Belemmeringen voor deelname aan Leven Lang Ontwikkelen

door Marco Derksen op 12 april 2019

Het zou gemakkelijker moeten zijn voor volwassenen om zich te blijven scholen en ontwikkelen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport ‘Belemmeringen voor deelname aan Leven Lang Ontwikkelen‘ (pdf) dat het onderzoeksbureau Panteia deze week heeft aangeboden aan de Vaste Commissies voor Onderwijs en Sociale Zaken van de Tweede Kamer.

De Kamer heeft Panteia gevraagd om in kaart te brengen wat de belemmeringen zijn bij burgers om zich te blijven ontwikkelen, en om oplossingen aan te dragen. Het bureau heeft daarvoor onderzoek gedaan in verschillende doelgroepen: lager en middelbaar opgeleiden, flexkrachten en alleenstaande moeders.

De belangrijkste algemene belemmeringen die uit het onderzoek van Panteia komen hebben te maken met het feit dat mensen sterk vasthouden aan zekerheden, geen visie hebben op de toekomst en een daarmee samenhangend gebrek aan urgentiegevoel. Daarbij komt dat bij sommige groepen een negatieve perceptie op scholing bestaat, er soms sprake is van multi- problematiek (die eerst opgelost moet worden voordat men overgaat tot scholing). Andere belemmeringen kunnen zijn: combinatie van negatieve leerervaring en gesprek aan zelfvertrouwen of balans in het leven bewaken (zorg, werk, privé, zowel voor mannen als vrouwen).

Net als de belemmeringen zijn de oplossingen in het rapport van Panteia uitgewerkt per doelgroep. Dit is per doelgroep schematisch uitgewerkt in vier kopjes namelijk: kenmerken van de groep, belangrijkste belemmeringen voor een Leven Lang Ontwikkelen, Drivers en Oplossingsrichtingen.

In de sfeer van oplossingsrichtingen komt het neer op: maak het flexibel, creëer een leercultuur, faciliteer andere manieren van leren. Belangrijk hierbij ook is dat ontwikkeling aansluit bij de drivers van mensen, zoals persoonlijke groei, vrijwilligerswerk, activiteiten die voldoening geven, ontwikkelingen in het werkveld bijhouden. Belangrijk is ook dat eerst persoonlijke problematiek wordt opgelost en dat het leren gepersonaliseerd wordt. Persoonlijke begeleiding en een onafhankelijke loopbaancoach zijn hiervoor belangrijke componenten. Maak het leren makkelijk! Om de deelname aan LLO van werknemers te bevorderen lijkt het een goed idee om te organiseren dat collega’s met ervaring met LLO hun ervaringen en kennis uitwisselen met anderen, zoals bijvoorbeeld leerambassadeurs of omgekeerde meester-gezel: jongeren vertellen ouderen wat nut van LLO is. Ook van belang: betere systematiek van erkenning van competenties en het faciliteren van financiële scholingsmiddelen voor specifieke groepen.

Naast Panteia brengt ook het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een rapport uit met resultaten van onderzoek dat het momenteel doet op dit terrein. Dit onderzoek wordt eind mei openbaar.

Bron: Tweede Kamer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (615)
Contact