Nederland op weg naar de hyperconnected world

door Marco Derksen op 7 december 2013

Nederland op weg naar de hyperconnected world
Het succes van mensen, organisaties en landen is in toenemende mate afhankelijk van het hebben van toegang tot internet en het beschikken over digitale vaardigheden om gebruik te maken van internet. Nederland scoort al jaren goed als het gaat om toegang en gebruik van internet. Dit blijkt ook uit rapporten als ICT, kennis en economie 2013 (CBS) en The Global Information Technology Report 2013: Growth and Jobs in a Hyperconnected World (World Economic Forum). Nederland is in laatstgenoemde rapport ten opzichte van 2012 zelfs gestegen van de zesde naar de vierde plaats, na Finland, Singapore en Zweden.

De uitgangspositie van Nederland is sterk, maar er is nog een groot onbenut potentieel aan mogelijkheden volgens de beleidsbrief Doorbraken met ICT – het benutten van de economische kansen van ICT (pdf) die Minister Kamp deze zomer aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het kabinet heeft vervolgens in het regeerakkoord afgesproken dat er 10 publiek-private doorbraakprojecten met ICT komen waarvan er inmiddels 9 in gang zijn gezet:

  1. Ambitieuze MKB’er innoveert met ICT
  2. Vaak is het midden- en kleinbedrijf (MKB) niet goed aangesloten op vernieuwingen van ICT-technologieën. Hierdoor missen MKB’ers kansen in de markt. Door het doorbraakproject ‘Ambitieuze MKB’er innoveert met ICT‘ worden MKB’ers wel goed aangesloten. Dit vergroot hun concurrentiekracht.

  3. Open (geo)data als grondstof voor groei en innovatie
  4. Als open (geo)data voor bedrijven sneller beschikbaar komen, kunnen zij daarmee nieuwe toepassingen ontwikkelen. Het doorbraakproject ‘Open data‘ helpt ondernemers hierbij.

  5. Massaal Digitaal
  6. Digitale transacties leveren tijd en geld op. In 2017 moeten burgers en bedrijven massaal gebruik maken van veilige digitale voorzieningen. Het doorbraakproject ‘Massaal Digitaal‘ moet dit ondersteunen.

  7. Informatieplatformen in topsectoren
  8. Veel ondernemers in de topsectoren hebben last van slechte informatie-uitwisseling binnen hun sectoren. Digitale informatieplatforms kunnen dit verbeteren. Het doorbraakproject ‘Informatieplatformen in topsectoren‘ realiseert het eerste platform.

  9. Ondernemingsdossier
  10. Overheden en ondernemers verliezen tijd door onnodige administratieve handelingen. Vermindering van regeldruk kan met betere, snellere en goedkopere digitale uitwisseling van gegevens. Het doorbraakproject ‘Ondernemingsdossier‘ wil dit voor elkaar krijgen.

  11. De zorg ontzorgd door ICT
  12. Toepassing van ICT in de zorg kan de zorg betaalbaar houden. Dankzij ICT kunnen mensen met bijvoorbeeld chronische aandoeningen langer thuis blijven wonen. Het doorbraakproject ‘De zorg ontzorgd door ICT‘ wil ICT toepassingen in de zorg.

  13. Onderwijs en ICT
  14. Inzet van ICT in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs biedt leerlingen onderwijs op maat. In 2017 kunnen alle scholen met ICT en digitaal lesmateriaal aan de slag. Dat is het doel van het doorbraakproject ‘Onderwijs en ICT‘.

  15. Energie en ICT
  16. Bedrijven kunnen ICT inzetten om hun energiegebruik beter te beheersen. Hierdoor kunnen ze energie besparen. Het doorbraakproject ‘Energie en ICT‘ wil ondernemers hierbij ondersteunen.

  17. Big data als olie voor een data-economie
  18. Ondernemersgroepen kunnen ‘marktplaatsen’ opzetten voor nieuwe (big) data en innovatie producten, diensten en toepassingen. Hier kunnen bedrijven van elkaar leren en de ICT-toepassen in het eigen bedrijf. Het doorbraakproject ‘Big data‘ wil ondernemers helpen met de opzet van die marktplaatsen.

De doorbraakprojecten lopen deze kabinetsperiode. Binnen 2 jaar moeten de eerste aansprekende tussenresultaten bekend zijn.

