Nigel Moulton: The 6 Rules of Disruption

door Marco Derksen op 4 juli 2017

Afgelopen maand organiseerde Dell EMC zijn Digital Transformation Conference 2017 in De Fabrique te Utrecht. Op basis van de video-impressie concludeer ik dat er vooral veel mannen in pak rondliepen en Japke-d Bouwma er moeiteloos in één dag een nieuw boek had kunnen schrijven.

Eén van de hoogtepunten van de dag was volgens Dutch IT-Channel de keynote verzorgd door Nigel Moulton, CTO bij Dell EMC. Hij formuleerde daarin zes ‘rules of disruption’ die volgens hem een cruciale rol spelen bij het doorvoeren van een succesvolle digitale transformatie.

Volgens Moulton gaat het bij digitale transformatie om de volgende 6 regels die bepalen hoe technologie de manier verandert waarop bedrijven hun business runnen en in contact treden met hun klant:

  1. Remove the friction. Met andere woorden: verwijder alles wat een proces nodeloos ingewikkeld maakt. Want de disruptieve invloed van de concurrentie is in veel gevallen gebaseerd op het feit dat de klant bij hen hetzelfde wordt geboden, maar op een veel eenvoudiger manier.
  2. The interface is everywhere. De aard en het gemak van de interface speelt volgens Moulton steeds meer een doorslaggevende rol. De standaard interface tussen mens en machine is aan het veranderen. Was het voorheen uitsluitend een toetsenbord, tegenwoordig is het steeds vaker een aanraakscherm. En in de meest moderne toepassingen, zoals bijvoorbeeld de vraagbaak Alexa van Amazon, is de interface onzichtbaar en verloopt de aansturing van de geboden service via de menselijke stem.
  3. Embrace non-linearity. Het is Moultons favoriet. We moeten eraan wennen dat steeds meer zaken non-lineair verlopen. We zijn van nature goed in rechte lijnen en veel minder goed in verschijnselen die zich exponentieel ontwikkelen. Iedereen kent in de wereld van de computer de Wet van Moore (het feit dat de rekenkracht van computerchips zich grofweg elke 18 maanden verdubbelt) geeft hij als voorbeeld. Dat fenomeen voltrekt zich nu op steeds meer IT-gerelateerde terreinen om ons heen en speelt met name een significante rol op gebied van IoT-as-a-Service, zegt hij. “Maak economisch gebruik van dit inzicht want het biedt ons een wereld van ongekende mogelijkheden en overvloed.”
  4. Prepare for abundance. Door exponentiele ontwikkelingen komen zaken die voorheen schaars waren, zoals regenkracht en geheugencapaciteit, steeds meer in overvloed beschikbaar, stelt Moulton. Hij voert de verandering in de wereld van de fotografie als voorbeeld ten tonele. Vroeger was het aantal foto’s dat je kon maken afhankelijk van het type fotorolletje dat je in je camera had. Het maken van een foto had een prijs. Tegenwoordig zijn de marginale kosten van het nemen van een foto gereduceerd tot nul, want de kosten voor het maken van één foto zijn vrijwel even hoog als die voor het maken van een duizendtal. Het probleem dat dit oplevert, is dat we niets meer kunnen terugvinden. Dus het probleem van het nemen van een foto, aldus Moulton, is veranderd in het probleem van het slim indexeren ervan. Dat betekent dat met de digitalisering van zoiets als fotografie tegelijkertijd de aard ervan verandert. Het illustreert een disruptief fenomeen van digitale transformatie dat sterk is gelieerd aan het ontstaan van een soort onbeperkte schaalbaarheid op steeds meer terreinen in de industrie, met alle consequenties van dien.
  5. Be honest. Het lijkt zo eenvoudig ‘eerlijk zijn’, maar de praktijk bewijst telkens weer hoe lastig dit is voor organisaties aldus Moulton. En de negatieve gevolgen van onvoldoende eerlijkheid en transparantie over zaken als datagebruik en -bescherming voor de aandelenkoers en de merknaam kunnen in de huidige wereld van social media heel snel enorm zijn.
  6. Be curious. “Wees nieuwsgierig dames en heren”, sluit Moulton zijn betoog af. “Er zijn alom bronnen beschikbaar die u meer kunnen vertellen over de veranderingen waar ik het zojuist met u over heb gehad. Volg wat er plaatsvindt op het vlak van Artificial Intelligence aan universiteiten als MIT en Stanford. Kijk wat er gebeurt bij IBM op gebied van Watson. En kijk naar wat onze partners allemaal in huis hebben en etaleren op een conferentie zoals die van vandaag.”

Bron: Dutch IT-Channel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact