Dit najaar ben ik naast Jan van Dijk, Menno Lanting, Thijs Broekhuizen, Davied van Berlo en Peter-Paul Verbeek, één van de docenten van de nieuwe opleiding Digitaal Leiderschap aan de AOG School of Management. Leuk, maar wat is dat eigenlijk, digitaal leiderschap?
Waar de industriële revolutie vijf eeuwen nodig had om tot volledige doorwerking te komen, doet de digitale revolutie dat in een paar decennia. Dat betekent dat de veranderingen die organisaties doormaken niet alleen te maken hebben met snelle technologische veranderingen, maar ook met culturele, sociale en economische veranderingen. Om organisaties succesvol te transformeren naar het digitale tijdperk of nieuwe netwerksamenleving, hebben we leiders nodig met visie op al deze aspecten waarbij digitalisering niet als apart onderdeel wordt gezien maar volledig is geïntegreerd. Wat zijn de gevolgen van de digitalisering op de samenleving? Hoe ziet de nieuwe netwerksamenleving er uit? Wat betekent dit voor de huidige economische modellen en de organisatievormen?
Wie op internet zoekt naar een antwoord op wat nu digitaal leiderschap precies is, zal al snel terecht komen op adviesorganisaties als Capgemini en Twynstra Gudde die het thema digitaal leiderschip proberen te claimen. Zo heeft Capgemini in samenwerking met MIT Center for Digital Business de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de impact van de snel toenemende digitalisering op ruim 400 organisaties. De resultaten van dit onderzoek zijn eind vorig jaar gepubliceerd in het rapport The Digital Advantage: How Digital Leaders Outperform their Peers in Every Industry (pdf).
We zien dat organisaties met een hoge digital maturity gemiddeld veel betere resultaten behalen dan concurrenten in hun sector: 9% meer omzet, 26% meer winst en 12% meer marktwaarde. Hoewel gradaties in digital maturity per sector verschillen, treffen wij in iedere sector voorbeelden aan van organisaties die een volledige digitale transformatie hebben ondergaan. Op basis van de onderzoeksresultaten komen de onderzoekers ook tot het DNA van digitale leiders.
De leergang Digitaal Leiderschap gaat dus veel verder dan een cursus social media. Het gaat om kennis en vaardigheden waarmee leiders van de toekomst kunnen omgaan met snelle culturele, sociale en economische veranderingen.
Foto: Marco Derksen
11 reacties
Leuke foto ook 😉
toch weer een kritisch nootje: het lijkt weer op Porter in een ander jasje , na cost leadership etc nu dan ‘digitaal leadership’…nog steeds het verbeteren en het verlengen van de life cycle van oude organisatie structuren…..of zie ik iets over het hoofd?
@Ronald kan niet oordelen over de andere docenten, maar ik heb het juist niet over oude waarden van Porter en andere managementgoeroes van de afgelopen decennia, maar juist over nieuwe economische modellen. Zie ook:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=uJPmhQEwFuo]
snap ik want ik weet wel hoe je denkt, maar de term ‘digitaal leiderschap’ doet anders vermoeden :-))
@Ronald die heb ik ook niet bedacht 😉
Overigens heb ik bovenstaande blog geschreven nadat er ophef is ontstaan over de opleiding digitaal leiderschap in de media. Na een interview met Tom Rustebiel, programmamanager van AOG, is de indruk ontstaan dat het hier gaat om een social media training voor overheidsbestuurders. Niets is minder waar, social media is slechts één aspect van de verschuiving naar wat we ook wel netwerksamenleving of netwerkeconomie noemen. De opleiding is gericht op ondernemers, bestuurders en andere geïnteresseerden die zich op strategisch en tactisch niveau bezig houden met organisatieveranderingen. Daarbij komen diverse aspecten aan bod waarbij social media slechts een klein onderdeel betreft.
Ophef is oa te lezen op:
http://www.joop.nl/media/detail/artikel/22430_11000_euro_pp_voor_een_cursus_sociale_media/
http://webwereld.nl/e-commerce/78938-ambtenaren-betalen-13-000-euro-voor-project-x-kennis
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/13-duizend-euro-voor-cursus-digitaal-leiderschap.9085157.lynkx
En zoals we inmiddels wel gewend zijn, praat men elkaar in de sociale media klakkeloos na na zonder zich echt te verdiepen in de opleiding. Denk dat AOG de eerste case voor de opleiding al heeft 😉
Dank voor dit mooie blog, Marco. MT luisterde wel goed en vertelde het hele verhaal:
http://www.mt.nl/90/79645/management/huidige-bestuurders-zijn-niet-digitaal-vaardig.html
Hilarisch, er zijn zelfs kamervragen gesteld over deze leergang:
Antwoord van minister Plasterk (BZK) en minister Opstelten (V&J) op de vragen van de Kamerleden Van Toorenburg en Oskam ( CDA) over het bericht “13 duizend euro voor cursus Digitaal leiderschap.” (pdf)
Hilarisch, zowel de vragen als de antwoorden. Daar zouden ze geld voor moeten vragen als overheid, het is immers gewoon cabaret toch?
Waren de belangrijke zaken waarover we serieuze vragen kunnen stellen op?
Eigenlijk best triest toch? En dat in een week waar de kamerleden zich volgens mij vooral druk zouden moeten maken over de miljoenennota.
[…] wordt de digitale transformatie in één adem genoemd met digitaal leiderschap. Marco Derksen haakte vanuit AOG al in 2013 aan op dit fenomeen en schreef dit over leiderschap en de digitale transformatie: “Dat betekent dat de veranderingen […]