Als ik kijk naar het doorbraakproject dat het dichtst bij mijn huidige werkzaamheden ligt, onderwijs en ICT, dan is de uitdaging binnen deze sector het doorbreken van systeem- en marktfalen (sterk gefragmenteerde vraag, kosten gaan voor de baten uit) ten aanzien van de beschikbaarheid van digitaal, gepersonaliseerd materiaal voor het onderwijs. En als het aan Kamp cs ligt, dan zijn in 2017 de randvoorwaarden op orde zodat scholen in het primair en voortgezet onderwijs met ICT en digitaal lesmateriaal het beste uit individuele leerlingen kunnen halen. Een mooi streven, maar ben erg benieuwd of de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven dit keer wel lukt. Eerdere pogingen hebben vooralsnog niet geleid tot succes.

Voor het Doorbraakproject Onderwijs en ICT is Remco van Lunteren (Gedeputeerde Mobiliteit en Economische Zaken van de provincie Utrecht) aangewezen als aanjager (ambassadeur). Meer en actuele informatie over het doorbraakproject Onderwijs en ICT is te vinden op de website doorbraakonderwijsenict.nl.

5 reacties

Marco, zoals je gewend bent van me….ff zeuren.
Het is weer een prachtig plan, maar veel oude wijn in nieuwe zakken. ‘Topsectoren’ als uitgangspunt is al verkeerd en als je niet eerst fundamenteel met elkaar intervisie doet over ‘waar’ we gaan leren in de toekomst is het alweer gebeurd. Dan gaan scholen de modernste materialen en kostbare gelicenseerde ict systemen gebruiken, zonder dat er inhoudelijk iets verandert. Zoals de Amerikaanse onderwijs vernieuwer John Moravec altijd zegt: ”
“Schools should not use new technologies to teach the same old crap. Schools 3.0 will need to rebuild themselves not on software, not on hardware, but on mind ware.”
En als de overheid ‘marktplaatsen’ gaat opzetten weten we het resultaat wel weer: platform is klaar, natuurlijk splinternieuw voor goud geld gebouwd, subsidie op en dat was het dan.

Feitelijk zijn het allemaal zoethoudertjes van de gevestigde orde systemen en overheid om te laten zien aan de burger dat men ‘de zaken onder controle heeft en aan slagvaardig aan de bal is’ terwijl het systeem allang dood is. Er is maar 1 woord voor : zombies!

Beantwoord

@Ronald: je kritiek is ook terecht, ik schrijf ook niet voor niets: “Een mooi streven, maar ben erg benieuwd of de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven dit keer wel lukt. Eerdere pogingen hebben vooralsnog niet geleid tot succes.” Ik ben vooralsnog wel optimistischer dan jij bent en denk dat we nu wel op een punt zijn aangekomen dat ook de overheid ziet dat het echt anders moet.

Beantwoord

Tussen ‘zien hoe het moet’ en echt fundamenteel ‘iets anders gaan doen waardoor het wel werkt’ is misschien wel teveel gevraagd van deze mensen…maar ik weet dat jij daar optimistischer in bent dan ik :-).

Beantwoord

Onderschrijf de opmerking van Ronald. Dagelijks merk is de enorme afstand tussen ‘beseffen dat het belangrijk is om te doen’ en het daadwerkelijk ook doen. Velen weten niet waar ze moeten beginnen en beginnen dus niet. Bestuurders en beleidsmakers zijn online onvindbaar, samenwerken gaat niet verder dan intenties ondertekenen en vervolgens mailen, bellen en vergaderen. Smartphones en tablets worden vooral gebruikt om te bellen, te mailen, het nieuws te bekijken en spelletjes te doen. Ik kan nog wel even doorgaan. het enige dat helpt is 1 op 1, persoonlijk te laten zien hoe het werkt en de ogen te openen. Dat kost heel veel tijd en die is er helaas niet altijd. Wat zal helpen is dat de direct betrokkenen bij de projecten meer gezicht krijgen en laten zien dat ze de platformen ook gebruiken en weten hoe het werkt. De tijd van het verschuilen achter logo’s van organisaties is voorbij…

Beantwoord

Reactie van Remco van Lunteren op Twitter: Gefragmenteerde beeld deel ik. Toch grote bereidheid bij zowel scholen als aanbieders van leermiddelen om stappen te zetten. Ga in ieder geval met groot enthousiasme aan de slag om een doorbraak op onderwijs en ICT te bereiken.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (965)
Contact