Blog:

Welke boeken neem jij mee op vakantie?

door Marco Derksen op 18 juni 2019

Jarenlang heb ik op Marketingfacts iedere zomer een lijst gepubliceerd met leestips voor de vakantie. Tot en met 2014 waren het vooral boeken die ik meenam in de koffer. Steeds meer zijn de boeken vervangen door ebooks, podcasts, documentaires en zelfs complete series en films die ik meenam op mijn iPad. Toch gaan dit jaar ook weer een paar echte boeken mee uit de stapel die ik nog heb liggen. Welke boeken neem jij mee op vakantie? En wie heeft nog tips voor boeken die ik absoluut moet lezen?

Voor wie de tips van de afgelopen jaren nog eens wil teruglezen verwijs ik graag naar 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.

De tips voor dit jaar komen nog steeds binnen via LinkedIn, maar de volgende boeken gaan in ieder geval mee de koffer in:

Boeken die de afgelopen jaren (soms met terugwerkende kracht) grote invloed hebben gehad op mijn denken over de impact van digitale technologie op mens en maatschappij:

  • Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls en David Weinberger, The Cluetrain Manifesto, 1999
  • Kevin Kelly, New Rules for the New Economy – Ten Radical Strategies for a Connected World, 1999
  • Malcolm Gladwell, The Tipping Point – How Little Things Can Make A Big Difference, 2001
  • Albert-Laszlo Barabasi, Linked – How Everything Is Connected to Everything Else and What It Means for Business, Science, and Everyday Life, 2003
  • Bill Bryson, A Short History of Nearly Everything, 2003
  • Henry Chesbrough, Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, 2003
  • Daniel Pink, A Whole New Mind: Why Right-Brainers Will Rule the Future, 2005
  • Chris Anderson, The Long Tail – Why the Future of Business Is Selling Less of More, 2006
  • David Meerman Scott, The New Rules of Marketing & PR, 2007
  • Andrew Keen, The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing Our Culture, 2007
  • Otto Scharmer, Theory U – Leading from the Future as It Emerges, 2007
  • James Gilmore, Joseph Pine, Authenticity – What consumers really want, 2007
  • Josephine Green, Democratizing the future. Towards a new era of creativity and growth, 2007
  • Ori Brafman Rod A. Beckstrom, The Starfish and the Spider – The Unstoppable Power of Leaderless Organizations, 2008
  • Nassim Nicholas Taleb, The Black Swan – The Impact of the Highly Improbable, 2008
  • C. K. Prahalad, M. S. Krishnan, The New Age of Innovation – Driving Cocreated Value Through Global Networks, 2008
  • Jonathan Zittrain, The Future of the Internet: And How to Stop It, 2008
  • Seth Godin, Tribes – We need you to lead us, 2008
  • Don Tapscott Anthony D. Williams, Wikinomics – How Mass Collaboration Changes Everything, 2008
  • Malcolm Gladwell, Outliers – The Story of Success, 2009
  • Simon Sinek, Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, 2009
  • Alexander Osterwalder, Business Model Generation – A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, 2010
  • James H. Fowler en Nicholas A. Christakis, Connected: The Amazing Power of Social Networks and How They Shape Our Lives, 2010
  • John Hagel III en John Seely Brown, The Power of Pull: How Small Moves, Smartly Made, Can Set Big Things In Motion, 2010
  • Ronald van den Hoff, Society 3.0, 2010
  • Byron Sharp, How Brands Grow: What Marketers Don’t Know, 2010
  • Eli Pariser, The Filter Bubble – What The Internet Is Hiding From You, 2011
  • Sherry Turkle, Alone Together – Why We Expect More from Technology and Less from Each Other, 2011
  • Yuval Noah Harari, Sapiens – A Brief History of Humankind, 2011
  • Brian Solis, The End of Business as Usual, 2011
  • Peter Diamandis, Abundance – The Future Is Better Than You Think, 2012
  • Steven van Belleghem, De conversation company, 2012
  • Nassim Nicholas Taleb, Antifragile – Things That Gain from Disorder, 2012
  • Menno Lanting, Olietankers en speedboten: wendbaar werken in de 21e eeuw, 2014
  • Salim Ismail, Yuri van Geest, Michael S. Malone, Exponential Organizations – Why New Organizations are Ten Times Better, Faster, and Cheaper Than Yours (and What to Do About it), 2014
  • Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee, The Second Machine Age – Work, Progress and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, 2014
  • Thomas vander Wal, Dave Gray, The Connected Company, 2014
  • Didier Bonnet, Andrew McAfee, George Westerman, Leading Digital: Turning Technology Into Business Transformation, 2014
  • Yuval Noah Harari, Homo Deus – A Brief History of Tomorrow, 2015
  • Lynda Gratton, The 100-Year Life, 2016
  • Marshall W. Van Alstyne en Sangeet Paul Choudary, Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economyand How to Make Them Work for You, 2016
  • Peter Frankopan, The New Silk Roads: The Present and Future of the World, 2018
  • Hans Rosling, Factfulness – Ten Reasons We’re Wrong About The World – And Why Things Are Better Than You Think, 2018

Welke boeken hebben een grote invloed gehad op jouw visie op de digitale ontwikkelingen?

5 reacties

Profielfoto
Rianne op schreef:

Project Unison: Mirador de la Memoria. Ewa Miendlarzewka

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact