Vorige maand schreven we op Marketingfacts dat ruim een kwart van de jongeren is afgehaakt op Twitter. We baseerden ons daarbij op het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Eerder al toonde onderzoek van Comscore aan dat het bereik van Twitter in Nederland het afgelopen jaar was gedaald met ruim 30 procent.
Dat de populariteit en het gebruik van Twitter de laatste jaren aan het veranderen is, blijkt ook uit diverse kwalitatieve trendanalyses. Zo laat Google Trends een duidelijke afnemende interesse in de tijd zien vanaf begin 2012.
Een social media analyse van Coosto op berichten waarin de tekst “ik ben”, “ik ga” of “ik vind” voorkomt, laat zien dat we vanaf medio 2012 minder over onszelf laten zien op Twitter (zie onderstaande grafiek). Overigens zien we in een vergelijkbare analyse het aantal berichten waarin merknamen als ING, NS of KLM voorkomen nog steeds stijgen. Mijn hypothese is dat we Twitter steeds functioneler gebruiken (voor klachten, vragen of advertenties) en minder voor algemene, persoonlijke communicatie.
Deze analyses liet ik vandaag ook zien in een college aan ongeveer 30 vierdejaars communicatiestudenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). En al jaren vraag ik in colleges aan marketing- en communicatiestudenten van diverse hogescholen welke sociale media ze gebruiken. De laatste jaren viel het me al op dat er een verschuiving plaats vond van Facebook en Twitter naar nieuwe sociale media als Instagram en Whatsapp. Maar vandaag had ik voor het eerst een groep waar geen van de studenten nog Twitter gebruikte. Twitter is duidelijk niet meer voor studenten. Dat blijkt ook uit de vele reacties die volgden toen ik deze bevinding deelde op Twitter.
Enkele reacties van vakgenoten en collegadocenten:
@marcoderksen Herkenbaar beeld van vierdejaars CW aan de UvA; nauwelijks twitter. Wel nog FB, en ook FB-groepen met andere studenten.
— Suzanne de Bakker (@sdebakker) March 9, 2015
@marcoderksen New hires (vers van de universiteit) bij grote corporates ook niet op Twitter, behalve voor volgens nieuws & sport.
— Jochem Koole (@JochemKoole) March 9, 2015
@marcoderksen ik merk het bij alle gastcolleges die ik geef. Twitter "is daar niet meer".
— Mark Vletter ? (@MarkV) March 9, 2015
@marcoderksen @InaStrating @TwitterNL herkenbaar! Stagiaires vind je ook niet meer via twitter iit een paar jaar geleden
— Jorien A. Bakker (@ja_bakker) March 9, 2015
@marcoderksen ook mijn studenten melden dat een offline leven hen beter bevalt. Dat geven zij als reden om twitter en fb te verlaten.
— dr. Marina (@mmeeuw) March 9, 2015
@marcoderksen herkenbaar: verhuizing naar image-based of gesloten platformen. Krijg wel veel LinkedIn uitnodigingen v vierdejaars…
— Diana Russo (@DRHRBP) March 9, 2015
@ja_bakker @InaStrating @marcoderksen ook groep studenten gevraagd naar twitter gebruik. Velen account maar nog nooit iets opgezocht 🙁
— Stefaan Lammertyn (@slk8500) March 9, 2015
Het signaal van de studenten is duidelijk. Kan Twitter deze trend nog stoppen of gaat het Hyves achterna en verdwijnt het definitief uit het medialandschap? De tijd zal het leren. Ik hoop dat het blijft. Voor mij is Twitter nog steeds het meest nuttige en leuke social platform dat ik gebruik!
4 reacties
Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
Dit is in Nederland, alhoewel ik me uit een onderzoek bij de Universiteit van Amsterdam van 2 jaar geleden herinner dat het ook zeker niet de massa was die op twitter zat.
We bevroegen het dit jaar ook bij onze studenten. 0,7% gebruikte twitter actief, vergelijk dit met de 94% van Facebook?
Twitter is natuurlijk ook een beetje het Zwitserse zakmes onder de sociale media: voor heel veel dingen bruikbaar, maar nergens echt goed in. Nu er steeds meer gespecialiseerde tools beschikbaar komen hebben veel mensen dat zakmes niet meer nodig. De interessantste vraag is wat er overblijft: wat zijn de taken (functies, rollen, gebruikers) waarvoor het Zwitserse zakmes ideaal is en blijft?
Twitter is ook voor studenten een onvoorstelbaar rijke bron van informatie, kennis en contacten. Alleen weten ze niet hoe ze het slim kunnen gebruiken. Dat komt omdat ze vooral met elkaar communiceren en zich niet realiseren dat er ook een grote wereld buiten hun eigen netwerk bestaat. En in deze (buiten)wereld gaan ze zich de rest van hun leven bewegen. Afgelopen jaren heb ik verschillende keren groepen internationale, pas afgestudeerde studenten getraind en wegwijs gemaakt in het slim gebruikmaken van twitter voor hun werk. Bijna zonder uitzondering waren ze verbaasd over de mogelijkheden én over het feit dat niemand het ze tijdens hun studie heeft verteld dat dát allemaal mogelijk was. En dat verbaast mij dan weer niet. Het is immers niet logisch om te veronderstellen dat lectoren en hoogleraren op universiteiten en hogescholen zich de afgelopen jaren intensief bezig hebben gehouden met de ontwikkelingen op het gebied van sociale technologie én precies weten hoe het in de praktijk werkt. Dat gaat te snel om het er even naast te doen. Het zou goed zijn wanneer onderwijsinstellingen dit zouden onderkennen en actie gaan ondernemen om daar wat aan te doen. Ik ben anders bang dat we een generatie studenten hebben opgeleid die als ze afgestudeerd zijn beseffen dat de wereld toch wel wat groter is dan ze in eerste instantie dachten… Werk aan de winkel dus!
Je één-na-laatste zin zegt alles, Marco.
Studenten zijn platformonafhankelijk. Eerdere generaties, met name ook de digital immigrants, hechten waarde aan bestaande zaken. Jij hecht waarde aan Twitter, dus zou je het jammer vinden dat het verdwijnt.
Het gaat echter niet om Twitter, maar om de mensen die er op zitten. Ik zie ook bij mijn gastcolleges dat (op sommige opleidingen) Snapchat het meest populair is. Waarom? De rest zit er ook op. Hoe zo’n olievlek begint en zich verspreidt, geen idee. Maar het zal mede te maken hebben met het afzetten tegen de gevestigde orde; vaak ouders (‘zitten nog op Facebook’) of oudere broers/zussen (Twitter?).
“Man, you still on woo woo?”