Blog:

Waarom het papieren schoolboek nog niet verdwenen is

door Marco Derksen op 13 augustus 2013

Het vier in balans model
Jaarlijks brengt Kennisnet de Vier in balans monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken van ict en onderwijs en beschrijft nieuwe ontwikkelingen. De Vier in balans monitor 2013 (pdf) laat zien dat ict een integraal onderdeel is van het Nederlandse onderwijs. Er is een groeiende behoefte aan digitaal leermateriaal en het gebruik van computers tijdens de les neemt gestaag toe. Bijna alle leraren gebruiken ict op een of andere manier in hun onderwijs.

Toch haalt het onderwijs nog onvoldoende rendement uit ict. Het verschil tussen gewenst en daadwerkelijk gebruik van ict is nog steeds groot en de manier waarop ict wordt ingezet sluit veelal onvoldoende aan bij de doelen die men wil bereiken. Dit geldt voor zowel het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en in mindere mate voor het middelbaar beroeps onderwijs.

Een aantal zaken weerhoudt leraren om digitaal leermateriaal integraal in te zetten:

  • Leraren hebben het idee dat het aanbod van digitaal leermateriaal niet altijd aansluit bij de methode.
  • Leraren twijfelen aan de kwaliteit van de vakinhoud van het digitale leermateriaal.
  • Leraren zijn niet altijd overtuigd van de meerwaarde van het materiaal voor hun onderwijs.
  • Leraren zijn wel enthousiast over het materiaal dat bij de methode wordt geleverd, maar dit is vaak bedoeld als aanvulling op het foliomateriaal.

Werk aan de winkel dus voor educatieve uitgevers!

Bron: Kennisnet

1 reactie

[…] Als ik kijk naar het doorbraakproject dat het dichtst bij mijn huidige werkzaamheden ligt, onderwijs en ICT, dan is de uitdaging binnen deze sector het doorbreken van systeem- en marktfalen (sterk gefragmenteerde vraag, kosten gaan voor de baten uit) ten aanzien van de beschikbaarheid van digitaal, gepersonaliseerd materiaal voor het onderwijs. En als het aan Kamp cs ligt, dan zijn in 2017 de randvoorwaarden op orde zodat scholen in het primair en voortgezet onderwijs met ICT en digitaal lesmateriaal het beste uit individuele leerlingen kunnen halen. Een mooi streven, maar ben erg benieuwd of de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven dit keer wel lukt. Eerdere pogingen hebben vooralsnog niet geleid tot succes. […]

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact