Linda Hill over leiderschap bij digitale transformatie

door Marco Derksen op 13 januari 2023

Linda Hill, hoogleraar aan de Harvard Business School en co-auteur van het boek ‘Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation‘, heeft zich samen met haar collega’s sinds 2020 steeds meer gericht op leiderschap bij digitale transformatie.

Maar wat verstaan Linda Hill en haar collega’s onder digitale transformatie, wat vraagt digitale transformatie van leiderschap en hoe sluit dit aan op haar eerdere werk over collectieve genialiteit en innovatief leiderschap?


Linda Hill interview with Harvard Business Review

Medio 2020 gingen Linda Hill en haar collega’s op zoek naar de uitdagingen van leidinggeven in het digitale tijdperk. In samenwerking met de Harvard Business School Global Research Centers en het Ignite-team van Salesforce hebben ze 21 rondetafelgesprekken gevoerd met meer dan 175 leidinggevenden van bedrijven uit de hele wereld, variërend van gevestigde bedrijven tot start-ups. Daarnaast hebben ze ook meer dan 1500 senior executives uit meer dan 90 landen ondervraagd.

Afgelopen jaar publiceerde ze samen met haar collega’s een drieluik over de resultaten van het onderzoek naar leiderschap bij digitale transformatie:

Hill en haar collega’s geven geen concrete definitie van digitale transformatie, maar hebben het vooral over de digitale volwassenheid waar organisaties naar toe transformeren. Volgens de geinterviewden zijn de volgende kwaliteiten het meest bepalend voor succes van organisaties in het digitale tijdperk:

Op gegevens gebaseerde besluitvorming werd door 61% genoemd, gevolgd door klantgerichtheid met 55%, functieoverschrijdende samenwerking met 51% en voortdurend leren met 44%. Opvallend is dat een aanzienlijk deel van de geinterviewde leiders – ongeveer de helft – deze initiatieven nog niet als prioriteit ziet. Let wel, Linda Hill heeft het heel bewust niet over data-gedreven maar over gegevens gebaseerde besluitvorming!

Hill en haar co-auteurs benoemen zes gemeenschappelijke kenmerken die bepalen wat het betekent om een digitaal volwassen organisatie te zijn:

  • Een intiem en dynamisch begrip van de klant
  • Een cultuur die gebaseerd is op data-informed, niet op data-driven
  • Een challenger mentaliteit en de bereidheid om te ontwrichten
  • Gedistribueerde besluitvorming en co-creatie
  • Continue experimenteren en leren
  • Ethische besluitvorming en proactieve governance

Digitale transformatie is een continue reis volgens Linda Hill, maar er is een bepalende fase waarin het echt een transformatie betekent. Vanaf dat moment gaat het niet meer alleen over technologie toepassen in bestaande processen (digitalisering).

In het tweede artikel hebben Hill en haar collega’s de onderzoeksresultaten samengevat in zeven leidende principes voor digitale transformaties in elk stadium:

  1. Herken de emotionele kant van digitale transformatie
  2. Ontwikkel een klantgericht verhaal
  3. Bouw een data-geïnformeerde cultuur
  4. Manage de machtsdynamiek dat gepaard gaat met data
  5. Ontwerp voor inclusieve en agile probleemoplossingen <
  6. Moedig een outside-in en een samenwerkend ecosysteemperspectief aan
  7. Waarborg ethiek en hanteer een proactieve governance en compliance

Hoewel deze zeven principes voor sommigen vanzelfsprekend lijken, hebben Hill en haar collega’s gemerkt dat maar weinig organisaties ze volledig hebben geïnternaliseerd. Echte toepassing vereist overtuiging aan de top van de organisatie en een bewustwording op alle niveaus in de organisatie. Organisaties die digitaal willen transformeren moeten zowel het hart (waarom ze hun werk doen), het hoofd (hoe ze hun werk zien) en de handen (hoe ze hun werk doen) van hun werknemers veranderen. De uitdagende reis van de digitale transformatie vereist van leiders een andere mentaliteit en een ander gedrag dan in het verleden.

Leiders die hun organisatie willen transformeren komen vaak tot het besef dat om hun organisaties te kunnen transformeren, ze eerst zichzelf moeten transformeren. Je zou verwachten dat om een organisatie in beweging te krijgen je een leider nodig hebt met visie, ervaring in implementatie en digitale kennis. Uit onderzoek blijkt echter dat het gaat om hele andere kwaliteiten. In feite zegt 71 procent van de 1.500 executives die in meer dan 90 landen zijn ondervraagd dat aanpassingsvermogen de belangrijkste leiderschapskwaliteit is in deze tijden. Rondetafelgesprekken met ongeveer 200 leidinggevenden bevestigden deze bevindingen.

Verontrustender was volgens Hill en haar collega’s dat minder dan de helft van de geinterviewden denkt dat zijzelf of andere senior executives in hun organisatie de juiste mentaliteit en vaardigheden hebben om leiding te geven in het digitale tijdperk. Degenen die dichter bij de kern van digitale functies staan – chief technology officers, chief information officers en chief digital officers – hebben meer vertrouwen in hun eigen capaciteiten, maar minder in die van hun collega’s.

Hill en haar collega’s komen vervolgens met het volgende advies voor leiderschap bij digitale transformatie:

  1. Wees een katalysator, geen planner
  2. Vertrouw en laat los
  3. Wees een verkenner
  4. Wees moedig
  5. Wees aanwezig
  6. Leef je waarden met overtuiging

Hier ligt ook de duidelijke link met het eerdere werk van Hill en haar collega’s naar collectieve genialiteit en innovatief leiderschap.

1 reactie

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (859)
Contact