Dienstverlening in de informatiemaatschappij

door Marco Derksen op 29 mei 2017


Al een tijdje volg ik met plezier OMOOC, een online leerplatform van de Vereniging voor OverheidsManagement (VOM) over de toekomst van openbaar bestuur. Inmiddels zijn er acht modules gelanceerd die bestaan uit meer dan 60 inzichten afkomstig van meer dan 55 sprekers afkomstig uit verschillende overheidslagen en de wetenschap. Denk daarbij aan modules als Waar is de overheid van?, Beter en concreter, Challenging government, Werken vanuit de bedoeling, Werken met maatschappelijk initiatief, Waar is de overheidsmanager van?, Stedelijke innovatie door technologie en Slim beleid: gedragskennis in de praktijk.

Op dit moment is men bezig met de module Dienstverlening in de informatiemaatschappij. De informatiesamenleving is niet nieuw. Maar de dienstverlening door de overheid kan beter. De vraag is hoe de overheid de ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen het hoofd kan bieden. Dit vraagt om fundamentele en continue aanpassingen in de dienstverlening van gemeenten. Hoe? Laat je inspireren door de volgende korte video’s:

Jos Maessen en Wouter Hart | #1 Dienstverlening in 2025: van dé oplossing naar oplossend vermogen

In deze video leggen Jos Maessen en Wouter Hart uit waarom centraal georganiseerde dienstverlening vaak voorbij gaat aan de bedoeling. Waarom is een campingtafeltje een goede metafoor voor dienstverlening op maat?

Larissa Zegveld en Bert Mulder | #2 De veranderende informatietaak van de overheid

In deze video vertellen Larissa Zegveld en Bert Mulder over hun visie op informatie in de samenleving. Waarom loopt de overheid achter qua informatievoorziening en hoe zou zij dit beter kunnen doen?

Paulien Pistor en Nanette van Ameijde | #3 Voorblijven op de golf: de toekomst van dienstverlening

In deze video nemen Paulien Pistor en Nanette van Ameijde je mee naar een gemeente die op een totaal andere wijze werkt dan we gewend zijn. Wat doet de gemeente Molenwaard anders dan andere gemeenten en hoe komt de dienstverlening tot stand?

Daan Weddepohl | #4 Innovatie in dienstverlening: Peerby

In deze video vertelt Daan Weddepohl niet alleen wat zijn applicatie Peerby allemaal kan, maar ook met welke bedrijfsfilosofie hij te werk gaat. Wat kan de overheid hier van leren?

Jaring Hiemstra #5 | Effectieve dienstverlening met data science

In deze video vertelt Jaring Hiemstra wat data science kan bijdragen aan het bieden van dienstverlening op maat. Waarom moeten we een overheid die veel data bezit niet meer als een gevaarlijke big brother zien?

Bron: OMOOC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact