Gisteravond sprak Matthijs van Nieuwkerk in DWDD al met minister Jet Bussemaker en Alexander Klopping over Massive Online Open Courses (MOOC’s) als de toekomst van het onderwijs. Vanmorgen volgde het persbericht van de Rijksoverheid waarin Bussemaker het licht op groen zet voor online colleges in het hoger onderwijs. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft ze dat studenten aan hogescholen en universiteiten studiepunten kunnen krijgen voor online colleges of zogeheten MOOCs. Bovendien stelt de bewindsvrouw 1 miljoen euro beschikbaar om het gebruik van dit soort colleges te bevorderen:
De ontwikkeling van online onderwijs is onontkoombaar, schrijft Bussemaker. Hogescholen en universiteiten kunnen ervan profiteren. Ze kunnen hun onderwijs ermee verbeteren, versterken er hun profiel mee en vergroten hun bereik. Bovendien kunnen ze nieuwe groepen studenten aanboren, zoals werkenden die naast hun werk een studie willen gaan doen. Ze ziet de colleges vooral als aanvulling op zogeheten contactonderwijs, niet als volledige vervanging ervan.
Door de stormachtige ontwikkeling van online onderwijs leven er bij instellingen nog veel vragen over wat wel en wat niet mag. Bussemaker wil een einde maken aan die onzekerheid. De huidige wet- en regelgeving staat het gebruik van online colleges toe, als die zijn goedgekeurd door de examencommissie. Dit betekent dat instellingen zelf kunnen bepalen of ze ermee gaan werken, en of ze online colleges inkopen bij andere instellingen of ze zelf gaan ontwikkelen.
Om de ontwikkeling van Nederlands online hoger onderwijs verder te bevorderen is €1 miljoen beschikbaar. Dit moet leiden tot samenwerking tussen instellingen, versterking van het internationale profiel en evaluatie van de ervaringen die al met online colleges worden opgedaan in Nederland.
2 reacties
Eindelijk, briljante ontwikkeling; nu nog de noodzaak om er ook briljante producties van te maken!
Het aanbieden van een online course is niet zo lastig – webcam aan en klaar (naast aanpassen van je slides en verhaal voor video). Het gaat met name om technieken en methodes die de voortgang van de student meten, zodat je ook daadwerkelijk studiepunten kunt toekennen. Ik heb hier al enkele methodes van gezien, de ontwikkelingen gaan de goede kant op.