Bijna driekwart van de senioren die nu online is verwacht de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie Unie KBO waaraan 1.350 Nederlandse senioren deelnamen. Volgens de KBO denkt het overheidsbeleid daar te makkelijk over. Een vangnet blijft nodig.
Uit het onderzoek blijkt dat zelfs ouderen met internet grote problemen verwachten. Bijna driekwart (72%) van de digivaardige senioren verwacht moeite om de internet-ontwikkelingen bij te benen of heeft dat nu al. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden komt 47% van de digivaardige senioren ook nog eens echt in serieuze problemen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren uit eerder onderzoek van de KBO. Overigens is het nog wel de vraag wat we verstaan onder digitale vaardigheid, want hoe digitaal vaardig zijn we eigenlijk?
De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. “Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit”, zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. “Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.”
Bij veel gemeenten kan je alleen nog een afspraak maken via internet. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Slechts 28% van de online senioren verwacht in de toekomst hier probleemloos mee om te kunnen gaan.
Bron:
Zie ook:
2 reacties
Digitale vaardigheid en de behoefte om zaken te regelen d.m.v. menselijk contact zijn twee aparte items. Je kunt ook digitaal vaardig zijn maar toch liever iemand bellen.
In veel onderzoeken wordt dit verward.
Eerder deze maand op de site van Unie KBO: