer dan 60.000 medewerkers één van de grootste werkgevers van Nederland. Beiden werken dag in dag uit aan het versterken van de vernieuwingskracht van de politie volgens de principes van de ambidextere (tweebenige) organisatie.

In de bottom-up vernieuwing die Q-NL stimuleert wordt gewerkt volgens de principes van ‘De Strategie van de kreeft’. Luister naar een mooi, inhoudelijk gesprek, waarin Roel en Jeroen de luisteraar meenemen in de reis die zij de afgelopen jaren doorlopen hebben. Maak kennis met behaalde successen van Q-NL, zoals de cold case-kalender, de introductie van agile werken, maar ook met de uitdagingen op het gebied van o.a. cyber- en Whatsapp-criminaliteit.

https://anchor.fm/lobster-company/episodes/Jeroen-Hammer–Roel-Wolfert—De-Politie-e1pu63s

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact