De impact van technologie op Human Resource Management is enorm. Toch stal Arianna Huffington vorige week de show op HR TechWorld met een pleidooi voor het verminderen van onze tech-verslaving aldus FD:
Huffington roept de HR-sector op om actief in de verandermodus te gaan. ‘We zijn allemaal gefascineerd door technologische ontwikkelingen, maar we moeten mensen veel meer centraal gaan stellen in al deze veranderingen.’ Bedrijven moeten hun eigen cultuur veranderen, vindt ze. We leven volgens haar in een collectieve misleiding, waarin mensen geloven dat 24 uur per dag werken normaal is en waarin onze smartphones, tablets en laptops met ons op de loop zijn gegaan.
We zijn letterlijk verslaafd aan onze devices en hebben net als bij andere verslavingen hulp nodig. En die hulp moet komen van de technologie zelf, stelt Huffington: ‘We moeten de technologie omarmen om ons te bevrijden van diezelfde technologie, zodat we ons weer kunnen verbinden met de mensen om ons heen. Er is bijvoorbeeld een nieuwe app die de smartphone gedurende een vastgesteld aantal uren weer reduceert tot een gewone telefoon. Mensen kunnen dan weer dineren met hun kinderen zonder voortdurend op hun mobiel te zitten. En er zijn programma’s die ervoor zorgen dat je mail in je vakantieperiode gedelete wordt. De zender krijgt dan een bericht “Marco is op vakantie en leest zijn mail weer na 15 mei. Dit mailtje zal nu vernietigd worden”. Hoe heerlijk is het om terug te komen van vakantie en een volledig lege mailbox aan te treffen!’
Als we mensen leren om niet meer voortdurend naar hun mobieltje te turen, zijn ze weer werkelijk actief en aanwezig, vindt Huffington. Ze vervolgt: ‘HR kan de leiding nemen in cultuurveranderingen in bedrijven, en zo een enorme impact hebben. Want de dingen die mensen leren op hun werk nemen ze mee naar huis en brengen ze over op hun netwerk van familie en vrienden. Ik geloof oprecht dat HR op dit gebied de wereld kan veranderen.’
Juist vanwege de hevige disruptieve effecten van technologie is het centraal stellen van menselijke waarden nu belangrijker dan ooit, vindt Huffington. Deze focus betekent volgens haar ook dat we ons moeten herbezinnen op de huidige westerse cultuur, waarin ‘goed leven is gereduceerd tot succesvol leven: Een bedrijf dat waarden als doel en betekenis weer centraal stelt is bovendien een aantrekkelijke werkgever voor de jongere generaties, want dit zijn de waarden die millennials belangrijk vinden.’
Arianna Huffington, bekend als medeoprichter en voormalig hoofdredacteur van The Huffington Post, richtte in 2016 (bijna 10 jaar na haar burnout) de welzijnsorganisatie Thrive Gobal op. Als CEO van het bedrijf probeert Huffington de welzijnsstrategie, zingeving en resultaten van bedrijven te verbeteren. Onderzoek onderbouwt de stelling van Huffington dat stress en burn-out (oa door technologieverslaving) steeds vaker voorkomende gevolgen zijn van werk.
Bron: FD
Foto: @HRTechWorld (via: hrmagazine)
1 reactie
Zie ook verhaal van Josh Bersin https://www.forbes.com/sites/joshbersin/2017/11/02/hr-technology-for-2018-ten-disruptions-ahead/