Alhoewel klantcommunities volgens diverse studies toegevoegde waarde hebben voor organisaties als het gaat om bijvoorbeeld het vergroten van het bereik, het verhogen van de conversie of het verbeteren van bestaande klantrelatie, zijn er maar weinig echt succesvolle klantcommunities. Het vraagt van organisatie immers aanzienlijke investeringen in tijd en middelen, inzet en integratie van afdelingen en supergemotiveerde medewerkers.
In mijn zoektocht naar de rol van klantcommunities in organisaties van de toekomst, kijk ik oa naar de succesfactoren van succesvolle klantcommunities. Maar welke klantcommunities zijn dat? In deze blog ga ik op zoek naar de meest succesvolle klantcommunities wereldwijd. Suggesties via een reactie hieronder of via Twitter zijn welkom!
SAP Community Network
Met meer dan 6,5 miljoen unieke bezoekers in 2016 is het SAP Community Network (SCN) één van de grootste en meest succesvolle klantcommunity ter wereld. Exacte cijfers over de b2b-community zijn moeilijk te vinden, maar volgens Oliver Kohl telt de community ruim 750 duizend leden die minimaal één keer een bijdrage hebben geleverd, 100 duizend regelmatig aktieve leden en meer dan 450 vrijwillige moderators. Van de leden is minder dan 10 procent medewerker bij SAP en wordt de community beheerd door in ieder geval 9 communitymanagers. Interessant is ook de ontwikkeling van de platformarchitectuur dat recentelijk is afgestapt van Jive en weer is gebaseerd op integratie van verschillende componenten (oa WordPress, AnswerHub).
Kaggle
Sinds de oprichting in 2010, telt Kaggle meer dan 800.000 leden die met elkaar kennis delen over machine learning en data analytics. De leden zijn vooral data scientists en het platform werd met name populair onder data scientists door de vele competities die het faciliteert. Richard Millington hierover: “The fastest growing communities aren’t based around forums, they’re based around competitions, group sharing, and collaboration.” Recentelijk is Kaggle overgenomen door Google die daarmee artificial intelligence toegankelijker wil maken voor ontwikkelaars, gebruikers en bedrijven.
To be continued
Bronnen:
- The SPACE Model: The Framework for Defining Your Community’s Business Value (CMX Hub)
- Great examples of online communities (Feverbee, 2016)
- 10 Exceptional Examples Of Brand Communities (Lindex, 2015)
- Top B2B Online Customer Communities (Leader Network, 2014)