De lancering van het boek Digitale dementie van Manfred Spitzer, is deze week dankbaar gebruikt door de tegenstanders van digitale media in het onderwijs. Zo krijgt Spitzer bijval op blogs als Vrije Scholen en Beter Onderwijs Nederland en is Joke Hermsen verbaasd dat vrijwel alle politieke fracties van de Tweede kamer – de PVV uitgezonderd – de ‘iPad-school’ van Maurice de Hond kritiekloos omarmen. Ze stuurde op Twitter het volgende berichtje over het onderwijs de wereld in: “We willen Hannah Arendt scholen ipv iPad-scholen. Dus: denken, dromen, leren, verbeelden, verdiepen en docenten die mooie verhalen vertellen.”
In alle kritiek op het gebruik van digitale media door jongeren zit een kern van waarheid maar de meeste kritiek mist de nuancering. Het is dan ook terecht dat Maurice de Hond zich kwaad maakt over deze kritiek. Spitzer is volgens de Hond een dwaallicht (zie ook Joop.nl) en Hermsen heeft volgens de Hond niet eens de moeite genomen om het schoolconcept (pdf) goed te lezen en maakt een karikatuur van de O4NT-school (zoals de iPad-school officieel heet). Een genuanceerder beeld wordt bijvoorbeeld geschetst door Kennisnet dat de zin en onzin over het gebruik van tablets op school op een rij heeft gezet.
Misschien wel de meest interessante kanttekening bij de beweringen van Spitzer is die van Pedro De Bruyckere die zich afvraagt wat de bron is van de conclusies die Spitzer trekt in zijn boek Digitale Dementie. Hij heeft namelijk de bron van de Korea-berichtgeving die Spitzer (en andere media aanhalen) niet kunnen traceren en vraagt zich dan ook af of hier geen sprake is van nieuws dat letterlijk de ronde doet maar waarvan niemand meer precies weet waar het vandaan komt. Digitale dementie slaat toe… bij de media aldus de Bruyckere!
Foto: Marco Derksen
11 reacties
ik heb begrepen uit betrouwbare bron van mijn nichtje dat alle IPAD klassen op haar gymnasium het heel slecht gedaan hebben. Ouders spijt dat ze hun kind perse in de IPAD klas wilden hebben!
En dat is de praktijk. Harde cijfers zullen het binnenkort uitwijzen.
Mensen houden niet van verandering, als de iPad eerder was uitgevonden dan de boekdrukkunst, hadden we boeken ‘slecht’ gevonden.
Sterker nog: er zijn manuscripten gevonden waarin verontruste burgers precies hetzelfde riepen als nu gebeurt: dat kinderen door de boekdrukkunst alleen nog maar met hun neus in boeken zouden zitten en nooit meer buiten zouden spelen!!
Iedere ontwikkeling roept aanvankelijk angst en verwarring op maar ervaring leert ook dat zaken altijd twee kanten hebben en ten goede en kwade kunnen worden ingezet
@Marieke: de pilot op het Beekdal Lyceum in Arnhem is inderdaad mislukt, de vraag is alleen wat hiervan de reden is geweest. Zie ook mijn eerdere reactie hierop:
http://koneksa-mondo.nl/2013/06/22/de-opkomst-van-tablets-en-digitaal-lezen/#comments
Overigens, op de website Netkwesties een interessante reactie van Frank Huysmans dat aansluit op de reden waarom bijvoorbeeld het experiment op het Beekdal Lyceum in Arnhem is mislukt, en dat is dat er onvoldoende software beschikbaar is om de tablets in te zetten in het onderwijs:
Marco, het gaat overigens niet om het Beekdal lyceum…maar er zullen zeker dezelfde redenen ten grondslag liggen aan deze mislukking.
Het leren met een IPAD moet natuurlijk geen cursus plakken en knippen worden, maar de hersens moeten gebruikt blijven worden. Use it or lose it, artikel Volkskrant van afgelopen weekend.
http://m.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3462716/2013/06/21/Een-iPad-voor-kleuters-is-kindermishandeling.dhtml
Ook hier weer een bijdrage aan het stuwmeer van vernieuwing dat door de gevestigde orde structuren gesmoord wordt. Onderwijs uitgevers behoren tot de grootste monopolisten van NL, dus daar stopt dan de vernieuwing wegens gebrek aan degelijk nieuw materiaal.
Iets heel anders, maar in dezelfde context: de Europese melkquote gaan verdwijnen en direct ontstaat er vernieuwing, investeringen en nieuwe waarde netwerken met dito werkgelegenheid.
Kortom: het oude moet echt eerst weg (creatieve destructie) om plaats te maken voor het nieuwe, dat blijkt ook hier maar weer eens. Is wel iets voor de Trendrede2014 lijkt me :-))
@Ronald: het lastige is dat je het huidige onderwijs niet zo maar weg hebt! 😉
Nog een aardige toevoeging op bovenstaande is de discussie op onderwijsfilosofie.nl:
http://www.onderwijsfilosofie.nl/opinie-stukken/digitaal-zullen-wij-leren-een-analyse-van-de-argumenten/
het onderwijs hoeft niet direct weg, maar wel het monopolie van die uitgevers, de leersystemen abonnement structuur etc. zodat scholen ad hoc nieuwe producten kunnen en mogen (jn)kopen…..
Waarom De Hond, Spitzer en Schnitzler te kort door de bocht gaan:
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2013/07/04/waarom-de-hond-spitzer-en-schnitzler-te-kort-door-de-bocht-gaan/
[…] veel geschreven over het gebruik van digitale technologie in het onderwijs. En vaak laait dan de discussie tussen voor- en tegenstanders weer op met als recente hoogtepunt de publicatie van het boek Digitale dementie van Manfred Spitzer […]