PubHubs: een sociaal netwerk gebaseerd op publieke waarden

door Marco Derksen op 29 mei 2022

Begin volgend jaar verschijnt PubHubs, een nieuw Nederlands sociaal netwerk, gebaseerd op publieke waarden. PubHubs staat voor Public Hubs. Het is open en transparant en beschermt gegevens van de deelnemers in het netwerk. PubHubs wil mensen in verbinding brengen, in verschillende hubs, zoals gezin, familie, sportclub, schoolklas, omroep, museum, bibliotheek, straat, buurt, of gemeente. In ieder van zulke hubs speelt een relevant deel van de eigen identiteit een rol. PubHubs richt zich op betrouwbare informatie, zonodig met digitale handtekeningen, en op vertrouwde communicatie, zonodig met garantie van de identiteit van betrokkenen aldus de deze week gelanceerde website.

PubHubs is gestart vanuit een samenwerking tussen twee hoogleraren in de digitale wereld: José van Dijck en Bart Jacobs. Zij zijn winnaars van Spinoza en Stevin premies in 2021. Zij besteden een deel van het prijzengeld aan de ontwikkeling van PubHubs. De organisatie PublicSpaces, als samenwerking van omroepen en culturele instellingen, is nauw betrokken.

Bovenstaande video geeft een goed beeld van de opzet en stand van zaken van PubHubs, van dat moment. De video is opgenomen tijdens de PublicSpaces conferentie van 17 en 18 mei 2022. Voor verdere verdieping, zie ook de daaropvolgende ronde tafel discussie over PubHubs.

Het PubHubs project is in november 2021 gestart met de (open source) ontwikkeling van een eigen netwerk op basis van Matrix. Daarnaast wordt een PubHubs gemeenschap gevormd waarin wensen en structuren nader uitgewerkt worden. PubHubs richt zich op partijen met een actieve bijdrage aan publieke waarden in de digitale wereld. Wil je zelf, of als organisatie, bijdragen aan PubHubs, of heb je vragen? Neem gerust contact op via het onderstaande e-mailadres.

PubHubs in de media:

1 reactie

Profielfoto
Ed Sander op schreef:

Bedankt voor het delen Marco. Ik had de presentaties online gezien maar was met veel vragen blijven zitten die in de discussie besproken worden.
Het is een initiatief met een nobel doel, maar ik heb dezelfde twijfels als in de eerste paar minuten geopperd worden.
Ik moet inderdaad ook denken aan de vele pogingen om (commerciële) sociale netwerken te lanceren, met veel grotere budgetten, en hoe dit gefaald hebben zelfs als de functionaliteit beter is (Google+ was beter dan Facebook). Ook moet ik denken aan al die mensen die Whatsapp de rug toe wilden keren toen het werd overgenomen door Facebook en uiteindelijk met hangende pootjes terugkwamen toen hun contacten niet op Telegram e.d. te vinden bleken te zijn. Zonder incentive voor de user ben ik bang dat een non-profit platform ook zal blijven steken in goede bedoelingen, hoe spijtig ook.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (844)
Contact