Ambachten zijn terug van weggeweest (dankzij internet)

door Marco Derksen op 10 maart 2015

oude-ambachten-mderksen
Eind vorig jaar schreef Robbert Visscher een artikel in Trouw over de opkomst van kleine, ambachtelijke bedrijven in Nederland. Als voorbeeld gaf hij Fenix Food Factory in Rotterdam, een ruimte die gezamenlijk door jonge ondernemers wordt gehuurd en waar zelfgemaakte producten worden verkocht.

Er is weer waardering voor traditionele ambachten aldus Visscher. Na de Tweede Wereldoorlog verdwenen ambachtslieden uit het straatbeeld, hun kennis dreigde verloren te gaan. De waardering voor werken met je handen werd minder. De aandacht ging uit naar werken met je hoofd. Maar dat is aan het veranderen. Jongeren die zijn opgegroeid in een virtuele wereld waar niets meer gemaakt wordt (tenminste niet hier), willen hun handen juist wel weer eens gebruiken. In een tijd waarin alles kant-en-klaar verkrijgbaar is, bewegen de nieuwe ambachtslieden de andere kant op. Hun sociale en economische invloed is behoorlijk.

In een adviesrapport uit 2013 benadrukt de Sociaal-Economische Raad (SER) dat ambachten ‘een onmiskenbare schakel vormen in de Nederlandse economie en samenleving’. Er werken 774.000 mensen in 285.000 ambachtsbedrijven en ze zorgen voor een jaaromzet van 110 miljard euro, aldus de SER. Grappig genoeg blijkt juist internet een enorme steun in de rug te zijn voor jonge ambachtslieden. Online bereiken ze meer klanten, via sites als etsy.com.

Vorige maand een prachtig artikel van Eefje Rammeloo in De Tijd over hoe internet de Chinese dorpseconomie redt. Steeds meer kleine Chinese ondernemers ontdekken de mogelijkheid hun product online te verkopen. In zogeheten Taobao-dorpen heeft bijna iedereen een webwinkel. Er wordt geschat dat de Chinezen dit jaar voor 477,80 miljard euro aan online aankopen zullen doen. Dat maakt van China de grootste online markt ter wereld. Veel van die producten komen van eigen bodem. De prominentste speler op die internetmarkt is Alibaba. Een van Alibaba’s succesvolle dochterondernemingen heet Taobao, zeg maar het Chinese equivalent van eBay of Amazon. Volgens Alibaba kwamen er alleen al in het afgelopen jaar dankzij deze ontwikkelingen in China 240.000 banen bij.

Donderdag mag ik een presentatie houden op de tweede editie van het
Landelijk Innovatie Congres Kleinschalig Specialistisch Vakmanschap van SVGB. Uiteraard zal ik bovenstaande ontwikkelingen meenemen in mijn presentatie. Ken je een goed voorbeeld van een kleinschalige specialistische vakman die slim gebruik maakt van internet, dan hoor ik dat graag!

Foto: Marco Derksen

5 reacties

Beantwoord

De Nederlandse ambachtseconomie moet tot 2025 op zoek naar 485.000 nieuwe vakmensen. Dat komt door groei van de sector en omdat veel ambachtsmensen uitstromen. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Ambachtseconomie (CvAE) op basis van actueel onderzoek van ABF Research. “Er dreigt een tekort aan ervaren ambachtsmensen met grote gevolgen voor de samenleving en andere economische sectoren. Tegelijk biedt dit ook geweldige kansen voor ambitieuze jongeren en mensen aan de zijlijn van de arbeidsmarkt om een carrière of onderneming in het ambacht op te starten.

Opmerkelijk overigens de verschillende cijfers over hetzelfde jaar, volgens CvAE zijn er ruim 800.000 Nederlanders die hun brood in het ambacht verdienen. Die werken bij 420.000 ambachtelijke bedrijven die samen ruim 165 miljard omzet genereren. Waarom is er zo’n groot verschil in met name aantal bedrijven en omzet tov cijfers SER?

ambachtslieden-worden-schaars

Bron: Ambachtseconomie.nl

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Marc Boers op schreef:

Hallo Marco, een echte artisan die weet om te gaan met Internet is Jan den Hartogh van Duke@Sons Leather. Ik ken hem van zijn tijd als ondernemer van het jaar met zijn digitale pen.

Beantwoord

@Marc Broers dank voor je reactie!

Ook via Facebook, LinkedIn en Twitter veel reacties gekregen op mijn vraag wat mooie voorbeelden zijn van vakmanschap 3.0. In het algemeen veel kleine ambachtelijke ondernemers die online aktief zijn door slim gebruik te maken van social media voor naamsbekenheid (bijv. Schorum Barbier) en/of online marktplaatsen/webshops voor directe verkoop (bijv 247 Tailorsteel). Echt goede voorbeelden van vakmanschap 3.0 waar je slim gebruik maakt van en internet en het netwerk, zijn niet genoemd. Dus mocht je voorbeelden kennen, hoor graag!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (707)
Contact