Content sharing vindt vooral plaats buiten de grote sociale netwerken

door Marco Derksen op 8 december 2014

dark social sharingDe hoeveelheid content dat wij dagelijks produceren en delen neemt nog steeds exponentieel toe. Inmiddels deelt ruim 80 procent van de internetgebruikers content. Wereldwijd wordt daarvan 69 procent gedeeld via het zgn. dark social. De term dark social werd in 2012 geintroduceerd door Alexis C. Madrigal, tech redacteur bij Atlantic.com, om dat deel van het sitebezoek te duiden waarvan webanalytics niet eenduidig kon achterhalen wat de bron was. Denk daarbij aan het knippen en plakken van content en links naar instant messaging en forumberichten. De hoeveelheid content dat wordt gedeeld via dark social is inmiddels drie keer groter dan de hoeveelheid content dat wordt gedeeld via Facebook. Bijna 40 procent daarvan wordt gedeeld via mobiel. De rol van dark social is significant en zal in de toekomst ook een steeds grotere rol gaan spelen in de mediastrategie van adverteerders!

Deze cijfers komen uit The light and dark of social sharing: Harnessing the power of consumer connections, een recent onderzoeksrapport van RadiumOne (via: viralblog). De resultaten zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd onder ruim 9.000 respondenten en data-analyse van po.st sharing data tussen meer dan 900 miljoen unieke internetgebruikers.

1 reactie

Volgens aanvullend onderzoek blijkt het duistere social media toch weer vooral Faceboek te zijn:
http://numrush.nl/2014/12/05/duistere-social-media-blijkt-vooral-facebook-te-zijn/

Toch zie ik ook in mijn eigen omgeving steeds meer mensen content delen in ‘gesloten’ netwerken als Whatsapp en Snapchat. Wat dat betekent voor de toekomst van contentmarketing is nog onduidelijk, maar feit is wel dat er naast focus op content ook steeds meer aandacht zal komen op de distributie van content!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (661)
Contact