De digitale transformatie van Singapore

door Marco Derksen op 28 februari 2018

Singapore is met 6 miljoen inwoners op een oppervlakte ten grootte van de Noordoostpolder een dichtbevolkt land zonder natuurlijke bronnen met een snel groeiende verouderende bevolking. Om Singapore leefbaar te houden met een hoge kwaliteit van leven voor de inwoners, heeft de Singaporese overheid de ambitie uitgesproken om ’s werelds eerste Smart Nation te worden waarbij de aandacht ligt op digitalisering.

Singapore heeft zich de laatste decennia ontwikkeld van handelseconomie tot service- en kenniseconomie en wil zich de komende jaren verder ontwikkelen tot een innovatie gedreven economie. Deze verschuiving van de economie leidt tot verschuiving van de arbeidsvraag en vraag naar kennis en vaardigheden. In het onderwijs is daarom een transitie gaande van kennis naar innovatie gedreven onderwijs. En daar waar veel landen hun mond vol hebben van leven lang leren, zet Singapore met SkillsFuture ook concrete stappen om werkgevers en werknemers in beweging te krijgen.

Vanaf januari 2016 krijgt elke Singaporese staatsburger ouder dan 25 jaar 500 Singaporese dollar aan persoonsgebonden leerbudget. Die kan hij naar keuze besteden aan één van de honderden goedgekeurde opleidingen. Aanvullend kent Singapore diverse awards of subsidies voor specifiek leeraanbod maar ook bijvoorbeeld voor burgers ouder dan 40 jaar. Het totale budget voor het SkillsFuture-programma is in ieder geval tot 2020 vastgesteld op 1 miljard Singaporese dollar (ruim 600 miljoen euro) per jaar. Indrukwekkend, maar wat houdt het SkillsFuture nu precies in en hoe is het opgebouwd?

Het SkillsFuture-programma begint feitelijk al in het voortgezet onderwijs waar studenten door getrainde ECG-counselors worden geholpen in het maken van onderwijs- en loopbaankeuzes.

SkillsFuture biedt een samengestelde lijst van leerprogramma’s die zich richten op de nieuwe vaardigheden. Om te beginnen heeft Singapore acht speerpunten gedefinieerd waarin het zich wil profileren: data analytics, finance, tech-enabled services, digital media, cyber security, entrepreneurship, advanced manufacturing en urban solutions. Er zijn leerprogramma’s op verschillende niveaus. Van basic tot advanced, voor studenten die net zijn afgestudeerd tot gepensioneerde burgers.

Ter ondersteuning van het SkillsFuture-programma is eind vorig jaar MySkills Future gelanceerd, voorheen bekend als Individual Learning Portfolio (ILP). MySkillsFuture is een online platform voor onderwijs, training en loopbaan-begeleiding dat elke Singaporese staatsburger in staat stelt om zijn eigen onderwijs- en loopbaankeuzes te plannen. Het platform kent diverse tools voor het exploreren van persoonlijke interesses, capaciteiten en carrièreaspiraties. Naast het leeraanbod is het ook mogelijk om via het platform te zoeken naar banen. MySkillsFuture is beschikbaar voor alle Singaporesen (vanaf Primair 5, ca 15 jaar?). Het platform is zowel via website als mobiele app beschikbaar.

Voor persoonlijk advies en begeleiding werkt het SkillsFuture-programma samen met de zgn. Community Development Councils (CDCs), een door de Singaporese overheid geleid programma om vrijwilligerswerk in grassroot-organisaties en communities te organiseren als een brug tussen de overheid en de gemeenschap.

Interessant is het SkillsFuture Fellowship waarbij burgers met specifieke vaardigheden of burgers die voorvechters zijn van het leven lang leren en zich inzetten voor de ontwikkeling van vaardigheden van anderen, een aanvullend leerbudget kunnen krijgen van 10.000 Singaporese dollar.

Het fundament van het SkillsFuture-programma is het Skills Framework, een raamwerk dat is ontwikkeld door de overheid in samenwerking met werkgevers, vakbonden en beroepsorganisaties. Het biedt actuele informatie over werkgelegenheid, loopbaanpaden, beroepen, functies, bestaande en nieuwe vaardigheden, evenals relevante onderwijs- en trainingsprogramma’s. Zo moeten in Singapore werkgevers uit elke industriesector periodiek de verwachte banen (en vaardigheden) voor de komende drie à vijf jaar aangeven. Op basis van al die gegevens wordt een Industry Transformation Map (ITM) of industriële transformatiekaart per sector gemaakt die zowel werkgevers, werknemers als het onderwijs richting geeft voor de toekomst.

Eén van de vele leerprogramma’s die SkillsFuture heeft opgezet is SkillsFuture for Digital Workplace (voorheen Future@Work), een tweedaagse training digitale vaardigheden met speciale aandacht voor een toekomstgerichte mindset. Het programma wordt gezien als een essentiële module voor alle werkende Singaporesen om in de toekomst klaar te zijn voor veranderingen op de digitale werkplek. De ambitie van de Singaporese overheid is dat alle burgers deze training gaan volgen!

De leerprogramma’s zijn online of op lokatie van de aanbieders te volgen, maar wat de aanpak in Singapore interessant maakt is dat er ook fysieke plekken zijn gecreerd voor leven lang leren, de zgn. Lifelong Learning Institute (LLI). Een plek waar je kunt studeren, waar lessen kunnen worden gevolgd en waar speciale events kunnen worden georganiseerd. Eén van de eerste LLI’s was een bibliotheek in Eunos (SAA Group).

Inmiddels telt Singapore meer LLI’s die samen de campus voor leven lang leren vormen. Een bezoek aan Singapore staat hoog op mijn agenda. Want als er één plek is waar we kunnen leren hoe het leven lang leren vorm te geven, dan is het wel in Singapore!

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (578)
Contact