Is het social media tijdperk definitief voorbij?

door Marco Derksen op 7 april 2015

http://www.youtube.com/watch?v=v0la0qLfW9g

Afgelopen week presenteerde Mark Zuckerberg tijdens het jaarlijkse F8 Facebook Developer Conference de plannen van Facebook voor Messenger. Nadat Facebook vorig jaar april de communicatie-app al uit de Facebook app had gehaald, kondigde Zuckerberg nu aan dat Messenger een losstaand platform wordt, compleet met een API en een ontwikkelaarsprogramma om externe partijen te helpen en aan te moedigen hun eigen apps met Messenger te laten samenwerken.

Messaging als een platform is niet nieuw. We zagen deze ontwikkeling al eerder bij de Aziatische apps als Line en WeChat die binnen hun eigen omgeving naast stickers ook games, e-commerce toepassingen, zakelijke apps en digitale betaalmogelijkheden aanbieden. Daarmee lijkt Facebook zich klaar te maken voor de verwachte komst van de Aziatische concurrentie naar Amerika en Europa.

Screen Shot 2015-04-01 at 20.38.48Facebook (1,4 miljard gebruikers) is met Groups (700 miljoen gebruikers), Whatsapp (600 miljoen gebruikers), Messenger (600 miljoen gebruikers) en Instagram (300 miljoen gebruikers) wereldwijd de grootste speler als het gaat om mobiele communicatie-apps. Na de overnames door Facebook van Instagram (in 2012 voor 1 miljard dollar), Whatsapp (in 2014 voor 19 miljard dollar) en Oculus VR (in 2014 voor 2 miljard dollar), ontbreekt alleen nog een goede app voor streaming video. Het is dan ook wachten tot Facebook een partij als Meerkat overneemt of zelf komt met een streaming video applicatie.

Screen Shot 2015-04-01 at 20.41.28Het is voor Mark Zuckerberg duidelijk dat we na tekst en foto, nu de fase ingaan van instant video en VR/AR in mobiele communicatie. Daarbij zullen we de komende jaren een verschuiving zien van social media naar messaging apps. Die verschuiving zien we overigens al enkele jaren. Al vanaf 2013 verschijnen regelmatig publicaties met titels als

Met name jongeren stappen over van traditionele social media naar messaging apps als Whatsapp. Sander Duivestein schreef recentelijk nog op Marketingfacts dat Whatsapp de nieuwe social media is. En met meer dan 9,4 miljoen gebruikers van Whatsapp in Nederland is dat nog voorzichtig uitgedrukt. Volgens sommigen is het social media tijdperk definitief voorbij.

Met de verschuivende aandacht van Facebook voor messaging apps en het openstellen van deze apps voor derden, zullen we de komende jaren een compleet nieuw online ecosysteem zien ontstaan. Een ecosysteem dat meer gesloten is en zal worden beheerst door kleine netwerken van gebruikers maar vooral door enkele hoofdrolspelers als Facebook. Een spannende tijd waarbij de grootste uitdaging zal liggen bij de adverteerders die net de stap hadden gemaakt naar social media!

9 reacties

Dat berichtendiensten zoals WhatsApp sterk gegroeid zijn in de afgelopen jaren staat buiten kijf. Deze laten zien dat er behoefte is aan 1 op 1 communicatie, in plaats van alleen ‘one to many’, een verschuiving in de manier waarop we communiceren met elkaar online. Volgens mij hangt het er vanaf welke definitie je hanteert voor social media om te stellen dat het tijdperk van social media over is. Er is nog steeds potentie die onbenut wordt door veel gebruikers. Media is nog steeds niet sociaal, zonder de toevoeging van de uiteindelijke gebruiker. In dat geval denk ik dat video en VR technologieën zijn die ons in staat stellen om nog socialer te kunnen delen. Volgens mij staan we nog steeds aan het begin.

Beantwoord

Beantwoord

Sociaal is ook een vage term. Ik vind gelijkwaardigheid een veel beter begrip. Zou dus ook voor de App bouwer moeten gelden. Daarin zullen nog wel wat aardverschuivingen gaan plaatsvinden komende jaren.

Beantwoord

@martijn @marco eens, de vraag is als eerste, wat verstaan we onder social media. Uberhaupt is de vraag of social media wel de juiste term is.

@sander idd mooi voorbeeld!

Aardig artikel van NRC Q vanmorgen, in de serie ‘While you were sleeping… in the US’:
Wordt Twitter ingehaald door Yik Yak?

Beantwoord

Ik denk dat het tijdperk van social media nog moet komen. 🙂

We hebben ze leren kennen door de opmars van twitter en Facebook, maar de samenleving is er nog niet klaar voor. We worstelen nog met de vraag wat je wel of niet op een sociaal medium kunt delen. De gemiddelde consument kan zich aardig uiten met de keuzes van bijvoorbeeld een bepaalde auto, fiets, hobby of vakantiebestemming, maar als het om tekst gaat is het óf veel van hetzelfde óf het herhalen van elkaars teksten. Ik denk dat een deel van de komende generatie daar makkelijk mee om kan springen, maar dat er ook tegelijkertijd een fors deel de aansluiting zal missen. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor merken en media, zoals bijvoorbeeld Apple, Nike en Reebok dat al laten zien. Daar ligt een uitdaging voor het vakgebied waarvan een meerderheid van de vakgenoten het bestaan niet eens vermoedt, als ik de discussies over contentmarketing een beetje volg.

De opkomst van social media heeft de wereld al wel fundamenteel veranderd. Denk maar aan de snelheid waarmee bijvoorbeeld de #Icebucketchallenge en #jesuischarlie ontstonden. Ik denk dat de Meerkats en Periscopes daar nog eens een geweldige impuls aan gaan geven omdat ze minder strategische vaardigheden vragen. Je kiest een tijdstip en een medium en je bent op weg.

Overigens reken ik de messengers en games ook tot social media. Die zorgen net zo goed voor de totstandkoming van nieuwe vormen van sociale netwerken. Die games worden denk ik onderschat, zowel qua actueel gebruik als qua potentie.

Beantwoord

Opmerkelijke en interessante conclusie in meest recente app-rapport van Telecompaper. Alhoewel Whatsapp nog altijd de populairste app is onder Nederlandse smartphonegebruikers, verliest de berichtendienst aan populariteit onder jongeren. Whatsapp werd in maart door 88 procent van de Nederlanders met een smartphone gebruikt, tegen 82 procent in april 2014. Bij jongeren daalde de zogeheten marktpenetratie met 7 procentpunt tot 88 procent. Uit het onderzoek blijkt dat zij vooral overstappen op Snapchat.

http://www.telecompaper.com/news/dutch-apps-whatsapp-still-growing-teens-turn-to-snapchat–1080173

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1018)
Contact