Digitale transformatie van Ahold Delhaize naar een netwerkorganisatie

door Marco Derksen op 25 april 2022

Recentelijk werd ik gewezen op een artikel van IT Executive over digitale transformatie en leiderschap. Normaal gesproken haak ik af bij een artikel vol met jargon, maar in dit artikel heeft Gerhard van der Bijl, Senior Vice President Tech bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, mijn inziens een zeer relevant thema te pakken als het gaat over digitale transformatie. Gerhard heeft in zijn visie op digitale transformatie aandacht voor het ‘human design’ van organisaties en introduceert het begrip ‘human platform’ als verbindende factor. De aandacht voor de menselijke kant van digitale transformatie om te komen tot een andere mindset, nieuwe vaardigheden en werkwijzen.

Voldoende reden voor mij om weer eens in het werk van Gerhard van der Bijl te duiken!

Gerhard van der Bijl won in 2017 de Digital Transformers Award en heeft inmiddels een indrukwekkende carrière doorlopen als digitale transformer bij resp. Bakker Bart, Auping, Reed Elsevier, Wehkamp, Flora Holland en per 1 oktober 2019 als Senior Vice President Tech bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos (lokale merken van Ahold Delhaize).

Ahold Delhaize is één van de grootste food-retailers van de wereld en toonaangevend in zowel supermarkten als in e-commerce. Er werken bij Ahold Delhaize meer dan 410.000 medewerkers in bijna 7.000 (online) supermarkten. Vanuit het Ahold Delhaize hoofdkantoor in Zaandam en de wereldwijde vestigingen, bedienen ze wekelijks meer dan 54 miljoen klanten in Europa, de Verenigde Staten en Indonesië.

Ahold Delhaize en dan met name Albert Heijn, heeft in toenemende mate te maken met de concurrentie van zowel internationale als lokale techbedrijven als Amazon en Picnic. Bedrijven die door hun technologische infrastructuur snel kunnen inspelen op de behoefte van de klant en daarin ook snel kunnen opschalen. Het antwoord voor AH is zelf ook slimmer samenwerken in het netwerk en snel kunnen schalen. Een strategie die AH jaren geleden al heeft ingezet, maar die door de coronacrisis versneld is uitgevoerd.

Tijdens The Digital Dutch 2021 ging Gerhard hierover in gesprek met Jim Stolze:

Gerhard benoemt in dit interview een aantal belangrijke aspecten van de digitale transformatie van AH:

  • Concurrentie draait niet langer om ketenoptimalisatie, maar gaat steeds meer om de som van alle verbindingen in het netwerk. Meer verbindingen is meer kracht en dominantie in de markt.
  • Door de coronacrisis is de digitale transformatie van AH in een stroomversnelling gekomen. Veel plannen die er lagen zijn versneld doorgevoerd. Sommige projecten zijn wel drie jaar naar voren geschoven.
  • AH wordt steeds meer een datagedreven netwerkorganisatie. API’s (Application Programming Interface) spelen daarbij een belangrijke rol in het koppelen van systemen en het uitwisselen van gegevens tussen systemen. Maar naast API’s voor technische systemen werkt AH ook aan API’s voor teams om de menselijke samenwerking te kunnen opschalen. Human API’s voor het human platform.

Dat Ahold Delhaize steeds meer in een netwerkorganisatie verandert lezen we ook in een TBX-verslag van een presentatie die Gerhard eind vorig jaar hield op het TBX-event. De retailer transformeert daarbij naar een netwerkorganisatie met een architectuur dat het in staat stelt zich sneller aan te passen. Hierdoor is continue innovatie mogelijk om de klant zo goed mogelijk te bedienen en externe ‘schokken’ op te vangen. In Nederland is AH hier al mee begonnen, de vestingen in andere landen in Europa volgen later.


57 AGV’s in geautomatiseerd DC van Albert Heijn in Zaandam

Onderdeel van de strategie is dat Ahold Delhaize probeert intern communities op te bouwen in een netwerkmodel. Een nieuwe manier van organiseren die niet gemakkelijk is maar tot de gewenste snellere innovatie moet leiden. Het netwerk bestaat uit ‘pods’ (teams), losse onderdelen met een zekere autonomie en eigen kenmerken die schaalbaar zijn. Als alles goed werkt, kunnen deze pods snel worden uitgebreid. Cruciaal daarbij is dat ook de managementteams in netwerkstructuren gaan denken en werken.

‘We gaan de business inrichten in een netwerk van platforms. Zo krijgen Etos en Gall & Gall platforms voor customer engagement en customer technology. Al die platformen worden gekoppeld door API’s. Het operationeel maken van het netwerk wordt georganiseerd door middel van een ‘Fly Wheel’ dat van toepassing is op elk onderdeel van het netwerk. Behalve business platformen komen er ook tech-, human- en run-platforms. Met human API’s krijgen we dit alles aan de praat’ aldus Gerhard van der Bijl.

Ahold Delhaize werkt met Azure, het cloud computing platform van Microsoft. Alle platformen zijn samengevoegd in STORM, het Cloud Foundation Platform van Ahold Delhaize. STORM gebruikt GitHub, waarin alle code een plek krijgt. Ook de onderdelen hebben namen gekregen als GAMBIT, BEAST en THOR.

Het human platform is een virtueel platform met diensten en producten waardoor teams/platformen beter met elkaar kunnen samenwerken. Hier landen ook nieuwe mensen om ze mee te nemen wat er van hen wordt gevraagd. Het is geen technisch platform, maar een virtueel platform waar mensen bij elkaar samenkomen en waar ze verschillende modules kunnen gebruiken en activiteiten worden georganiseerd. Denk daarbij aan modules als TechVibes, TechWow (over ways of working), TechGarage (over skills), TechCommunity en TechLearning of activiteiten als TechRadio en Tech Unconference. Als basis voor het human platform wordt Microsoft Teams gebruikt.


Newcraft: Een multinational retailer klaarstomen voor de toekomst

Nadat Gerhard van der Bijl in oktober 2019 is begonnen als CIO bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, is men in januari 2020 gestart met de hierboven geschetste strategie die enkele maanden later door de uitbraak van corona versneld werd ingevoerd.

In 2020 werd de AH Technology community opgericht om goed in te kunnen spelen op de veranderende wensen en behoeften van klanten. AH investeert daarbij in data, digital en tech om verder te transformeren van supermarkt naar toonaangevend food & tech bedrijf. Een mooie uitdaging voor Gerhard van der Bijl en zijn collega’s!

Bronnen:

1 reactie

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (797)
Contact